• linil

    Vinterbröllop 08/09

    Hej!

    Är det någon mer som gifter sig vintern 08/09 och vill dela tankar/ideer?

  • Svar på tråden Vinterbröllop 08/09
  • ingenjörsbruden

    Höre ni tjejer, har ni fått reda på tidpunkt för vigsel?

    Har nu fått besked från kyrkan att vill vi ha vigsel den 21/12 så blir det kl 12.30.......hur f-n har de tänkt det?
    Fixa hår = 2 h
    Klä sig = 0,5 h
    Sminka sig = 1 h
    Fotograf = 2 h kan man iofs ta efter vigseln men m2b föredrar förre vigseln

    Men vi har en körning på 45 min t kyrkan också....så då blir det uppstigning kl 7 om man tar fotograferingen efteråt..... suck!
    Vet inte hur vi ska göra nu....får väl försöka kolla hur hemkyrkan ställer sig.....suck! Varför kan det aldrig vara lätt?!
    Ville ju slippa att ta ledigt dagen innan vigseln då vi behöver alla semesterdagar som möjligt till bröllopsresan.....

  • Niccisen

    Vi fick två tider att välja mellan... Tydligen hade de andra tider på vintern än på sommarn, men vi valde den sena tiden, kl. 15.00. Just för att det inte ska bli såå stressigt. Då hinner vi fotograf och sånt innan. Förhoppningsvis blir det lite tid emellan också då jag troligtvis ammar fortfarande.


    ingenjörsbruden skrev 2008-05-14 08:01:33 följande:
    Höre ni tjejer, har ni fått reda på tidpunkt för vigsel?Har nu fått besked från kyrkan att vill vi ha vigsel den 21/12 så blir det kl 12.30.......hur f-n har de tänkt det?Fixa hår = 2 h Klä sig = 0,5 hSminka sig = 1 hFotograf = 2 h kan man iofs ta efter vigseln men m2b föredrar förre vigselnMen vi har en körning på 45 min t kyrkan också....så då blir det uppstigning kl 7 om man tar fotograferingen efteråt..... suck!Vet inte hur vi ska göra nu....får väl försöka kolla hur hemkyrkan ställer sig.....suck! Varför kan det aldrig vara lätt?!Ville ju slippa att ta ledigt dagen innan vigseln då vi behöver alla semesterdagar som möjligt till bröllopsresan.....
  • Novemberbröllop08

    Vi har själva valt att gifta oss så sent som möjligt, blir kl 16. Mest för att man ska ha tid på morgonen med fix å annat och för att det ska hinna bli mörkt för ljusens slull.

  • krulltottan

    Vi fick välja tiden helt själva, kl.16 blev det. För att det ska hinna bli mörkt ute!

  • ingenjörsbruden
    Niccisen skrev 2008-05-14 08:27:05 följande:
    Vi fick två tider att välja mellan... Tydligen hade de andra tider på vintern än på sommarn, men vi valde den sena tiden, kl. 15.00. Just för att det inte ska bli såå stressigt. Då hinner vi fotograf och sånt innan. Förhoppningsvis blir det lite tid emellan också då jag troligtvis ammar fortfarande.
    Låter som att ert pastoratet har ett bra upplägg!
    Skulle också vilja ha vid 15.00 för 12.30 blir SÅÅÅÅÅÅ tidigt med middag...blir ju knasigt eller!
    Har lite svårt att tänka mig att lämna gästerna själva medans vi fotograferas.....mina föräldrar skiljde sig ju förra året o mamma har skaffat ny sambo (som så klart måste bjudas)....

    12.30-13.15 vigsel
    13.15-15.00 fotografering (troligen så kommer mina föräldrar att ställa till med en scen under denna tiden) Nå ja vi är ju inte där så vi slipper ju höra det... :-/
    15.15 fördrink
    16.00-20 Middag

    Vi kommer att vara totalt 15 pers så det blir ingen dans eller så, dessutom så har troligen min m2bs bror en 6 månaders flicka med sig då.....så en tidig kväll är iofs inte fel.....
    Vad tror ni?
  • Niccisen

    Vi har också valt att bara ha middag. För oss ser det ut som så att vi ska vara hos fotografen 13.00-14.30 sen upp till kyrkan för vigsel, sen efter det direkt till församlingshemmet där vi äter middagen. Vi kommer vara max 48 personer, men eftersom jag väntar barn nu så kommer våran minsta vara 6-7 månader vid vigseln (ska även döpas då), så ville vi ha en tidig kväll. Visserligen ska mamma vara barnvakt så vi får vara ifred på hotellet på kvällen.

    Här erbjöd de också en tidigare tid på vintern ifall man ville gifta sig när det var ljust, men för oss passade den senare.

    Dina föräldrar får ju försöka hålla sams, eller helt enkelt undvika varandra så gott de kan. Det är ju din dag!


    ingenjörsbruden skrev 2008-05-14 13:08:20 följande:
    Låter som att ert pastoratet har ett bra upplägg! Skulle också vilja ha vid 15.00 för 12.30 blir SÅÅÅÅÅÅ tidigt med middag...blir ju knasigt eller!Har lite svårt att tänka mig att lämna gästerna själva medans vi fotograferas.....mina föräldrar skiljde sig ju förra året o mamma har skaffat ny sambo (som så klart måste bjudas)....12.30-13.15 vigsel13.15-15.00 fotografering (troligen så kommer mina föräldrar att ställa till med en scen under denna tiden) Nå ja vi är ju inte där så vi slipper ju höra det... :-/15.15 fördrink16.00-20 MiddagVi kommer att vara totalt 15 pers så det blir ingen dans eller så, dessutom så har troligen min m2bs bror en 6 månaders flicka med sig då.....så en tidig kväll är iofs inte fel.....Vad tror ni?
  • ingenjörsbruden
    Niccisen skrev 2008-05-14 13:55:39 följande:
    Vi har också valt att bara ha middag. För oss ser det ut som så att vi ska vara hos fotografen 13.00-14.30 sen upp till kyrkan för vigsel, sen efter det direkt till församlingshemmet där vi äter middagen. Vi kommer vara max 48 personer, men eftersom jag väntar barn nu så kommer våran minsta vara 6-7 månader vid vigseln (ska även döpas då), så ville vi ha en tidig kväll. Visserligen ska mamma vara barnvakt så vi får vara ifred på hotellet på kvällen.Här erbjöd de också en tidigare tid på vintern ifall man ville gifta sig när det var ljust, men för oss passade den senare.Dina föräldrar får ju försöka hålla sams, eller helt enkelt undvika varandra så gott de kan. Det är ju din dag!
    Oj! Då har du bara några veckor kvar till BP?! Härligt att slippa vara höggravid i sommarvärmen!!

    Ja...de får ta sig i kragen o hålla sams....det värsta är väl att pappa är ganska sjuk med parkinsson o allmänt "grinig gubbe" så han kommer väl att kasta svarta blickar på mammas nye.....Men alla som ska bjudas är införstådda i läget så alla kommer nog att hjälpas åt att hålla det på en trevlig nivå!

    Tidiga kvällar är ju bara bra! Då hinner man smälta allt som hänt o njuta av varandra!
  • Niccisen

    Nej det är snart dags, hoppas jag. om 21 dagar är han beräknad i alla fall Men för min del får han gärna komma ganska snart. Har foglossning och lider allmänt av att vara gravid just nu.

    Okej, men det är ju bra att alla vet om det men samtidigt jobbigt att ha ytterligare ett orosmoment, man har nog ändå tror jag...


    ingenjörsbruden skrev 2008-05-14 16:39:47 följande:
    Oj! Då har du bara några veckor kvar till BP?! Härligt att slippa vara höggravid i sommarvärmen!! Ja...de får ta sig i kragen o hålla sams....det värsta är väl att pappa är ganska sjuk med parkinsson o allmänt "grinig gubbe" så han kommer väl att kasta svarta blickar på mammas nye.....Men alla som ska bjudas är införstådda i läget så alla kommer nog att hjälpas åt att hålla det på en trevlig nivå! Tidiga kvällar är ju bara bra! Då hinner man smälta allt som hänt o njuta av varandra!
  • bexniss

    Vinterbruden:
    Vad kostade din tull?

    Jag har hittat en sååå fin klänning i en affär i New York och dem skeppar över hela världen. dem skeppar den för bara 480 kr.
    Men när ja pratade med tullverket idag så sa dem att de kostar ca 50 procent av hela klänningans kostnad och frakten bara i tull.
    vilket inebär att om jag beställer en klänning som kostar 5000 kr ink allt så måste ja betala 2500 kr i tull, e inte det lite sjukt mycke!!!

    Vinterbruden: E de billigare tullavgifter i Norge?

  • 3Jane

    Vi måste ha en tid efter 16:00 för vår vigsel, tyckte det lät sent om folk blir trötta och vill åka hem. Men sen kom jag på att det ju är mysigt om det hinner bli mörkt. Så det blir nog bra ändå.

  • Januari2009

    Vår vigsel är kl. 16, efteråt har vi middag med våra närmaste familj och vänner. Det blir rätt tid med mat direkt efter vigseln tycker jag!
    När det väl är dags för oss två att avrunda kvällen så åker vi till ett hotell i närheten där vi bokat bröllopssviten, barnen får farmor/mormor ta hand om över natten : )

Svar på tråden Vinterbröllop 08/09