• Kakan2007

Ni runt 150 000

Har sett ett antal trådar som handlar om bröllop där man försöker spara in på så mycket som möjligt. Trådar med lite dyrare bröllop är det glesare om...

Vi har satt ett maxbelopp för vårt på 150´. Är lite nyfiken på vad ni med liknande ekonomi betalar för saker o ting? Hur många gäster har ni och på vilket slags ställe har ni festen?

Hur kommer ni upp i dessa summor!?

Vi har ca 60 gäster och har festen på en restaurang.

- middag ca 75 00 inkl. båtresa och andra transporter
    - fotograf 18 000
    - videofilmning 3600
    - klänning och tillbehör 8 000
    - dukning ca 10 000
    - ringar 10 000
    - fyrverkeri 1500
    - häst o vagn 3000
    - Brudgum och tärnas kläder 5 000
    - hår & make-up 2000
    - tårta 3000

Sen är det förstås en massa annat som charter av båt till de som inte kan stanna, brunch dagen efter, brudbukett, Dj, solist mm...

Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ni runt 150 000
  • Kakan2007

tree

Ja, våran bröllopsresa är tyvärr inte heller inräknad...men vi har önskat oss lite hjälp där av våra föräldrar...

• Skogstigern

Kakan2007: Ja, det kändes lite trist i efterhand. Det blev mer som en vanlig knytis med "jamen varför inte gifta sig samtidigt så har vi det gjort" till...

Men jag är glad för erfarenheten, det förra bröllopet har verkligen hjälpt mig att se vad jag INTE vill ha denna gång!

Ändå är jag inte detaljfixerad nu, jag har en helt annan känsla idag och känner mig mycket mer tillfreds med allt. Så även om det regnar, prästen säger fel namn, jag får vin på klänningen eller snubblar i gräset så må det vara hänt!

Jag får mitt äktenskap med min underbara man och får chans att fira det ordentligt ändå!

• Skogstigern

Bröllopsresa sa ni?? Det har vi inte heller bokat! Vi vill göra en lyx-resa så det tar vi om ett år eller så!

• Rosen74

Vår budget ser ut ungefär så här (totalt 160 000):
    - Brudens kläder, skor, frisör, smink, naglar etc. 15 000
    - Brudgummens kläder, skor etc. 8 000
    - Ring och övriga smycken 28 000
    - Middag på herrgård inkl. dryck, bröllopstårta etc. 65 000
    - Fotografering inkl. foton till tackkort m.m. 16 000
    - Inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, tackkort 3 000
    - Musik på festen 8 000
    - Häst & Vagn 2 000
    - Blommor: brudbukett, tärnbukett, corsage, till kyrkan, till festlokalen etc. 5 000
    - Övernattning (2 nätter inkl. spa m.m.) 5 000
    - Övrigt (transport gäster, cake topper etc) 5 000

Har festen på en finare herrgård/restaurang. Den ligger långt ifrån någon stor stad så att priserna är ganska OK. Vi räknar med ca 50 gäster.
    Sen tillkommer naturligtvis bröllopsresa, vilket lutar mot Cook Islands och ca 80 000 kr.

• Briljant

Vårt bröllop kommer också att kosta runt 150 000. Vi kommer att bjuda ca 80 gäster och vi kommer att vara på en restaurang. Vi har fördelat kostnaderna enligt följande:

middag 80 000:-
    fri bar ca 20 000:-
    klänning+tillbehör 7000:-
    brudgummens kläder 5000:-
    brudnäbbars kläder 2000:-
    fotograf 6000 :-
    ring 22 000:-
    trycksaker (inbjudn.kort,festprogram,tackkort,frimärken)4000:-
    håruppsättning+sminkning 2000:-
    blombukett+dekorationer+näbbkorgar 4000:-
    bröllopsnatt 2000:-
    samt en massa småsaker som också kostar.

Trots att 150 000 kr är mycket pengar så har vi ändå fått dra in på många saker. Några tusenlappar hit eller dit spelar inte så stor roll men vi vill verkligen inte lägga hur mycket pengar som helst på en fest som varar en dag.

• Briljant

Sen tillkommer ju bröllopsresan....

• Kakan2007

Skogstigern

Ja, håller helt med dig. Vad kan man annat göra än att ta det som det kommer, det blir ändå som det blir. Men en man och rejäl fest får vi ändå!

Vi vill också göra en riktigt dröm/lyxresa så vi planerar också att vänta lite med den till nästa vinter eller så. Sommarsverige är så underbart så det vill jag iallafall inte åka ifrån. Har hellre något att längta till under hösten!

Rosen74

Vi har också tänkt på Cook Island för vår bröllopsresa. Har inte vågat kolla vad det kostar än men det och om det är möjligt även Nya Zeeland. Man är ju ändå därborta i krokarna och min lillasyster, backpaker, har talat så gott om N.Z. 2 veckor på Cook och 2 på N.Z hoppas vi på.

Briljant

Ja, vi vill heller inte lägga hur mycket som helst på vårt bröllop. Någonstans får man dra en gräns, (det är inte många som tror det, men även jag har en...:) )det kan ju verkligen kosta hur mycket osm helst om man bara vill.. Det finns ju trots allt fler saker att spara till. Nästa projekt efter bröllopet är att bygga drömhuset och skaffa barn...

• Skogstigern

Kakan2007: Era planer på drömresa låter härligt! Är det någon speciell anledning till att ni vill åka dit?

Vi vet inte vart vi vill, bara att det ska vara varmt, soligt och gärna med ett rikt djurliv (ej knott!) som man kan titta på.

Drömhus och barn har vi redan fixat så vi har "bara" resan kvar att spara till, men man får ju lätt mersmak!

• tree

cook islands såg ut fint när vi sökt... men det tar så låååånnngg tid att åka dit! vi har bokat 2 veckor 5* på mauritus! vi åker 4 dager äfter bröllopet... hhmmm... nu måste jag lägger mig och drömma om det!... min 'man', havet, snorkling, (kanske även dykning), vattenskidor... vitt strander... hmm...! det ska koster mycket också... 52000 men det gå... vi ska be för bidrag som present från gästerna så förhopningsvis ska vi inte spendera allt vi har!... så kan vi byta till ett hus i hösten... och skaffa barn därefter!

• Gudinnan

Hej vad kul att läsa om lite fler som lägger lite mer på sina bröllop. Jag gifter mig i sommar och vi lägger ca.200 000 på vårt bröllop, exkl. bröllopsresa.

Svar på tråden Ni runt 150 000