• Kakan2007

Ni runt 150 000

Har sett ett antal trådar som handlar om bröllop där man försöker spara in på så mycket som möjligt. Trådar med lite dyrare bröllop är det glesare om...

Vi har satt ett maxbelopp för vårt på 150´. Är lite nyfiken på vad ni med liknande ekonomi betalar för saker o ting? Hur många gäster har ni och på vilket slags ställe har ni festen?

Hur kommer ni upp i dessa summor!?

Vi har ca 60 gäster och har festen på en restaurang.

- middag ca 75 00 inkl. båtresa och andra transporter
    - fotograf 18 000
    - videofilmning 3600
    - klänning och tillbehör 8 000
    - dukning ca 10 000
    - ringar 10 000
    - fyrverkeri 1500
    - häst o vagn 3000
    - Brudgum och tärnas kläder 5 000
    - hår & make-up 2000
    - tårta 3000

Sen är det förstås en massa annat som charter av båt till de som inte kan stanna, brunch dagen efter, brudbukett, Dj, solist mm...

Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ni runt 150 000
  • Thunberg

Vi kommer upp i ca 110 000. Vi har sparat ihop till det själva o det känns helt rätt att lägga de pengarna.

Köpte vårt drömmhus i höstas o då föresvävade tanken på att minska budgeten o lägga en del på vårt hus. Vi kom dock ganska snart fram till att bröllopet är värt det. Huset står ju kvar ;)

• brud 2008?

-LydiaLinn
    ja jag tror på tält. Kollade runt lite på rentatent's hemsida och det går att få det så fint och mysigt fast det är en stort plasttält... Blev riktigt sugen på den idén samt att det handlar om betydligt mindre pengar. Men ändå så går det att få det precis så avckert som man vill ha det! dessutom kan man ju verkligen få till det personligt när man står för all dukning och dekoration själv istället för att ha en resturangs dekorationer.

• LydiaLinn

Brud 2008, ja kör på tält! Det känns som en romantisk amerikansk film, fint och hjärtligt hos föräldrarna och inga restriktioner ang dukning, tillgång till lokal, tid när baren stänger osv. Där kan ni parta loss verkligen utan att bli ruinerade.

Hade gärna gjort det också men vi har ingenstans att vara... sommarstugan är lite väl långt bort.

Lycka till!

• brud 2008?

Ja jag har ju turen att ha föräldrar med gård på landet så plats finns det!

• Troll-P

Hej hej!
    När vi började planera bröllopet hade vi ett krav och det var att vi skulle ha ett bröllop som vi hade råd att själva betala. Att ta lån eller vända på varenda krona efteråt lockar inte!

Vi vill båda ha kyrkbröllop, trevlig festlokal, god mat o dryck och framförallt vill vi att våra vänner ska dela denna roliga och festliga dag med oss!

Utan extravagans och med ca 60 gäster uppskattar jag att bröllopet kommer kosta runt 100'. Då är det en mysig lokal, -rätters, fri bar och band som spelar. Brunch dagen efter.

Vi kommer spara pengar på att vi själva vill göra allt "pappersarbete", vi kan ta med egen dryck, en duktig god vän fotograferar under dagen, inga transporter är nödvändiga och vi hoppar nog över tårtan.

Förlovningsringarna (8000:- ) eller någon smekmånad ingår inte i den summan.

Bröllopet blir först om ett år så tiden får utvisa vad summan hamnar på!

• Troll-P

Hoppsan!
    Ska vara en 3-rätters middag

• LydiaLinn

Troll P: det låter förnuftigt. Om det drar iväg hutlöst mycket känns det nästan... som att man kanske ångrar alla brända pengar? När man kommer upp i stora summar kan man ju renovera ett kök, bygga ut ett hus osv för de pengarna.

Men om man håller 100 000 gränsen kanske det kommer kännas mer lagom. Inte för att det är lite pengar...

• brud 070901

100 000.- är väll ingen magisk gräns. det handlar väll om hur de som spenderar pengarna har det ekonomiskt i ren almänhet! menar, om nån har god ekonomi så kan ju en halv miljon kännas som hundra tusen för nån annan??

ekonomi är ju så individuellt så det är svårt att generalisera.

• LydiaLinn

Jag menade att 100 000 är VÅR magiska gräns. Det känns som lagom eftersom vi med de pengarna kan få precis det vi vill ha.

Från början var budgeten det dubbla men efter ett tag kändes det inte rätt. Mest för mig eftersom jag är den ekonomiska av oss två.

Alla bör väl känna efter var deras gräns är helt enkelt. Kan vara bra att tänka på innan allt är bokat och betalat så man kanske ångrar sig. Man blir ju så lätt blind av farten och det finns så mycket kommers kring bröllop nu, så det kan vara bra med ett litet steg tillbaka och tänka "vad är egentligen vettigt för mig?"

I den här tråden är brudarna redo att satsa mycket och då är det ännu viktigare att hålla en fot kvar på marken och känna efter innan det är för sent.

Det är en otroligt viktig dag men det är trots allt bara en DAG! Det finns ju kök att renovera, hus att bygga ut, resor att åka på, möbler att köpa...

Jag har börjat tänka på alla antika möbler jag vill inhandla också... Därför fick min gräns bli vid 100 000. Så kan man göra sig själv glad på flera punkter och inte lägga alla ägg i en korg!

• Troll-P

LydiaLinn
    Kloka ord. Det är väldigt individuellt var den ekonomiska gränsen går.

• brud 070901

LydiaLinn: sorry.. trodde att du menade det anorlunda (borde läst tidigare inlägg) och visst har du rätt i det du skriver men ändå så tror jag att många på den här tråden kanske både har råd till stora "fläskiga" bröllop och till att renovera kök ect... så det var så jag menade, att det säkert hos många som lägger så mycket pengar på en dag finns pengar åt det andra också.

• jagärsåkär

Vi kommer hamna på 130 000. Det var inte tänkt så fr början men nu blir det så. Det är så svårt att skära ner på saker man gärna vill ha.

Ändå ingår inte bröllopsresan då, men den önskar vi oss av föräldrar. Efter det här kommer vi vara lite småpanka så där men hoppas ändå kunna komma igång med husbygge inom kort. Så det känns nog ok att lägga så mkt pengar... Kanske lite galet men ska det va så ska det va..

• Zozo

Alltsa, jag kan ju bara tala för oss; och sant är att det handlade om mycket pengar... men jag maste säga att vi inte angrat oss en sekund. Sa länge du far det du väntat dig av pengarna (och vi fick det, med rage), sa angrar du dig inte!
    Vi gick runt bada tva som pa sma moln hela bröllopsveckan och ganska länge efterat.. Vilken lyx, att fa ha de 30 personer du älskar mest pa en fest för dig i en hel vecka; vart man vände sig fanns en älskad och efterlängtad person, som var där (och hade rest laaangt) för bara var skull... Hu, vad underbara personer vi känner!

Det är lite som att lägga en större summa pa en resa.. Det är inte ngt konkret som en bil som man köper... men en upplevelse och minnen!

• jagärsåkär

Zozo, ja det är inte fel att lägga pengar på upplevelser. Resor som kostat mycket kan jag fortfarande njuta av flera år efter. En Indienresa tex som förändrade mitt liv. Och nu ska m2b o jag åka till Japan, det blir också alldeles för dyrt men vi vill så gärna dit! Så vi tar oss råd...

Samma gäller för bröllopet. Igår diskuterade vi varför vi egentligen gifter oss. Det är för att fira det vi har och för att kliva in i en ny fas i livet, där han ingår i min familj o jag i hans. Vi vill skaffa barn ihop och leva tillsammans alltid. Och därför vill vi fira... Och det är klart att det firanden kostar en del eftersom man vill ha det fint + ha alla man känner där i prinicp. (alla man känner och tycker om vill säga)

Men om nu bröllopet blir som ett första steg i vårat sammanflätade liv tycker jag det är en stor händelse som är värd att satsa på. 130 000 känns ok faktiskt. Ändå har vi skurit bort brunchen vi tänkte ha dagen efter... Mkt pengar som sagt men det är en stor dag! Minnen för resten av livet!

Svar på tråden Ni runt 150 000