• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • Vickan78

chiqitita
    har inte läst alla inlägg, men vill bara berätta att om du bokar via t ex Airtours så kan du få biljetter hyfsat billigt från Arlanda. Har själv flugit t o r Arlanda-Rom för 795 kr med SAS.

I övrigt går det från Arlanda mest anknytningar med byte, t e x i Frankfurt, så då blir det Skavsta om man vill åka direkt! De har bra priser och jag har aldrig haft några problem med Ryan Air. Lycka till med din resa!

• sugarbomb

Ha ha, shit vilket tjafs det blev. En het potatis det här uppenbarligen. Men det är bra att få diskutera skillnaden på säkerhet och säkerhet. Vi svenskar lever ibland i en skyddad verkstad och förväntar oss att även, i detta fall, low cost bolag ligger på samma nivå som seriösa bolag. (Nej Ryan är enligt min mening inget seriöst bolag utan rena Kalle Anka verksamheten)

Men summa kardemumman av det hela (och frågan som TS egentligen hade i början av tråden) är att man får det man betalar för. Absolut inget mer. Som flygvärdinna vill jag bara säga ett varnande ord på vägen, fundera lite på vad ni lägger pengar på och inte.

• Utomlands-brud

Vet inte om någon har skrivit det innan för jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men för att svara på din fråga chiquita, så står ofta inte flygskatten med i priset. Den kan vara större än själva priset i sig så priset kan vara det dubbla. Om du går in på deras hemsida och påbörjar en bokning så kommer förhoppningsvis alla extra kostnader så som flygskatt upp och då kan du se om det är hela priset.

• Telemarkgrrl

Sugarbomb - tja, det verkar som om Kalle Anka och hans vänner kan flyga iallafall. ;)

Att man inte betalar för den goda servicen, den flashiga hemsidan eller det stora benutrymmet hos Ryanair är nog alla överens om. Däremot håller jag med Rosenhaga om säkerheten, det finns så många internationella kontrollorgan att dom inte kan tumma på säkerheten. Ryanair måste följa samma säkerhetsregler som alla andra bolag om dom vill trafikera europeiska flygplatser.

• chiqitita

Oj, vad många olika åsikter det blev.
    Det enda jag bryr mig om när det gäller min resa är först och främst säkerhet förstås. Man vill ju gärna komma fram levande. Men sen att även bagaget kommer med. Maten och servicen bryr jag mig inte alls om när det gäller en sån kort flygning som någon annan tog upp här.
    Vad jag fortfarande undrar lite över är det här med sista minuten resa. Hur beställer man en sista minuten resa kanske en vecka innan om det inte finns något kvar ändå? Vad menar dom egentligen med sista minuten resa? För jag kommer inte veta när eller om jag kan åka förrän jag väl är i Sverige runt Midsommar.

• Gemma

Senaste (och enda) gången jag flög med Ryan Air, till Lonon, var planet fyllt med packade hells angels som högljutt kommenterade tjejers olika attribut. Ja, det var ju inte bolagets fel, men utgångsläget var helt enkelt inte det bästa.

Bussresan till Skavsta var lång och, om jag inte minns fel, minst dubbelt så dyr som till Bromma. Väl framme var jag lite törstig och gick in i badrummet för att dricka. Insåg att kranarna bara hade ljummet vatten. Gick då till kafeet och frågade om jag kunde få ett glas vatten (eller köpa för ett par kronor). Fick till svar att "det går inte, vi har bara flaskvatten. Du kan få köpa det för 30 kronor."

Eftersom jag var student och fick hålla i varenda krona, fick jag gå törstig. Planet var tre timmar försenat, inte en ursäkt, knappt en förklaring till passagerarna. Vi slussades om bord som en skock olydiga får och förpassades till våra trånga säten. Då var jag så hungrig och törstig att jag tvingades använda upp en ansenlig del av resekassan till svindyrt vatten och ännu dyrare trekantsmacka.

På hemresan var flyget fem timmar försenat.
    Slutligen: När vi gifte oss i frankrike valde Ryan Air att ställa in alla flyg från skavsta just den kvällen när en del av våra gäster skulle anlända (med samma bolag). SAS- och Air France-planen gick som vanligt. Ryan Air-passagerarna fick ingen information, det gick inte att ringa personal på flygplatsen eller bolaget och fråga, nästa morgon anlände passagerarna på flygplatsen, oroliga, utan några som helst löften om att komma med på andra flyg (inga ersättningsplan hade satts in). Kompensationer eller ursäkter uteblev. Till slut fick i alla fall de två olyckliga gästerna plats på andra Ryan Air flyg och kunde anlända precis innan ceremonin.

Ja, det var min erfarenhet av Ryan Air.

• Cornellia

sugarbomb

Samma sak gäller juh typ när man flyger med SAS. Noll i service, och när det skiter sig så får man lösa allt själv.

• Lapinette

Har själv stått på Skavsta i den där kön som tar en till planet och när nästan en timma har passerat efter avgångstid fått meddelande om att planet har ett tekniskt fel så det blir åtminstone 5 timmar försenat. För oss hade det inneburit att vi skulle hamna i Hahn (Tyskland) mitt i natten och vi skulle därifrån vidare till makens familj utanför Luxembourg. Hade ingen lust att behöva leta rum i Tyskland så vi gick därifrån. Hämtade ut våra väskor, bad dem boka om oss (denna gång till Bryssel istället) och åkte tillbaka till Stockholm.

Det är sånt man på något sätt får räkna med när man flyger Ryanair. De har inte tekniker på plats så när något är fel och måste åtgärdas tar det tid. De flyger då in personal från London. Samma sak har hänt kompisar men då dessvärre när de varit på väg hem. Men vi har ändå bokat med Ryanair efter detta. Det är ju ändå så att deras biljett är 1/3 mot vad det skulle kosta för oss att åka med något annat bolag. Vi får tyvärr åka buss hit och dit för att slutligen komma till vår slutdestination men just nu finns det inget flygbolag som flyger direkt till vår destination så det tar exakt lika lång tid med SAS.

Men som sagt, vi tar alltid i beräkning att vi kanske inte kommer iväg. Nu i juni när vi ska på ett bröllop i Österrike bokar vi istället Swiss.

• Telemarkgrrl

Frantic, är det ett länkkrig du vill ha?

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=806071&lid=is_search549588&lpos=0&queryArt549588=luftfartsmyndigheten&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=0

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=600187&lid=is_search549588&lpos=65&queryArt549588=SAS&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=6

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=600683&lid=is_search549588&lpos=63&queryArt549588=SAS&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=6

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=541224&lid=is_search549588&lpos=85&queryArt549588=SAS&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=8

www.expressen.se/1.300822

Länkar om att även SAS ställer in flyg och har försenade avgångar orkar jag inte ens leta upp, vem som helst som har läst tidningar den senaste månaden har väl hört om kaoset med vilda strejker pga dåliga arbetsförhållanden.

Förresten, om man jämför bussbiljetten från Stockholm till Skavsta med den till Arlanda (det är ändå därifrån som dom flesta utrikesavgångarna går) så kostar bussbiljetten till Skavsta 199 kr t.o.r och den till Arlanda 175 kr t.o.r. Men visst, man får åka ganska mycket mer buss för dom där 24 kronorna.

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??