• chiqitita

Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??

Jag såg i Aftonbladet att Ryanair hade flyg till Rom från 291 kr??? Kan det stämma?? Och vad är isåfall haken med det?
    Såg även ett pris på 890 kr och det låter ju onekligen mer realistiskt. Är det någon som vet mer om det här?
    Jag bor i USA och kommer hem till Sverige på semester. Det blev så dyrt att åka till Italien härifrån så jag funderar istället på att åka över en långhelg hemifrån. Men jag vet inte något om detta eller hur det fungerar. Är det här sista minuten resor det gäller och vad ingår?? Hur snart måste jag boka en biljett om jag tänkt att åka nån gång efter Midsommar??

• Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??
  • chiqitita

Så jag pratade nyligen med mamma och hon lät inte särskilt positiv till att jag funderade på att åka till Rom när jag väl kommer hem. Hon trodde inte alls att det skulle vara lätt att hitta en sista minuten resa! Och att sen behöva ta sig till Skavsta var ju väldigt jobbigt.
    Men kommer man från USA där avstånden är mycket värre än så, då är inte lite över en timmes bilresa något speciellt alls!
    Och tre timmars flyg är ju ingenting.
    Nu är jag bara konfunderad över vad alla olika priser står för och vad som stämmer. Blir lite påverkad över dom flestas negativa åsikter om Ryanair här
    Men kan man alltså hitta en tur och retur till Rom under 1000 kr??? Med alla extra tillägg inkluderat då?? Nu är jag ju nöjd om jag hittar något alls under 2000 kr. För resan till Rom härifrån på vägen hem till Sverige hade kostat mig runt 500 (nästan 3500 kr!) extra dollar! Så om jag kommer undan med hälften av det hemifrån så är ju jag nöjd.
    Men jag är osäker på dessa sista minuten biljetterna nu och hur realistiska dom är efter Midsommar. Någon som vet???

• Sweetpea

Jag flyger ToR Västerås-Dublin om ett par veckor för 208 spänn inklusive allt utom incheckat bagage. Då har man inte så höga krav på servicen...

• Frantic

Det handlar ju inte bara om service. Handlade de om det skulle jag också flyga billigt. Det som skrämmer mig är säkerhetstänkandet, att man VET att personalen har inskrivet i sina kontrakt att de kan komma att få jobba över 24 timmar i sträck t.ex. du kan alltså flygas av en pilot som inte sovit på över ett dygn. Detta är att likställa med rattonykterhet vad gäller försämrad reaktionsförmåga och perception.

• Rosenhaga

Jag har flugit en hel del med Ryan air och har aldrig haft några problem, tvärtom. Att restiden till Skavsta är kanske trekvart längre än till Arlanda jämnas ut en del över att deras långtidsparkering ligger närmare gaten än Arlandas garage. Totalt sett tar det lika lång tid om inte till och med snabbare med Skavsta just för att det är en mindre flygplats.

Detta med maten ombord - vem sjutton behöver äta för en tvåtimmarsflygning till Paris, Rom eller London?! Så god är inte maten på SAS eller andra etablerade flygbolag. Knapra på ett äpple eller egen matsäck i så fall.

Bagagevikten är löjligt låg och det tycker jag är bra - för jag brukar annars släpa med mig för mycket kläder när jag reser. ;)

Säkerheten - ja, jag undrar över dessa kommentarer och historier. Helt frankt så litar jag på att de myndigheter som kontrollerar inte tillåter att säkerheten ligger under en acceptabel nivå.

Mig veterligt så trillar inte Ryan Air ned från skyn titt som tätt, kan inte ens minnas något men det har väl hänt.

Att flygmyndigheterna skulle tillåta att en kapten flyger 24 timmar i sträck om det inte är okej tror jag inte på - lika lite som yrkeschaufförer i övrigt får köra sina lastbilar eller bussar för många timmar. Det regleras och kontrolleras med färdskrivare i bussen resp lastbilen. Att man inte skulle ha den kontrollen på piloter känns inte troligt.

Gå inte på allt ni hör eller läser. Gör en egen bedömning.

Mina upplevelser med Ryan air är positiva. Det innebär inte att jag är någon flygsäkerhetsexpert - lika lite som de flesta andra här.

• Frantic

Men Rosenhaga, du tror väl inte att det är svenska myndigheter som avgör att personalen på Ryan Air inte får teckna kollektivavtal t.ex.? De går under irländsk arbetslagstiftning oavsett var i världen de är stationerade och detta är inte blaha blaha, googla lite så kommer du få svar på 2 minuter. Här kan du jämföra ölite snabbt bara några saker som skiljer för personalen på Ryan Air och t.ex. SAS www.itfglobal.org/files/seealsodocs/1974/compare.pdf

• Frantic

The International Transport Workers' Federation har startat en hemsida - www.ryan-be-fair.org - för att hjälpa personalen på Ryan Air att kunna gå med i facket och få drägliga arbetsvillkor

• sugarbomb

Tyvärr Rosenhaga så har du jättefel. Säkerheten på Ryan är inget man skryter med eller stoltserar med! Vi i flygbranschen vet dock vad som försegår på det bolaget och det är inte vackert. Eftersom det är mitt jobb så kan väl jag i alla fall kalla mig "flygsäkerhetsexpert" som du kallar det!

För några år sedan gick Ryan ner och var tvugna att evakuera, kabinpersonalen fick inte ens upp dörren... I kabinen är vi lärda att evakuera ett flygplan, hur stort det än må vara, på max 90 sek. Alltså är varje sekund otroligt värdefull. Att stå o slita i en dörr i någon minut skulle, om det tex brann, kunna offra samligas liv, passagerare som Cabin crew.

• Höstlyckan

Jag brukar tänka så här. Jag tror inte de som flyger heller vill störta och dö och de vill nog inte Ryan Air att deras personal och passagerare ska göra heller så då brukar jag känna mig lugn. Och precis som någon sa i ett tidigare inlägg så vet jag inte om Ryanairs flygplan måste nödlanda/störtar oftare än något annat flygbolag. Men inte vet jag, detta är ju inte vetenskapligt utan bara mina egna slutsatser.

• Frantic

Fast jag känner att man kan låta bli att köpa avror och tjänster till underpriser också för att utöva sin maktfaktor som konsument, när man vet att det ser snett ut för folk vad gäller deras arbetsförhållanden. Men jag kanske är extrem, vad vet jag (Jag och min sambo är t.ex. helt överens om att aldrig köpa ring med diamant i på grund av de vidriga förhållandena för gruvarbetarna, och det är jag gaaaanska ensam om på detta forum tror jag)

• Telemarkgrrl

Ryanair grundades 1985 och har fortfarande inte haft något haveri eller dödsoffer. Det är det 7:e säkraste flygbolaget i världen, SAS ligger på plats 29 som jämförelse.

Svar på tråden Vad är haken med flyg till Rom för bara 291 kr??