• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • spännande!!

possitivt med RyanAir är de i alla fall flyger.

Blev strandsatt med SAS i förra strejken och kommer troligtvis bli det igen nästa vecka...

summasumarum av hela tråden är väl att man får vad man betalar för, på flyg som på många andra marknader.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Ja, det kan val inte vara inte for inte att det ar sa billigt. Brukar tanka att det ar som att aka buss.

Aven om man inte vill anvanda dem sa har det iallfall pressa ner alla de andra bolagens priser.

• Rosenhaga

Jag har flugit med Ryanair kanske ett tiotal gånger från Skavsta. Samtliga gånger har flygplanet avgått före tidtabell. "Nu har alla boardat och vi har fått tillstånd att lyfta."

Jag nämner detta som motvikt till de som ALLTID har fått vänta 3-5 timmar på avgångarna. Jag har faktiskt oftare kommit iväg före utsatt tid och ALDRIG lyft för sent, varken från eller till Skavsta. (Cirka 20 starter.)

Gissar att både jag och den andra resenären som vittnar om att det alltid är försenat är unikum och inte statistiskt rätt någon av oss.

Bra inlägg av dig, Telemarkarn.

• Rosenhaga

Varför är det billigt? Ja, de är väl helt enkelt bättre på att hålla ned kostnaderna och att optimera försäljningen.

En tung kostnad för många företag är personalen och Ryanair lär väl inte vinna pris som världens bästa arbetsgivare.

billigare ju tidigare du bokar är ju också en variant, planen jag flugit med är allt som oftast i stort sett fullbokade.

billigt - de ligger längre från stan och de får lägre kostnader från Luftfartsverket då det är mycket billigare för dem att flyga från t ex Skavsta än Arlanda.

Vad kostar marken på Arlanda jämfört med Nyköping? Skavsta är ju mer eller mindre en lada för att inte tala om Paris - Arlanda är stort och flott.

Allt detta bidrar till lägre pris men att kasta in säkerheten i detta känns inte självklart för mig.

• sugarbomb

Rosenhaga; läs gärna mina tidigare inlägg. Fortfarande kan jag inte förstå att det kan undgå NÅGON vad som försegår på Ryan - som jag skrev tidigare dokumentärer med som filmats med dålda kameror har visat detta för hela europa... Men men är man inte i branschen och bara är en lekman så kanske det är lätt att vara naiv?! Att ha en åsikt är en sak men att debattera i något man inte har någon aning om känns bara patetiskt.

• Rosenhaga

Men jag förstår verkligen inte ett par saker - och det må då vara patetiskt.

1. Ryanair har inte störtat och de är ett av de flygbolag i Europa som har flest starter och landningar per år. Hur hamnade man i resonemanget att priset på biljetterna är så låga för att Ryanair tummar på säkerheten?

2. Jag ska anses vara totalt dum i detta avseende och andra utnämner sig till kunniga.

3. De myndigheter som sköter kontrollen av flygsäkerheten i de länder som Ryanair flyger på underkänns härmed för ni vet bättre.

Nja, jag köper inte riktigt det men vi kan ju enas om att vi ser olika på det.

Nu låter det som att jag viftar otroligt ivrigt med Ryanairs flagga men det är inte så heller. Jag säger som flera andra här, man får vad man betalar för. (Långt från Stockholm city och andra centrum på andra destinationer och en massa annat dret.)

Men att det skulle innebära att Ryanair är helt förkastliga avseende säkerheten och att det är orsaken till de låga priserna - varken direkt eller indirekt - är ett rejält underkännande av Europas luftfartsmyndigheter som inte jag är beredd att skriva under på.

• sugarbomb

Ryan Air flyger under Irländs AOC, vilket innebär att svensk luftfartsverk inte har med deras säkerhet att göra.

Då jag har många kollegor som arbetat som piloter och i kabinen på Ryan Air vet jag också att säkerheten inte sätts i första rummet, dom säger själva att det är skrämmande!! Jag känner också kaptener som fått sparken därifrån eftersom dom ifrågasatt om de verkligen skall lyfta när dom haft teknik som borde åtgärdats!

Ryan Air har en turn around på backen på 25 minuter, de flesta andra bolag har ca 1-1 1/2 timme. Allt för att vara effektiva och spara pengar. På de här 25 min skall passagerare disembarka och boarda, och därimellan städar också kabinpersonalen kabinen eftersom dom inte betalar städbolag som gör detta. Dom hinner därför inte gå igen säkerhetsutrustning, flytvästar mm som skall checkas på varje turnaround.

• Rosenhaga

Nu blir jag lite nyfiken.

Är det korrekt uppfattat att Ryanair får flyga vartsomhelst i hela Europa utan att något annat lands myndighet för flygsäkerhet har något att säga till om?

• Rosenhaga

Jag ska iväg på ett möte nu men återkommer med intresse och läser ev inlägg senare ikväll eller imorgon.

• sugarbomb

Flygets AOC är det som gäller! Och i detta fall är det ett Irländskt AOC. Men ett land kan kontrollera andra bolag som kommer in i deras flygrum, detta görs dock väldigt sällan. Tror att det är rätt så komplicerat. Lagar och regler går att läsa mer om på lfv.se under EKAO, JAA mm.

Lämnar denna tråd då jag skall ut på flygturné en vecka. Ciao!

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??