• Kakan2007

Ni runt 150 000

Har sett ett antal trådar som handlar om bröllop där man försöker spara in på så mycket som möjligt. Trådar med lite dyrare bröllop är det glesare om...

Vi har satt ett maxbelopp för vårt på 150´. Är lite nyfiken på vad ni med liknande ekonomi betalar för saker o ting? Hur många gäster har ni och på vilket slags ställe har ni festen?

Hur kommer ni upp i dessa summor!?

Vi har ca 60 gäster och har festen på en restaurang.

- middag ca 75 00 inkl. båtresa och andra transporter
    - fotograf 18 000
    - videofilmning 3600
    - klänning och tillbehör 8 000
    - dukning ca 10 000
    - ringar 10 000
    - fyrverkeri 1500
    - häst o vagn 3000
    - Brudgum och tärnas kläder 5 000
    - hår & make-up 2000
    - tårta 3000

Sen är det förstås en massa annat som charter av båt till de som inte kan stanna, brunch dagen efter, brudbukett, Dj, solist mm...

Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ni runt 150 000
  • brud 070901

flera hundra tusen, ska det ju stå!!

• Miss Cykel

Usch, nu fick jag nästan en klump i magen när jag tänkte på hur mycket pengar vi egentligen kommer att lägga ut på vårt bröllop... Hoppas jag inte kommer att vakna dagen efter med de tankar som ni beskriver. Vi kommer också få hjälp av våra föräldrar, men det känns ändå som att dessa pengar kommer från "samma" ställe om ni förstår vad jag menar. Skulle ju bli en helt annan känsla om någon utomstående gav oss 100 000, men den sannolikheten kanske inte är så jättestor? ;)

• Skogstigern

Vi har diskuterat lite kring de tankarna och kommit överens om att vårt bröllop är värt 150 000. Vi lägger det på oss själva och firar oss med gott samvete!

Men hade vi inte pratat om det så kanske vi hade ångrat oss. Åtminstone hade jag haft mina tvivel efteråt i så fall.

• Kakan2007

Jo,visst är det sjukt mycket pengar att lägga på bara en dag men, jag vet inte. Vi har inte världens mest överdrivna bröllop bara för att vi lägger 150 000 på det.Det får man ju inte för dom pengarna. Det bröllopet vi vill ha är ändå ganska lagom/normalt. 150 000 låter mycket när man hör det och jag hade trott man skulle fått mer för det i början av planeringen. Trodde nog det skulle kosta typ 100 000 men...saker kostar,speciellt då middagen när man har det på restaurang. Och jag tror inte att jag kommer vakna upp dagen efter och känna ångest för att vi spenderat så mycket pengar på detta. De flesta som man hör som gift sig ångrar inte en krona de lagt på bröllopet. Nu betalar vi hela kalaset själva men vi har utan att spara alltför hårt lyckats få ihop denna summa på mindre än ett år så det känns inte som att vi har lagt våra livs besparingar på bröllopet iallafall,då hade det nog inte varit lika lätt. Någon skrev på BT innan att "pengar kan man alltid tjäna ihop igen,men den här dagen kommer inte igen". Det har jag tagit fasta på!

• brud 070901

Kakan2007 : vilket bra citat.. jag kan hålla med i det du säger och när du lägger fram det på ett så vettigt sätt så känns det faktiskt bättre. (ja, spenderandet menar jag) man kommer ju förhoppningsvis aldrig att göra om det igen och då kanske man i stället ångrar att man inte gjorde det fullt ut. det är ju trota allt förmodligen den mest fanastiska fest du någonsin kommer hålla i själv!

bra inlägg, tänkvärt!

• tree

det känns rätt till mig okcså. vi betala bröllopet själv också utan mina föräldrar betala min klänning. m2bs föräldrar ger en bra bidrag till smekmånad. vi spara ganska mycket varje månad för 1 ett år bara, så det inte att vi spendera vår livsbesparring bara det vi skulle har spenderat på nåt annat... (skidor semester och klädder....). sam sagt... det händer bara 1 gång och det är bättre att ångra nåt man har gjört än nåt man har itne gjört....

• LydiaLinn

Håller med om att man verkligen ska göra dagen till det man drömt om. För oss handlar det nog om att vi kom på att det som gör festen är faktiskt gästerna... Sen om de äter för 1500 per person eller för 300 tyckte vi inte spelade så stor roll... Vi är galna i tårta, det kommer vara toppklass på det! Men resten av maten kanske inte behöver vara så märkvärdig... Tror inte m2b och jag skulle känna att det egentligen behövdes.

Men huvudsaken att man prioriterar det man själv tycker är viktigt. För mig är lokalen viktig, däremot är det helt ok med buffé. Som tur är har jag hittat många fina ställen som inte är superdyra...

Övernattning för gäster kanske vi betalar trots allt, för att underlätta för många barnfamiljer. Sen hör det till saken att m2b och jag är lite mer "alternativa" eller vad man ska säga. Om det blir för "fint" kanske vi inte slappnar av ordentligt... Har nån mer funderat på det?

• Miss Cykel

Jag håller med flera av er. Om man inte har sitt "drömbröllop" så tror jag att man kan ångra sig. Synd bara att allt måste kosta så himla mycket. Man får väl helt enkelt vara tacksam att man faktiskt har råd med bröllopet man vill ha utan att behöva leva på vatten och bröd i alltför många veckor! ;)

• brud 2008?

Har inte bestämt eller bokat något än men kommer troligen ha en budget på över 100 000 iaf. Ett av alternativen vi funderar på är att ha festen på en konferensgård med middag och övernattning för gästerna vilket skulle gå på 120-130 tusen med 100 gäster. Till det kommer ju alla andra kostnader med kläder,fotograf,ring m.m.

Det andra alternativet vi funderar över är att hyra ett gigantiskt tält och ha festen hemma hos mina föräldrar med catering istället. Blir inte lika dyrt för lokal och mat och vi kan då känna att vi kan spendera mer på alla små kostnader som garanterat kommer dyka upp ;) Blir knepigare att hitta sovplatser till långväga gäster dock... Får se vad det blir, har lite tid på oss att räkna och planera!

• LydiaLinn

tält tycker jag låter coolt! alltid bra att kunna spara in lite och ändå ha nåt schysst o annorlunda.

Svar på tråden Ni runt 150 000