• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • Daphne

Tittij

Ja just det! Det har du rätt i man får inte ha så mycket bagage det är de lite kinkiga med. Är maxvikt 20 kg eller hur är det?

• Zozo

Naturligtvis star det när man bokar! Jag menade bara att flygplatsskatter oftast inte star i annonspriset..

Själv brukar jag försöka undvika lowcost.. (Personalen är i regel väldigt taskigt betald och det känns bättre med säkerheten fran de reguljära bolagen, tycker jag) men när prisskillnaderna är för stora sa far ju planboken tala, för mig med

• Söderbröllop

Haken brukar vara att flygplatserna ligger långt från stadskärnan så att det kostar att ta sig in till stan, både dit och hem. Det blir extra avgifter. Flyger man från Skavsta kostar det 400 kr per person i busskostnad (ToR)(om man inte kör bil och parkerar, vet inte vad det skulle kosta).

Vi flög till Paris med RyanAir och de tar ut kostnad för mat och bagage också. Vi försökte packa lite så att väskornas storlek blev giltiga för handbagage. De har också en lägre tillåten gräns för antal kilo, och är det mer (tror det var 10 kg) så får du betala övervikt, plus bagageavgift om du checkar in väskan.

Om du vill ha en bra plats på planet kan du checka in via internet innan, då får du gå på före alla dem som står i kön, eftersom Ryanair inte har några platsbokningar. Men vill du göra det så kostar det också en avgift...

Det smiter liksom iväg, men är man medveten om alla kostnader och kan komma runt dem så kan man komma undan billigt ändå! Lycka till!

Reseförsäkring tillkommer också (visserligen valfritt), ca 300 kr per person.

• Nini_m

Åkte tur och retur till London med pojkvännen och vi betalade 600kr tur och retur för oss båda!! (Ryan Air) Vi hade bara handbagage men checkar man in väskor kostar det extra. Jobbigt att åka ut till Skavsta. Får räkna med resekostnader dit, flygbussen kostar väl 100kr enkel resa per pers. Får räkna med transportkostnader + restid från Stansted till London oxå. Flyget hem blev inställt och vi fick tillbringa natten på flygplatsen i London men fick nya biljetter till morgonen därpå.

• Bruden blå

Anneleigh

fråga gärna, för jag funderar på att boka en weekend med dom.
    kollade på deras hemsida och gjorde en provbokning (gjorde inte klar den) då räknade den om och la till skatter och avgifter. och det stog klart och tydligt vad som ingick och inte ingick, tex ingick inte bagage, mat ombord och försäkringar.

• Anneleigh

Bruden blå

Ska kolla kan tänka mig att hans nya tant ville ha allt det som du skriver inte ingår hon är en aning "speciell" för att utrycka mig snällt. =)

• sugarbomb

Jag måste lägga mig i denna tråden Jag arbetar i branschen och jag kan bara säga NEJ NEJ NEJ till Ryan Air! Visst, så länge allt flyter som det skall och ni inte har något emot att hamna på flygplatser långt utanför storstäderna är det väl ok. Men så fort något skiter sig så kan det bli en väldigt kostsam och tråkig historia...

Man får det man betalar för, det måste man vara medveten om! Ryan Air har ingen personal eller avdelningar som ger dig den servicen du behöver när du blir strandsatt mitt ute i ingenstans. Har också hört från vänner som fått sitt bagage borttappat på vägen och eftersom Ryan inte har någon avdelning som tar hand om detta och kan ge några bevis på att väskan är borta så har de heller inte fått ut något på försäkringen.

Man skall också vara medveten om att säkerheten på Ryan är under all kritik!

Så jag kan bara råda alla att betala några hundralappar extra, flyg med etablerade bolag på reguljärbolagen eller flygstol på charterbolagen!

Trevlig resa!

• TheBride

Haken är bland annat att du bedrar til enorma CO2 utsläpp genom att flyga.

• Blivande Fru Stålhandske

...Så det är bättre om du tar cykeln till Italien... Och gärna kanot över Atlanten.

• Zozo

Ja jag som sugarbomb arbetar ocksa i resebranschen och VET hur fel det kan bli för folk med low cost.. men de flesta gar det ju bra för.. Som sagt, NÄr det händer nagot sa är inte low cost bra att ha att göra med. Jag har fatt vara med och "rädda" kunder som bokat flyg själv och helt plötsligt fatt landa pa fel flygplats (râtt land men fel stad) och själva fatt ta sig resten av vägen, eller folk vars flyg helt sonika ställts in sa att de alls inte kommit ivâg pa sin semester...
    Det är alltsa upp till var och en att vara medveten om riskerna.

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??