• Snuttepuff

Vad kostar ett bröllop?

Jag håller på att lägga upp en budget för vårt bröllop. Men vad är det egentligen som ingår? Lokal, mat, klänning, bröllopsresa, mannens kläder...är det något jag glömt. Antagligen en hel del småsaker. Men är det något stort och pengakrävande jag glömt? Och vad kostar egentligen en klänning. Om man vill köpa en helt ny. Bara på ett ungefär. Känner att jag har noll koll på det mesta just nu!

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?
  • brudimaj

Ut och kolla i butikerna med dej!
    Min klänning kostade att köpa 2700:-. Halva priset då det ej va från senaste säsongen! Men då tillkommer ju underkläderna, skor och strumpor, underkjol och slöja!!
    Hyra av frocoat til min man tror jag va typ 1500:- inkl allt!

Ta reda på vad dina vänner och bekanta kan hjälpa till me först!
    Vad som inte är viktigt att ha med så kommer ni ner i pris.

• Emilia

Vårt bröllop landar nog på ca 110 000 kr exkl. bröllopsresa. Så alla modeller finns.

På verktyget Bröllopsplanerar/budget här på BT kan man se ungefärliga priser, men ej så väl anpassade. Dock när man börjar veta vad man vill ha kan man ändra utgifterna och sriva i sina egna för att få en bra överblick! Toppen tycker jag.

/Emilia

• 2005

Hej!

Vi kände att BT budget verkryg inte räckte till. Gjorde därför en egen i excell mha BT, div tidningar och alla blivande brudar som hänger här.
    Jag bifogar den, var dock medveten om att vi har tatt med allt för att det inte skall bli några överaskningar. I nästa kolumn har vi sedan skrivit vad vi tykte var sak skulle få kosta, dessa summor fick vi revidera när vi på resans väg upptäckte vad det egentligen kostade.

Budget

Klädsel Brudklänning
    Brudskor
    Underkläder
    Strumpor
    Sjal
    Väska
    Kläder tärnor
    Brudgumms kläder
    Kläder bestman
    Brudgumms skor
    Underkläder
    Strumpor

Fotografering Studio fotograf
    Film
    s/v film
    engångskamera
    Framkallning
    Digital framkallning
    Tackkort
    Frimärke tackkort
    Fotoalbum
    Privat fotograf

Vigsel Kyrka
    Dekorationer
    Ris
    Tyllknyten
    Dekorationer
    Präst
    Solist
    Organist

Festen Buffé
    efterrätt

Vatten
    Läsk
    Lättöl
    Vin
    Öl
    Bröllopstårta
    Brudpar
    Tårtställning
    Mousserande Vin
    Cider
    plastglas
    Choklad
    Avec
    Servetter
    Musik
    Blomsterdekorationer
    Övrig dekoration
    Ljus
    sand, sten
    dekorband
    gulddekor
    uppdragskitt
    Tvål
    handdukar
    Såpbubblor
    Lokalen
    Personal

Transport Häst & Vagn
    Brudparet från festen (taxi)

Trycksaker Inbjudningar
    inkl dekor
    Frimärken
    Kyrkoprogram
    Festprogram
    Menykort
    Gästbok
    Penna/ -or

Skönhet Tillbehör till hår
    Klippa Ove
    Smink
    Naglar
    Slöja
    Halsband /armband
    Tiara

Bröllopsresa RESA
    Fickpengar

Blommor Brudbukett
    Corsage brudgumm
    Corsage bestman
    Tärnbuketter
    Brudbåge

Morgongåva x 2
    Ringar Ringar

Övrigt Annons i tidning
    Paraply
    Övernattning 21/5
    presenter/ vinster
    Egna ettiketter till flaska
    Hindersprövning
    Ändra pass/körkort

Totalsumma ekl resa ~42,000
    Hoppas ni kan ha nytta av vår grund-budget

21/ 5 2005

• myself

"2005" Undrar bara hur du lyckades hålla nere er budget till runt 42.000:- för allt detta?
    Vi kommer inte att ha ett så flådigt bröllop men 60 gäster med mat o dans. Vi har försökt hålla nere på en del men ändå är vi uppe på 80.000:- minst o då ingår inte bröllopsresa.
    Hur gör ni?

• Tessy

Trodde att vårat bröllop skulle sluta vid ca 40000..

Vi gifte oss för 2 veckor sedan och har vissa avgifter kvar att betala.. Nu är vi uooe i ca 55000... Då var vi i och för sig 115 gäster.

• Labulina

Vi kommer att ha ca 80 gäster.
    Inklusive bröllopsresa (totalt 18'000:- utan fickpengar) ligger vår budget mellan 80-85'000:-

Då har vi en billig lokal (1100 , prisvärd buffé (165:-/person) och vi bjuder på all alkohol.

• Jenjo

Vår budget har precis passerat 100.000 kr strecket, exkl bröllopsresan. Men vi kommer att vara ca 100 gäster.

Vet inte om detta hjälper dig något. För att du ska få lite mer info att förhålla dig till så berättar jag är lite mer. Vi ska ha trerätters, med främst restaurangskoleelver som servitörer, och köper in all alkohol själva från Tyskland. Min ring går på ca 11.000 kr och jag och min m2b köper våra kläder istället för att hyra. Till saken hör dock att jag lyckades köpa min klänning billigt på rea. Vi har valt att hålla bröllopet en liten bit utanför storstadsregionerna (hos min m2b:s släktingar) eftersom det drog ner lokal- och cateringkostnaderna (får nu riktigt fina lokaler och bra mat till en billigare penning), men det blev inte så långt för folk att åka eftersom det ändå är ganska nära.

• 2005

*hmm förra inlägget blev visst vääääldigt långt*

Myself-

Jag inser mer och mer att jag är ett planerinfsfreak.
    Vi har tillsammans funderat över vad vi vill ha på vår bröllopsdag, vilka saker som får kosta, vilka vi kan ta alt "B" på osv. Sedan har jag tagit på mig uppgiften att hitta det billigaste möjliga sätt att få detta. Har dessutom varit ute i god tid, sparat pengar under en tid så att man har kunnat handla när man hittat "det där". Jag vill verkligen fira denna dag, men jag vägrar låta det kosta mer.

Har nog sugit i mig vart enda budget-tipps jag hittat här på BT och i magasin.

Våra stora utgifter är Foto, ringar, kläder.
    Sparar på lokal, musik, trycksaker, dekorationer,hår och make, blommor.

Känns spännande att se hur alla dessa bitar faller ihop om lite mer än 100 dagar

• 2005

ps

önskat oss en del saker, ex. fotoalbum.

• Franny

Våran kommer gå upp över 150.000 utan bröllopsresan för vi har 600 gäster, jag vet inte om ni har hört talas om att invadrare brukar har stora bröllop
    anyways och bröllopsresan får vi som en av presenterna av min pappa

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?