• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • Frantic

avror = varor
    Frantic = snedknappare

• Rosenhaga

Frantic,
    Jag vet naturligtvis att svensk arbetslagsstiftning inte gäller i hela världen, var inte oförskämd/nedlåtande mot mig även om jag inte jobbar inom "branschen".

Det finns myndigheter som kontrollerar flygsäkerheten och jag tror på deras kunskap och förmåga att sköta sitt jobb tills dess att jag är motbevisad - vilket du inte har lyckats med genom dina inlägg i vart fall. Dina inlägg känns mer som partsinlägg än särskilt sakliga utifrån mitt sätt att se.

Bara för att det skiljer sig mellan arbetsvillkoren på bolagen innebär inte per difinition att det ena bolaget är skurkar och det andra bolaget änglar.

• Ciceli

Väl talat Rosenhaga!

Jag är rätt less på att allt som är "svenskt" per definition är så himla bra, medan allt utländskt är dåligt - ungefär som att svenskt kött är så fantastiskt, medan brasilianskt är dåligt.

Om nu t ex SAS är så himla bra, varför strejkar då personalen i tid och otid?!

• Frantic

TS frågade hur det kan vara möjligt att en flygbiljett till Rom kostar 291 kr. Vi svarar. Ryan Air har dragit ned på våldigt många omkostnader, vilket jag och flera andra pekat på. Ingan har talat om "Onda" och "Goda" flygbolag och jag har aldrig uttalat mig om vilka som jobbar i "branschen", själv jobbar jag inom privat-teater-branschen i Stockholm, men har trots det kollat upp lire om Ryan Air, dels för att jag liksom TS tycker att deras priser är för bra för att vara sanna, dels för att jag känner 3 olika personer som arbetar inom SAS och som har känningar i Ryan Air.

Rosenhaga skriver 2007-05-19 13:03 att hon inte tror på de uppgifter som går att hitta om att personalen på Ryan Air har en klausul i sitt kontrakt om att 24-timmarsregeln kan överskridas, nehej, tro inte på det då. Sedan skriver du "Gå inte på allt ni hör eller läser. Gör en egen bedömning"

Varför SAS-personalenm strejkar får du fråga dem om, inte mig, men jag kan säga att personalen på Ryan Air kanske had velat strejka om de hade haft möjlighet till det, åter igen faller vi tillbaka på ämnet kollektivavtal och fackmedlemskap. Personalen på SAS FÅR vara fackligt anslutna och FÅR kollektivavtal.

Hur gör man en bedömning om ett flygbolag kör med schyssta arbetsförhållanden om man inte tror på det som skrivs av oberoende part? Var skall man få den informationen som man då skall grunda den där egna meningan på?

• Rosenhaga

Okey, om du nu ska gå till attack mot mig så gör det med korrekt information, är du snäll.

Jag har INTE sagt det du säger, jag har inte kommenterat avtalet så som du säger. Citerar direkt från mitt inlägg:

"Att flygmyndigheterna skulle tillåta att en kapten flyger 24 timmar i sträck om det inte är okej tror jag inte på - lika lite som yrkeschaufförer i övrigt får köra sina lastbilar eller bussar för många timmar. Det regleras och kontrolleras med färdskrivare i bussen resp lastbilen. Att man inte skulle ha den kontrollen på piloter känns inte troligt.

Gå inte på allt ni hör eller läser. Gör en egen bedömning."

I mitt inlägg står inte något om avtal, jag refererar till de myndigheter som kontrollerar flygsäkerheten - vilket inte är facket senast jag kollade.

Var lite varsam hur du använder orden. Tack.

• Rosenhaga

Om nu Ryan air eller något annat flygbolag inte har tillräckligt utbildad personal och är vårdslösa mer säkerheten är det naturligtvis djupt oroande.

Det som är mest skrämmande i så fall är att de tillåts lyfta och att kontrollen inte är tillräcklig. Det är i så fall det som borde uppröra enligt min fundering.

Tycker att Telemarkgrrls kommentar är intressant, vet inte varifrån informationen kommer - men intressant inlägg i detta sammanhang, eller vad tycker du, Frantic?

• Rosenhaga

TS - Oftast är Ryanair billigare ju tidigare du bokar. Intressant och mot strömmen i sin prissättning när de började med det.

Som sagt, jag har personligen enbart positiva erfarenheter av Ryanair.

• Frantic

Rosenhaga: Jag har aldrig talat om personalens utbildning eller Ryan Airs olycks-statistik, vad är det du vill att jag skall kommentera?

Att man som passagerare har positiva erfarenheter av att resa med och ha kontakt med Ryan Air motsäger på intet sätt de uppgifter som förts fram i den här tråden angående personalens anställningsvillkor. Jag har själv flugit med Ryan Air när jag var fattig student och tycker att bemötandet mot mig som passagerare var trevligt. Vet inte på vilket sätt den informationen är aplicerbar i den här tråden dock.

• Rosenhaga

Vad bra, Frantic. Då finns inget mer att diskutera i denna fråga.

• Frantic

Rosenhaga jag förstår ärligt talat inte vad du vill ha sagt eller varför du är arg.

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??