• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • Frantic

Länkar om att SAS brister är fullständigt irelevanta i den här tråden, det är ungefär av lika stort intresse som info om att ICA har lågpris på Prästost.

TS undrar hur Ryanair kan sälja biljetter till Rom för ett så lågt pris som 291 kr. Vi svarar att Ryanair har dragit ned på en stor mängd omkostnader, så som löner, utbildningar, underhåll et.c, detta har ifrågasatts och jag har visat på källor. Att försöka blanda ihop korten genom att påvisa vad SAS har för fel och brister är att blanda ihop äpplen och päron.

• Telemarkgrrl

Det har du alldeles rätt i, Frantic. Jag håller med om alltihop utom att Ryanair skulle ha dragit in på underhållet (iallafall om man menar det mekaniska underhållet, städningen av flygplanen verkar det vara lite si och så med ).

Att TS får reda på att Ryanair flyger till och från flygplatser som ligger längre bort, inte betalar sin personal lika mycket som "vanliga bolag", inte bjuder på mackor, inte har fällbara säten osv. är helt i sin ordning. Men att säga att det är farligare att flyga med Ryanair än med andra flygbolag är fel.

• Bruden blå

Frantic

även om du inte sagt det direkt med ord så är det ju det budskapet du för fram. Ellerhur.
    Du skickar in en drös länkar som påvisar ryan airs brister. men när någon sätter ut länker med andra bolags brister så är du snabb att skrika att det hör inte hemma här, för nu var det ryan air vi pratade om.
    budksapet är således solklart även om du inte skriver det i direkta ord.

• Frantic

Men kära nån, på vilket sätt hör SASs brister hemma här, jag har inte ifrågasatt de uppgifterna, bara deras relevans här? Med risk att upprepa mig:

TS undrar hur Ryanair kan sälja biljetter till Rom för ett så lågt pris som 291 kr. Vi svarar att Ryanair har dragit ned på en stor mängd omkostnader, så som löner, utbildningar, underhåll et.c, detta har ifrågasatts och jag har visat på källor.

Om ni läser dessa länkar som stärker det jag och andra skrivit här (och vars trovärdighet STARKT ifrågasatts av andra användare) och drar slutsatsen att det är si och så med säkerheten, eh... jaha? Telemarkgrrl anser att det är "fel" att kalla Ryanairs rutiner för farliga, och jag antar att farlig är en tämligen subjektiv term i de här sammanhangen så, visst det står henne och dig fritt att tycka.

Det har däremot inte direkt impact på fakta. Att påvisa bristande säkerhetsrutiner hos andra bolag förändrar liksom inte sitiationen hos just Ryanair, att säka att det är farligt att åka TukTuk i Thailand eller att lifta mitt i natten har faktiskt inte med den aktuella frågan att göra. Att duu skriver att jag skriker istället för skriver gissar jag var en felknappning eller? ;)

• Telemarkgrrl

Frantic, jag fick för mig att dina länkar var ett svar på mitt inlägg om att Ryanair inte kan tumma på säkerheten. Förlåt om jag fattade dig fel!

• Frantic

Länkarna lade jag in för att påvisa att det vi skriver angående Ryanairs ekonomiska prioriteringar och personalpolitik inte bara är hittepå och hörsägen, som hintats, jag förstår fortfarande inte hur SASs eventuella tillkortakommanden är aplicerbara i den här frågeställningen? Det känns som att vi pratar förbi varandra.

• sugarbomb

Nej Ryan Air tummat verkligen inte på säkerheten... Va?! Hur kan det undgå er? Visst att jag sitter med lite mer insider information men det har gjorts dokumentärer och tv program om just detta problem!

Cornellia; jag håller med dig. SAS har en pinsamt dålig service! (Vad det nu har med denna diskution att göra) Men "att när det skiter sig så får man lösa allt själv"?? Vad menar du? SAS har i alla fall mycket duktig och välutbildad personal och skötte bla Gottröra kraschen kanon bra.

• Zozo

Jag kan bara sâga.. att jag VET att det är daligt med säkerheten pa ex Ryanair, och detta gäller de FLESTA low cost. I princip alla i rese/flygbranschen kan svara likadant.. VILL man ta risken är det upp till en, men helt klart KAN dessa bolag tumma pa säkerheten, ha personalen att arbeta för länge och flyga med sâmre flyplan. Det ÄR sa, sedan huruvida detta är av ondo eller godo; ja, det kan vi tvista länge om.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Det ar val inte for inte de gjorts flera domkumenar program (Britiska Panorama etc), typ Kalla Fakta, har gjorts om hur daligh Ryanair's sakerhet och personal utbildning ar.
    Har sjalv flygit med Ryanair hur manga ganger som helst da jag bor i London och deras priser oftast ar otroligt billiga.

chiqitita - Ryanair's priser gar standigt upp och ned och desto langre du vantar desto dyrare brukar de bli. Paborja en bokning sa ser du ganska snabbt vad slutpriset med alla avgifter kommer upp till.

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??