• harthurs

Nagon har uppgett sig vara mig och avbokat vigseln!!!

Min mamma ringde nyss... nu sitter jag har o nastan skakar...
    For sakerhetsskull rinhde hon till pastorsexpeditionen for att dubbelkolla dag ich tid for var vigsel.. Damen svarar: Nar pratade du med din dotter senast?? Det har blivit andrade planer forstar du!
    Min mamma fattade ingenting...
    Da visar det sig att nagon har ringt, sagt sig vara mig och dag och tid for brollopet, sagt att hon vill avboka vigseln.. Damen fragar om det stammer att hon vill avboka vigseln och "jag" sager da att det blivit installt och att det inte blir nat brollop.....

Jag overdriver inte om jag sager att jag holl pa att svimma nar mamma berattade det...
    Jag har ingen aning vem som kan ha gjort det!! Nagon som vill mig illa eller nagon som vill 'skamta'?!

Jag har pratat med damen pa pastorsexpeditionen och hon ar ocksa skarrad.. men jag bad henne att borja fraga om mer information som tex pers.nummer nar nagon avbokar... Hon menar att man 'maste ju kunna lita pa folk..' men kan man det?!?!

Det kanns lite laskigt att nagon uppgett sig vara mig.. Ska jag bara vara lugn eller behover jag vara orolig..? Radd..? Har aven tankt tanken om nagon har pa BT skulle gora nat sant.. men det vill jag ju absolut inte tro..
    Jag vet inte vad jag ska tro eller gora. Ville bara skriva av mig..

• Svar på tråden Nagon har uppgett sig vara mig och avbokat vigseln!!!
  • GoS09

Fy fan va taskigt! Va elakt gjort! Hur kan ngn göra så!!??!! Jag skulle va så fruktansvärt förbannad. Och verkligen vilja veta VEM som gjorde det. Måste ju varit en kvinna om de trodde det var du... Hur kan ngn göra så!?!

• flowerrose

Måste höra hur det har gått för er?

Har ni fått reda på något mer om vem det kan vara?

Massor med lycka till!

• harthurs

En liten uppdatering:
    Kyrkan (kyrkoherden) vill inte ga med pa att ge oss deras samtalsspecifikation pga sekretess..
    Antar att det inte finns nat att gora.. men har sa svart att slappa det...

Tack for erat stod!!

• Fenixx

hmm vad störande att dem inte går med på det då..räcker ju att ni får just för den givda dagen...

jaja hoppas ni slipper mer strul nu och får en toppendag sen när det är dags!!

• Duchess

Går det att förmå församlingen att själva kolla upp vem som ringde och ta itu med det? Det borde ju ligga även i deras intresse att reda upp detta.

harthurs skrev 2008-09-22 22:43:24 följande:
    En liten uppdatering:Kyrkan (kyrkoherden) vill inte ga med pa att ge oss deras samtalsspecifikation pga sekretess..Antar att det inte finns nat att gora.. men har sa svart att slappa det... Tack for erat stod!!
  • Aleta

Vad händer om du polisanmäler?
    Måste de inte ta fram dem då?

• flowerrose

good point aleta! Jag tycker att du ska prata med polisen om det, det måste ju vara något slags brott, i alla fall att utge sig för att vara någon annan... urkundsförfalskning eller nåt.

• brud080808

Herregud! Nu har jag läst hela tråden och jag måste säga att jag är chockad över hur folk kan bete sig! Stackars dig och din blivande TS! Vilken tur att ingen annan tagit tiden för er! Men nog är det ganska dåligt av kyrkan att inte kunna lämna ut en samtals spec för den aktuella dagen? Jag tycker nog att du ska påtala för kyrkan att det är vad "polisen rekommenderar". Du kan ju skriva på något papper för tystnadsplikt gentemot de övriga på telefonlistan, så behöver inte kyrkan oroa sig för det.

Jag tycker att du ska göra, som många andra redan skrivit, en dubbelkoll hos samtliga ställen ni bokat tider hos. Berätta vad som har hänt, så att de inte riskerar göra om kyrkans miss. Säg åt dem, ex blomsterhandel, frisör, att omdelbart kontakta dig om någon ringer för att avboka och att de ska vara beredda att ta ut en samtalsspec.

Men Ts, du skrev att det inte kan vara någon hemlig beundrare till din blivande, eftersom han kommer från Kanada, men nog har väl många här i Sverige träffat honom? (eller?) Någon som själv kan ha fastnat för karln eller någon som inte vill sig dig lycklig? Men det kan ju även vara någon "ytligare bekantskap", någon vän till era föräldrar eller syskon som gör detta för att jävlas med dem? (Fast det påverkar naturligtvis ER!)

Hur som helst måste det vara en vädigt sjuk person som har gjort detta, vilken otrolig tur att din mamma ringde för att dubbelkolla! Hoppas ni kan njuta av er stora dag, ni har ett enormt stöd av oss här på BT!

• Jeez

Det är hemskt det som hänt, men jag tror att ni hade blivit lika illa berörda om någon privatperson lyckats få ut samtalslistor till/från pastorsexpen. också. Dit ringer folk inte bara för att boka dop, vigslar och begravningar. Dit ringer folk dagligen för att man vill prata med en präst eller diakon också -ofta under pressade förhållanden där man inte alls vill synas eller visa att man har kontakt. I det själavårdande mötet har prästen total tystnadsplikt vilket i praktiken betyder att man inte ens får vittna om det för att tex ge alibi (det kallas tystnadsrätt i juridiska termer). Att församlingen ärar sekretessen tycker jag är bra och av godo.

Skulle ärendet polisanmälas så är det väl polisen som avgör vad de vill begära ut och juristerna som tar ställning till om vad som får lämnas ut. Men då är det ju under helt andra "kontrollerade" former än om en privatperson får dem.

Att du känner dig kränkt och vill ta reda på allt är förståeligt, men det rättfärdiggör inte att man ska sätta rättssäkerheten eller andra människors rätt till anonymitet ur spel.

Några andra perspektiv som jag hoppas kan göra något i all röra. Jag hoppas att det går bra med bröllopet och att ni inte drabbas mer av denna (sjuka?) person.

• PennyJenny

Jag kan inte annat än att hålla med om att det är hemskt att någon gör så här, man undrar ju hur det står till.

Men jag kan faktiskt inte tycka att det är en så himla konstig rutin som pastorsexpen har haft med att det räcker med att ringa och avboka. Hur ofta händer sånt här menar jag? Man kan inte alltid täcka upp för allting i förväg och ha både hängslen och livrem för allt. Man kan inte förutse allt. Naturligtvis blir det väldigt hemskt för dig TS som upplever det här, men jag tycker inte att man kan bli allt för upprörd på pastorsexpen ändå. Jag skulle nog fokusera mer på hur de hanterar det som hänt, om de försöker vara tillmötesgående och så.

Att pastors expen inte låter dig se telefonlisteutdragen tycker jag är helt rätt. Det är som någon annan skrev en intigiritesfråga om det handlar om att pastorsexpen måste se till helheten. De har i så fall massor av människor som får det röjt att de har ringt dit, av kanske inte alls så roliga anledningar som att boka kyrkan för vigsel. Men det är ju bra att de tagit fram pappren så att de finns om du skulle uppleva att någon är ute efter er i någon större bemärkelse.

• anne på grönkulla

Håller med de bägge ovanstående, om jag inte i mitt eget jobb styrdes av en offentlighetsprincip utan istället av en moralisk tystnadsplikt skulle jag inte heller lämna ut samtalslistor till privatpersoner som frågade.

Sen tror jag också för TS egen del att det är bra att släppa "skuldfrågan". Vem som gjorde det är inte av avgörande betydelse för ert bröllop, att det blir av och att ni får kolla upp att inget annat avbokats är viktigt istället.

• harthurs

Tack for era stod/synpunkter!

Jag forstar mycket val att kyrkan har sin tystnadsplikt och att folk inte bara ringer dit for att boka dop och dyligt.
    Men det kanns sa himla olustigt och visst, vi kommer fa en bra dag och jag kommer kunna slappa det sa smaningom.
    Men nar jag pratat med den har damen pa pastorsexpeditionen och hon berattar hur HON inte kunnat sova pa flera natter pga det har och hur HON ar knackt sa blir jag frustrerad. Och visst, man ska kunna lita pa folk (kanske) och det hander inte sa ofta att folk avbokar.. MEN hon hade mitt pers.nummer bredvid mitt namn for var bokning, onskar hon hade bett personen ange det....
    Nu har de iaf borjar se over sina rutiner...
    Jag tycker att de ocksa borde vara intresserade av att kanske veta vem och hur det kunde bli sa har.

Polisen kan inte gora mycket, menar pa att det bara ar krankning.

• harthurs

Hade det varit nan som ringt och latsas varit jag till tex en radiostation for att skamta eller nat annat sa tror jag att jag hade tagit det annorlunda..
    Men nagon ringer till kyrkan och uppger sig vara mig och avbokar vigseln.. Har svart att tro att det ar en slump och vill inte vara radd, men olustigt kanns det.
    Sa AnnepaGronkulla, "skuldfragan" ar svar att slappa, sarskilt sen polisen sa att den har personen antagligen kommer finnas med bland gasterna.

• Aleta

Pastorsexpeditionen borde själva kunna se vem det är om de går igenom listorna. De kommer förmodligen ihåg vilka de andra som ringde var och vad det gällde och borde med uteslutningsmetoden se vilket nummer som är kvar. Föreslå det för damen som tog emot samtalet. Då kanske hon kan sova bättre sedan. Om de är tveksamma så kan man ju hävda att den som ringde är i stort behov av hjälp, för man mår inte bra om man gör en sådan här sak...

Sedan skulle de själva kunna ringa den personen om de inte vill lämna ut ens den skyldiga till dig och säga att de vet vad hon har gjort och att hon borde be om ursäkt.
    Det skulle säkert skrämma upp henne i alla fall så att hon aldrig gör om det.

• harthurs

Ja, problemet ar att hon inte kommer ihag vilken dag exakt, bara vilken vecka.
    De har inga listor, de maste bestalla fran Telia eller vad de nu har vilket de inte vill gora..

Du har ratt i att personen som ringde behover hjalp..

• Henriks älskling

anne på grönkulla skrev 2008-09-23 12:56:42 följande:

Sen tror jag också för TS egen del att det är bra att släppa "skuldfrågan". Vem som gjorde det är inte av avgörande betydelse för ert bröllop, att det blir av och att ni får kolla upp att inget annat avbokats är viktigt istället.
    Kan vara lätt att säga att TS ska släppa "skuldfrågan", men jag tror inte att jag hade tyckt att det är särskilt trevligt att råka ut för något sådant här. Det har stor betydelse för bröllopet redan nu och jag förstår att det är väldigt olustigt för TS. Tycker ändå att hon borde få mer hjälp av pastorsexp. än vad hon fått.
  • fru Trul

Har läst lite i tråden å eftersom jag själv jobbar i kundtjänsten på ett telebolag så kan jag informera att ni kan glömma det med samtalslistor... Det enda man kan begära samtalslista på är vilka samtal som man ringt, ej inkommande samtal...

Om man är trakasserad av någon som ringer kan man dock beställa spårning och då spåras alla inkommande samtal under två veckors tid men detta är något man måste beställa i förväg.. Det kostar dessutom pengar...

• anne på grönkulla

Näe, jag sa heller aldrig att jag trodde det skulle vara enkelt. Men jag vidhåller att det inte tjänar sitt syfte - för TS personligen eller för genomförandet av TS bröllop.

• Sebastiána

...men om 'Personen' skulle ringa och avboka något annat, t.ex blomsteraffären, kan ju de hålla ögonen öppna. Kanske har de nummer presentatör.

Det hälsosammaste är naturligtvis att släppa det och gå vidare, men jag skulle själv ha väldigt svårt att följa det rådet.

• harthurs

fru Trul: tack for informationen! Jag misstankte ocksa att det var sa. Konstigt hur polisen sa till mig att "krava" det..

OM det skulle ga och om det skulle kosta pengar sa hade jag forvantat mig att kyrkan skulle betala det..
    I alla fall billigare an att betala alla flygbiljetter som skulle ha behovts ombokas OM nagon annan hade bokat kyrkan..

Svar på tråden Nagon har uppgett sig vara mig och avbokat vigseln!!!