• Snuttepuff

Vad kostar ett bröllop?

Jag håller på att lägga upp en budget för vårt bröllop. Men vad är det egentligen som ingår? Lokal, mat, klänning, bröllopsresa, mannens kläder...är det något jag glömt. Antagligen en hel del småsaker. Men är det något stort och pengakrävande jag glömt? Och vad kostar egentligen en klänning. Om man vill köpa en helt ny. Bara på ett ungefär. Känner att jag har noll koll på det mesta just nu!

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?
  • MullesMys

Om nu jag och min blivande väljer att spendera omkring 200.000 på en enda dag, dvs. våran bröllopsdag så är det helt och hållet upp till oss. Vi har själva tjänat pengarna och har all rätt i världen att spendera dom just så som vi själva vill utan att behöva be om ursäkt för det.

Att vårt bröllop per automatik blir mer speciellt o oförglömligt än ett som kostar betydligt mindre eller att vi på något vis skulle bli lyckligare i vårt äktenskap är ingenting vi funderat över - var och en ufromar sina bröllop efter sina önskningar, förmågor, viljor o ekonomiska förutsättningar och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan säga att det ena sättet är mer "rätt" än det andra

• Annie74

Man kan tycka att pengar inte spelar någon roll i olika sammanhang, om man vill, men jag tycker verkligen att summan pengar spelar någon roll när det gäller bröllop, iaf vårt. Budget,"mittemellan" eller lyxigare? Alla utformar sitt eget efter egen smak, val och plånbok. Summan utlagda pengar kanske inte säger något om hur trevligt eller vackert det blir men tja, med risk för att bli uppfattad som snobbig, jag skulle vägra att bjuda på cateringmat för 50 kr pp eller att ha festen i en skolmatsal! Då skule jag hellre satsa på en annan form än en sittande middag - om pengarna fattades. Vi kommer att bjuda ca 70 pers och det kommer gå på mååånga sköna tusenlappar - allt kommer att vara värt varenda öre!

• Maja Gräddnos

Med risk för att folk blir arga....

Jag håller inte med Madame H i allt det hon skriver, och så klart har ingen med att göra vad nån annan lägger ut sina sparpengar på.

MEN jag hisnar själv när jag bara tänker på att lägga ut så mycket pengar på en dag! För mig som vuxit upp i en familj där det inte ens funnits ett sparkonto och där mamma och pappa legat back så gott som varje månad känns det på något vis omoraliskt att lägga ut så mycket pengar på en fest...även om jag rent förnuftsmässigt vet att alla måste avgöra det själva.

Sen har jag två kusiner som bägge haft riktiga lyxbröllop (ortens finast hotell helt hyrt för alla gäster att sova över i mm mm). Den ena av dem säger nu att hon ångrar sig som tusan att hon inte höll det enklare. Hela hennes dag bestod bara i att hålla schemat, hälsa på alla osv. Hon och maken önskar nu att de haft ett litet bröllop i stället för ett stort. Kan ju vara tänkvärt även om det inte passar alla...

Själv skulle jag gärna vilja bjuda massor av vänner och bekanta men ändå hålla det enkelt och billigt. Hmmm. Känns svårt, får nog grunna lite till!

• Vinterbrud2004

Maja Gräddnos: självklart kan du bjuda många och hålla det på en pengamässigt billig nivå.

Beror ju helt på vad man prioriterar med bröllopet, vilka kontakter man har, vad man kan göra själv o s v.

Men det jag tror att de flesta här reagerar mot är Madame H sätt att uttrycka sig.
    Den där fördömande tonen som hon använder.

För mig är 100 000:- också en hisnande summa (vi hade inte heller några pengar över när jag var liten, pappa fick ibland äta gröt i kanske en vecka i sträck för att jag skulle kunna få äta bättre som växte).
    Men anser fortfarande att alla måste göra det de själva vill.

De flesta av oss har en bild av hur bröllopet ska vara och man vill ju försöka efterlikna den bilden så gott man kan.
    Ingen kan veta på förhand om man kommer tycka om det eller inte, men det är ju bättre att chansa på den drömbilden man har än på något som bara känns så där.

Har man råd så spenderar man pengarna hur man vill!

Dessutom så tänk över att alla de pengar som spenderas till olika företag o s v faktiskt gynnar den svenska handeln.
    Det är också något tänkvärt.

• MadameH

Hej
    Folk får visst ha hur dyra de vill jag tänker bara på att det svider sen OM nåt händer! Jag är ledsen att folk spenderar så pass mycket när det finns annat att lägga pengarna på som kanske när de tänker efter sen är mycket viktigare!!
    Det var bara en god tanke att alla skulle kunna ha råd att gifta sig OM man gjorde det BILLIGARE! Men har ni pengar så kasta ut det bara!! Men folk klagar i Sverige att allt är så dyrt och att de har så lite i lön osv osv gnäll gnäll så varför göra det dyrare än det verkligen behövs!!
    OCh har ni brudar ingen jävla humor???Trista gråa troll vem vill ha såna? JO trista gråa troll nämligen...om ens det!
    Jag har levt i ett lyckligt samboskap i 25 år och jag tror inte att vi skulle bligladare av att kasta ut 100 000 på ett bröllop som varar en dag.
    KRAM på er alla!!! jag menar inget illa!! Men var inte så trångsynta! Lyssna på en gammal käring nån gång!

Värmlandstösen(tanten) på 40

• Vinterbrud2004

Madame H:
    nu tar du och slutar innan jag anmäler dina inlägg!

"jag menar inget illa!!"
    Nähä..ok..men isf kallar man inte folk (bara för att de råkar ha en annan åsikt än dig själv) för t e x gråa troll lilla vännen!

"Men folk klagar i Sverige att allt är så dyrt och att de har så lite i lön osv osv gnäll gnäll så varför göra det dyrare än det verkligen behövs!!"
    Men varför tar du åt dig egentligen?
    Det är kanske just för att man tycker att man har lite i lön osv att man vill unna sig lite extra när man gifter sig för man kanske inte kan göra det annars!

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det första man tänker på om man skulle råka hamna i den tråkiga situationen att det blir skilsmässa, skulle vara alla pengar man lagt på bröllopet!
    Det känns rätt orelevant i den situationen faktiskt!

"OCh har ni brudar ingen jävla humor???"
    Och du har ingen god uppfostran tydligen som tycker det är okej att svära åt folk hela tiden!
    Och var i dina inlägg har du skrivit något med humor???
    Det enda du har gjort är att klanka ner på andra som inte tycker som du, svära och kalla folk för allt möjligt.
    Det kanske är humor i din egen lilla värld men inte för andra människor.

Och du, den som varit mest trångsynt här är du enligt min åsikt.
    Det är du som fördömer hur folk väljer att ha sina bröllop och hur mycket pengar de väljer att lägga ner på dem.

"Det var bara en god tanke att alla skulle kunna ha råd att gifta sig OM man gjorde det BILLIGARE!"
    Jag tror faktiskt att alla redan vet det!
    Men många väljer kanske att vänta med att gifta sig så de kan få det bröllopet som de har drömt om att få, vare sig det kostar 100 kronor eller 100 000 kronor.

Lägg ner nu..alla har förstått din åsikt redan!
    Just nu är du ju bara ute efter att bråka, varför?
    Om du nu har ett så lyckligt förhållande så undrar jag varför du ägnar all denna tid som du gjort här inne med att skriva massa nedlåtande kommentarer, det låter inte direkt lyckligt i mina öron.

• Elfina

Jag önskar att jag hade 100.00 att lägga på ett bröllop, men jag kan säga att bara för att mitt bröllop är mkt mkt billigare så har det tack o lov inte blivit sämre. Jag kan ju säga att det är betydligt svårare att få ett billigt bröllop än ett dyrt. Det är lätt att allt rusar upp i pris. Jag har har turen att känna frisören, fotografen, kocken m fl. Så standarden på vårat bröllop ligger i samma klass som ett dyrt.. (Hmm, lokalen då som är ett gammalt stall )

• blivande fru J

madameH: så du blev sambo med din man när du var 15? Ganska tidigt för att tillhöra din genereation får jag lov att säga.

Jag kan också chockeras över vad folk lägger ut för summor på sina bröllop och att man köper dyra gåvor till gästerna, inbjudningskort för 50 kronor styck, köper krukväxter att ha som placeringskort och köper en brudklänning för 40000, men egentligen så får man ju göra som man vill. Tycker man sig ha råd och prioriterar den här sortens tingestar så är det naturligtvis underbart att man gör som man vill. Vuxna människor måste få leva sina egna liv så länge jag slipper betala för det. Om man däremot lägger en massa pengar för att det ska se påkostat ut och man vill visa upp en värld man inte lever i känns det mer sorgligt, tråkigt att man inte vågar vara sig själv.
    Men de dåligt korrekturlästa inläggen och det aggresiva språket får ingen att ändra sig eller bli på bättre humör.

• Vinterbrud2004

Elfina: men ingen här har påstått att ett bröllop med en låg budget!!

Detb är väl ändå det som det mesta av denna debatten har gått ut på
    Jag tror folk här (förutom vissa) är eniga om att för att ett bröllop har en dyr budget så är den inte "bättre" än ett bröllop med låg budget!

Det handlar om att folk får göra som de vill med sina egna pengar, dyrt eller billigt är inte relevant.

Och dessutom är begreppen dyrt och billigt oerhört relativa begrepp som innebär olika för alla.

Jag tyckte vårat bröllop blev dyrt (gick på ca 23000 kr och vi hade "bara" 6 gäster) men å andra sidan tyckte jag att vi fick ut mycket av våran dag..bla:
    * hyra av slott för fotografering och vigsel
    * fotograf som var med oss under ca 3 timmar och vi fick ca 100 kort och 40 tackkort
    * julbord för 6 personer på vår favoritrestaurang
    * brudskål
    * brudbukett + corsage (corsagen var en gåva från min tärna)
    * brudskål och bröllopstårta (tårtan var bröllopspresenten till oss från min tärna)
    * kostym till min man
    * nyköpt klänning till mig
    * skor (gåva, min man använde skor han redan ägde)
    * halsband (lånat)
    * 3 st ringar (vi bytte ut förlovningsringarna men min man ville bara ha vigselring)
    * hotellnatt
    * en myskväll på Liseberg bara för oss två
    * lite mat till oss på kvällen
    * videofilmning av bröllopet (fick vi gjort gratis av proffsiga filmare)
    * underkläder
    * vigselprogram, inbjudningskort och tackkort
    * smörgåstårta till dagen efter när vi skulle upp till andra släktingar och fira
    * presentkorg till en av våra gäster som inte kunde komma p g a sjukdom
    * make up
    * håruppsättning
    * transport -- vi körde själva!
    * gåva till tärnan
    * pianist
    * sångerska -- min tärna sjöng (var också en del av hennes bröllopspresent till oss)
    Har säkert glömt bort ngt.

Det handlar inte om hur mycket pengar man lägger ner utan vad man själv tycker att man kan få ut av det.
    Vi tyckte att vissa saker (som fotografen tex) var dyra men så här i efterhand är vi väldigt glada att vi valde att lägga de extra pengarna på det som vi prioriterade mest eftersom det kändes viktigt för oss.

Och dessa pengar var våra som vi hade tjänat och sparat ihop till själva.
    Då är det vårat val vad vi lägger dem på.

Precis som för alla andra!

• Vinterbrud2004

Elfina: en del av min text där i början försvann...

Ska stå att ingen här har påstått att ett bröllop med låg budget är sämre än ett dyrt!

• MadameH

Jag vill påpeka att det fanns en dam härinne som ångrat att hon la ut så mkt: Jag förstår att du inte vill bli ovän med alla men jag känner inte dessa men så här skrev du: citat...."MEN jag hisnar själv när jag bara tänker på att lägga ut så mycket pengar på en dag! För mig som vuxit upp i en familj där det inte ens funnits ett sparkonto och där mamma och pappa legat back så gott som varje månad känns det på något vis omoraliskt att lägga ut så mycket pengar på en fest...även om jag rent förnuftsmässigt vet att alla måste avgöra det själva.

Sen har jag två kusiner som bägge haft riktiga lyxbröllop (ortens finast hotell helt hyrt för alla gäster att sova över i mm mm). Den ena av dem säger nu att hon ångrar sig som tusan att hon inte höll det enklare. Hela hennes dag bestod bara i att hålla schemat, hälsa på alla osv. Hon och maken önskar nu att de haft ett litet bröllop i stället för ett stort. Kan ju vara tänkvärt även om det inte passar alla..."
    SÅ vad kag menade fast ni som är upphetsade kanske inte lusläser och ser vad jag menar MELLAN raderna heller!! Att jag vill varna lite för ett så påkostat bröllop för det är lika mycket kärlek i ett även om det är lite mindre. Eller är inte kärleken viktigare? Jag tycker så klart ni får göra som ni vill men det var ju en som drog upp det VAD ett bröllop fick kosta? Eller hur? så har ni frågat får ni väl tåla att läsa också! Ni svenskar gör mej väldigt undrande oftast! Ni tar åt er av precis allt och tror det gäller livet när man säger nåt...det funkar inte så. Jag vill att ALLA ska vara glada och att ALLA ska kunna ha möjlighet att gifta sig även den fattigaste brud! s jag kom med några råd. Än sen? Ni som vill gifta er dyrt GÖR DET men det var inte er jag eg. riktade mig mest utan åt dem som kanske vill ha ett mindre lyxigt bröllop och det går!! Sen behöver ni ju inte ta detta BOKSTAVLIGT heller att man måste göra alla punkter jag skrev! utan kanske blanda en eller två
    alltså hyra lokal i en skola och kanske låna ett par skor för de tar man ju iaf av sig när man ska dansa! :) och sen kanske låna ett halsband av farmor...man ska vårda sina anhörigas traditioner och släktklenoder väl ;) det värnar vi ofta för här i våra trakter. Värmland / Dalarna.
    Där är det viktigare med gemenskap och kärlek och inte UTSTYRSEL!
    Jag kan gifta mej för 700 000 om jag vill men man blir inte lyckligare för det!!
    TRO MIG!
    Ja jag har bott med sambo sen jag var 16 år. Är 41 i mars. Är det konstigt eller?
    :)
    Man kan vara lycklig länge utan att gifta sig! KRAM

• MadameH

Öh en sak till: Man kan ju gärna få kläderna limousinen...hotellet skorna eller lokalhyran eller bröllopsresan med mera i Bröllopsgåva!! DET är ju bra. Så kan man kanske koncentrera sig på maten då om ni vill ha mer än 50kr+ och dryck. För alla vill inte ha kaffebryggare och brödrostar i gåva!! :) Men för bövelen! Det finns goa varmkörver här i Värmlann.
    ;)

• MadameH

Blivande fru J
    Ja vad har det med saken att göra att jag flyttade ihop 16 år med en kille?? och jag gick i på högskolan och han jobbade som elektriker så vi flyttade ihop...för vi trivdes inte hemma. Så vaddå? Förr i tiden var ungdomar mognare än nu!
    Min kompis fick barn när hon var 13. Men det är orelevant som alltid. :)
    så nu vet ni!

• Vinterbrud2004

Madame H: oj vad du skriker då!
    Kan du inte prata här på BT i en civiliserad ton?

Suck..ska ta om detta en gång till eftersom du inte verkar läsa ordentligt vad andra skriver (däremot går det bra att anklaga andra för detta..jaja).

Oavsett om man ångrar efteråt hur man hade sitt bröllop så är det ändå så att de flesta har en dröm hur deras bröllop ska se ut och då vill man ju så gott man kunna efterleva den drömmen.

Har aldrig påstått att man är lyckligare för att man har ett dyrare bröllop ( och ingen annan heller som svarat här så vitt jag vet).
    Det är något som du fantiserat ihop själv att vi skulle ha sagt här inne.

"Ni svenskar gör mej väldigt undrande oftast! Ni tar åt er av precis allt"
    Vet du vad som gör mig arg?
    Rasistiska inlägg här som ditt!
    Hur vet du vilka nationer vi tillhör som sitter här och skriver egentligen?
    Du har inte den blekaste aning gumman!

Sluta vara så fördömande mot andra, du kan ju inte må bra själv av det.

"det var ju en som drog upp det VAD ett bröllop fick kosta? Eller hur? "
    Ja, bland annat DU själv ska jag påpeka!
    Tycker det är du som har haft den starkaste åsikten om det här inne i denna tråden (och den otrevligaste).

"fast ni som är upphetsade kanske inte lusläser och ser vad jag menar MELLAN raderna heller!!"
    Men du..om du nu inte tycker att vi läser mellan raderna (obs mellan allt svärande) så skriv tydligare vad du menar då.
    Kommer man in och skriver sarkastiska och överdrivna exempel så får man räkna med att bli ifrågasatt för dem, men kritik är tydligen något som du inte kan ta och då kanske du borde tänka dig för vad du skriver isf.

"Förr i tiden var ungdomar mognare än nu!"
    Åter igen massa dömande kommentarer och den röda tråden i dina inlägg att dra alla över en och samma kant.
    Mycket sorgligt.

Nu har jag sagt min poäng i detta och tycker vi lämnar den här diskussionen för den har blivit väldigt otrevlig från din sida.

*IMT*

• mallan28

Heja Viterbrud2004, bra skrivet!!!

• mallan28

Vinterbrud2004, ska det ju vara...

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?