• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • esposa

Kommer från Nyköping där Skavsta ligger och har följt debatten i lokaltidningen där till och från. Kan instämma i att arbetsförhållandena inte verkar vara de bästa, att en del flyg blir försenade och att det ryktas om att säkerheten inte är den bästa (vilket är skrämmande). Samtidigt har jag flugit med dom säkert ett tiotal gånger och endast varit försenat en gång. Har heller inte märkt av några säkerhetsproblem (men det är kanske inte så ofta passagerarna märker av sådana saker om det inte blir riktigt allvarligt...)

En annan, mycket, bidragande orsak till att Ryanair kan hålla så låga priser är att de sällan betalar för att ha sina flygningar på flygplatsen. (vet inte vad avgiften heter)

I Nyköping har det i alla fall varit så att kommunen låtit dom flyga "gratis" i tex ett år för att få deras flygningar till sin flygplats. När det kontraktet sen gått ut och kommunen krävt att de ska börja betala för sig så hotade Ryanair att flytta sina flygningar till annan ort. Eftersom kommuen trots allt tjänar på att ha så många flygningar (hotell, turism, taxi, affärer restauranger, arbetsmöjligheter etc) så tillåter dom att de får fortsätta flyga "gratis".

DET bidrar till de låga priserna....

• Telemarkgrrl

Jag har sett den där brittiska dokumentären och jag tycker att den var klart överreklamerad i skrämselhänseende. Den handlade om en dålig flygvärdinneutbildning, flygvärdinnor som fick betala sin uniform själva och flygvärdinnor som sov på jobbet. Det var inget som gjorde att jag undviker Ryanair.

Det är ju helt självklart att varje land får självt bestämma vilka flygbolag som ska få trafikera landets flygplatser. Sverige har till exempel förbjudit ryska flygbolag att trafikera svenska flygplatser just pga bristande säkerhet. Det har inte skett i Ryanairs fall. Även EU håller koll på flygsäkerheten i Europa och publicerar flera gånger om året en lista över flygbolag som är svartlistade och förbjudna att trafikera Europa. Ryanair är inte med på den listan heller.

Jag håller helt med Rosenhaga, jag är inte heller redo att underkänna alla Europas flygsäkerhetsmyndigheter, i synnerhet inte som flygsäkerheten är som högst i Europa (och i USA). Om ni här som är flygvärdinnor och jobbar på resebyrå och VET att Ryanair är farligt, varför vet inte experterna på kontrollmyndigheterna det och gör något åt det?

• Ciceli

Väl talat! Jag har som sagt flugit med Ryanair till både London, Glasgow, Milano, Paris, Bryssel och ska iväg igen i juni. Alla gånger utom en har vi landat FÖRE utsatt tid. Och det tar bara ett ögonblick att få bagaget, eftersom det är så små flygplatser.

Ser framemot min billiga resa till Sardinien den 16 juni

• Frantic

"experterna på kontrollmyndigheterna" vet om det, och Ryanair har varit inblandade i flera stämningsmål och betalat stora belopp för att ha brutit mot säkerheten. Irländska myndigheter undersöker flera aktuella fall t.ex detta www.itfglobal.org/campaigns/flightsafety.cfm eller det här fallet där 2 personer med hög befattning dömts i Irländska Högsta Domstolen för att ha vittnat falskt i en rättegång mot Ryanair
    www.itfglobal.org/campaigns/irishcourt.cfm

Telemarkgrrl, du skriver angående de fakta du har kring hur Ryanair sköter sin säkerhet och personalpolitik: "Det var inget som gjorde att jag undviker Ryanair."
    Det var inte frågan, om man undviker bolaget eller ej, frågan är hur de kan pressa sina biljettpriser, och har kommit att utvecklas till huruvida de kör reglementsenligt eller ej vad gäller säkerhet och anställningsvillkor.

• Telemarkgrrl

Frantic, du skrev till mig: "du skriver angående de fakta du har kring hur Ryanair sköter sin säkerhet och personalpolitik: "Det var inget som gjorde att jag undviker Ryanair." Sorry, men jag pratar om den där BBC-dokumentären. Om jag undviker Ryanair så gör jag det på helt andra grunder än den.

Frantic igen, du som säkert inte räknas till dom naiva och patetiska som en del av oss andra - varför gör ingen någonting då? Vad är din teori till att Ryanair inte svartlistas?

• Frantic

Min teori är att det handlar om pengar, som så ofta annars när man blir arg över knasigheter man läser om eler hör om på nyheterna. Jag tror att Ryanair kalkylerar kostnader mot intäkter och räknar på att de i långa loppet tjänar på saken i alla fall. De betalar sina böter och viten och rättegångskostnader och går ändå plus på att fortsätta göra som de gör, för att det är en lukrativ rörelse de driver. Det är min teori.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Telemarkgrrl
    Visst var den brittiska dokumentären skrammadne men det handlade inte bara om personalens utbildning utan ocksa hur personalen skruntade (fast de papekades av 'undercover' reportern) i flera av sakerhets reglerna etc.

Anvander ofta Ryanair bade privat (bor utomlands) och med jobbet och tycker ocksa att svartlistning kankse ar lite overdrivet men att deras bristande sakerheten ar allvarlig och nagot jag funderar pa varje gang jag flyger med dem.

• chiqitita

Oj, vad många svar det blev i detta ämnet. Tack för att ni har engagerat er.
    Nu undrar jag bara HUR svårt det kommer att bli att kunna hitta en SISTA minuten biljett när jag väl är hemma?? Jag vet att ni här har skrivit att det blir billigare ju fortare man beställer den. Men varför kallas det då sista minuten resa?? Nu startar jag väl en ny tråd här..
    Men jag inte vet förrän jag kommer hem när jag kan och vill åka. Så jag hoppas nog kunna hitta en resa och åka inom en vecka när jag väl är hemma. Låter det rimligt? Eller bokar folk dessa resor ett par veckor innan?? Men det är väl ändå räknat som sista minuten. Har ni lyckats hitta något så snabbt??

• Ciceli

Alltså - Ryanair har ju inga regelrätta "sisa minuten" eftersom det är reguljärflyg. Det är väl (?!) endast charterbolagen som har sista-minuten.

Däremot kör ju Ryanair med kampanjer titt som tätt. Med andra ord kan priset variera från dag till dag, i bland dyrare - i bland billigare. Jag bokade min resa till Sardinien för två månader sen, men nu bara tre veckor inför resan har priset gått ner rejält, och är bra mycket billigare än när jag bokade.

Men, vid ett annat tillfälle så blev min resa i stället dyrare ju närmare inpå datumet.

Precis som Ciceli sager ar sista-minuten resor forknippade med charter bolagen dar nastan alltid hotel och transfer ingar.

Tror saker att du kan hitta en flygstol till Rom men vad priset kommer att ligga pa ar ju svart att saga. Beror ocksa pa hur flexibel du kan vara.

• Rosenhaga

Gick in på skoj och kollade pris i slutet av juni till Rom. Tur och retur inklusive avgifter/skatter så blev totalkostnaden 409:- (skatter och avgifter var totalt 407

TS frågeställning är intressant och vi har alla kommit med olika uppslag kring hur det kan vara så billigt. Esposas inslag var intressant i det sammanhanget och förklarar en hel del till hur det är möjligt med så låga priser, tycker jag. Naturligtvis är det inte hela bilden men en bit på väg.

• Gemma

Ett trevligt, prydligt, välstädat alternativ till Ryanair är Sterling. Har varit väldigt nöjd med dem varje gång jag flugit till Paris. En viktig punkt är att de flyger från "stora" och centralt belägna flygplatser, vilket i slutändan ofta innebär att det blir samma kostnad och att man sparar en hel massa tid.

• chiqitita

Rosenhaga, tack för att du tog dig tid att kolla upp lite! Jag är chockad över hur billigt det är flyga till Rom! Kanske för att det från USA skulle ha kostat fem hundra extra dollar! Så nu är vad som helst billigare än det. Men är det vad jag kan vänta mig att hitta hemma? Ska även kolla upp Sterling då. TACK!!!

• fröken pixie

Vi har åkt med Ryan Air flera gånger, hela familjen. Billigt och bra. Det negativa är att man alltid landar utanför storstäderna. Står det Barcelona så landar du i Gerona som ligger nån timmes bilfärd bort. Det är enligt mig ändå värt pengarna. Flyger gå i stort sett alltid i tid. Har du barn kommer du alltid på flyget först. Barnvagnen får du ta med ända ut till planet och får den sedan direkt när du kliver av. Ingen förstörd vagn på bagegebandet.

Visst är flygen rätt trånga men å andra sidan flyger dom ju inte mer än några timmar bort s a s. Maten är dyr och inget vidare men man klarar sig utan tycker jag.

chiqitita
    Man kan inte riktigt jamfora transantlantiska flygpriser da det inte alls forekommit samma priskrig mellan de olika bolagen.

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??