Senaste (och enda) gången jag flög med Ryan Air, till Lonon, var planet fyllt med packade hells angels som högljutt kommenterade tjejers olika attribut. Ja, det var ju inte bolagets fel, men utgångsläget var helt enkelt inte det bästa.
Bussresan till Skavsta var lång och, om jag inte minns fel, minst dubbelt så dyr som till Bromma. Väl framme var jag lite törstig och gick in i badrummet för att dricka. Insåg att kranarna bara hade ljummet vatten. Gick då till kafeet och frågade om jag kunde få ett glas vatten (eller köpa för ett par kronor). Fick till svar att "det går inte, vi har bara flaskvatten. Du kan få köpa det för 30 kronor."
Eftersom jag var student och fick hålla i varenda krona, fick jag gå törstig. Planet var tre timmar försenat, inte en ursäkt, knappt en förklaring till passagerarna. Vi slussades om bord som en skock olydiga får och förpassades till våra trånga säten. Då var jag så hungrig och törstig att jag tvingades använda upp en ansenlig del av resekassan till svindyrt vatten och ännu dyrare trekantsmacka.
På hemresan var flyget fem timmar försenat.
Slutligen: När vi gifte oss i frankrike valde Ryan Air att ställa in alla flyg från skavsta just den kvällen när en del av våra gäster skulle anlända (med samma bolag). SAS- och Air France-planen gick som vanligt. Ryan Air-passagerarna fick ingen information, det gick inte att ringa personal på flygplatsen eller bolaget och fråga, nästa morgon anlände passagerarna på flygplatsen, oroliga, utan några som helst löften om att komma med på andra flyg (inga ersättningsplan hade satts in). Kompensationer eller ursäkter uteblev. Till slut fick i alla fall de två olyckliga gästerna plats på andra Ryan Air flyg och kunde anlända precis innan ceremonin.
Ja, det var min erfarenhet av Ryan Air.