• Snuttepuff

Vad kostar ett bröllop?

Jag håller på att lägga upp en budget för vårt bröllop. Men vad är det egentligen som ingår? Lokal, mat, klänning, bröllopsresa, mannens kläder...är det något jag glömt. Antagligen en hel del småsaker. Men är det något stort och pengakrävande jag glömt? Och vad kostar egentligen en klänning. Om man vill köpa en helt ny. Bara på ett ungefär. Känner att jag har noll koll på det mesta just nu!

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?
  • csilla

Då jag och min pojkvän började planera trodde vi att vi skulle klara oss kring 50.000:- för vårt drömbröllop. Det visade sig snabbt vara ett skämt..

Lokalen tycks vara A och O om man vill gifta sig i Stockholm.
    Jag har upptäckt att folk sätter igång flera år i förväg och förhandsbokar alla olika ställen och SEN går ut och tittar på dem.
    Vi har haft tur och fått hyra Edsbergs slott.

Lokalhyra 11000:-
    Maten catrar vi samt gör själv.Dricka köper vi själv.
    Personal/ städare ingår dels från slottet, dels från cateringbolaget.
    I hyran ingår dessutom porslin, bord och stolar.
    Tårtan gör lillebror som är bagare.
    Blommorna gör en av mina kompisar som är florist.
    Sjunger gör dels en av mina bästa kompisar samt en av min pojkväns. Det finns dessutom en flygel på slottet som man kan använda.
    Håret gör en av mina kompisar som är frisör.

Klänningen syr jag själv eller lyxar till det och låter den sys upp i Kina för en billig penning.
    Skor samt smycken tänkte jag inte lägga ut några stora summor på.

Min pojkväns kläder har vi inte riktigt pratat om ännu.

Inbjudan och tackkort gör jag själv.

Allt som allt har vi räknat att det hela kommer att kosta ca 80.000 :-
    Och då har jag iof. utnyttjat alla mina kontakter ;)

Färdmedel, ringar, musik och annat har vi inte bestämt ännu men det är inräknat i priset.

Vi får se hur långt vi kommer på vår resa, alltså hur långt pengarna räcker. Vi prioriterar fört och främst bröllopet.
    Vill så GÄRNA till Kina.

Lycka till

• Ettolrach

Kära Madame H, man kan inte utgå från att alla andra har samma livsbetingelser/inställning som man själv.

Min mamma gifte sig med min pappa 1946, de var som det hette då "tvungna" och det var inte att tänka på att bära brudklänning då. Alla har inte mammor som burit en lämplig brudklänning...

Använd konfirmationsskorna? Alla gifter sig inte när de är 20. Jag konfirmerades 1975, gifte mig 2002. Hade du velat använda 27 år gamla skor?

Egen bil - alla bor inte på landet/i förort utan vissa bor i centrala Stockholm där det är så dyrt att parkera bilen, betala försäkringen e t c så att det lönar sig att istället åka taxi, alt. hyra bil.

Fest hemma - ursäkta, men som boende i en större stad blir den kommentaren en liten smula löjeväckande. Även om vi bara bjudit närmsta familjen (min pappa, 3 bröder med resp + vuxna brorsbarn med deras respektive + hans föräldrar, bror med fru och två brorsbarn) så hade vår 2:a inte räckt till såvida vi inte hade tänkt oss att äta i omgångar. Kvm kostar...

Det är inte som vilken fest som helst för alla. För maken och mig var det den största och viktigaste fest vi troligen kommer att i vårt liv tillsammans. Om vi, och andra också, tycker att de har råd med vad de lägger ut och tycker det är värt det så är det väl upp till oss.

Du blir säkert glad över din version av bröllop, mig och min käre make hade den
    b l a av praktiska skäl inte passat alls.

• Vinterbrud2004

Vi hade 6 gäster och vi betalade ca 23 000:- för vårat bröllop och då är detta inräknat:
    * fotograf
    * julbord på restaurang
    * lokalhyra där vi gifte oss (vigde oss inte i kyrkan)
    * pianist
    * gåva till tärnan
    * kläder och underkläder till oss båda
    * hotellövernattning (den kostade vi på oss eftersom vi inte hade någon stor fest)
    * ringar (köpte vi när en guldaffär hade rea)
    * brudskålen
    * brudbuketten
    * håruppsättning och make up (kostade jag också på mig att göra i en salong eftersom jag kände att det var viktigt för bröllopskorten att det blev snyggt gjort och jag ville inte våga mig på detta själv)
    * brudväska
    * videofilmning av vigseln (gratis)
    * brudens skor (gåva från släkting)
    * smörgåstårta till dagen efter
    * lite mys på kvällen på Liseberg
    * tackkorten
    * inbjudningskort, stämplar, lack och papper till tackkorten (gjorde vi själva)

Har säkert glömt något

MadameH: trist att du känner det som att det inte skulle vara stort att gifta sig.
    För brudparet är det ju en viktig dag.

Måste bara ge några kommentarer till ditt inlägg.
    "brudklänning låna mammas"
    Alla kanske inte alls vill sin mammas klänning för de inte känner sig bekväma eller fina i den och man ska ju trivas med sin brudklänning, vare sig det är värsta designerklänningen eller en klänning från H&M.

"skor har ni väl redan hemma (konfirmationen?)"
    Hur många tror du har kvar sina skor från konfirmationen (säger nu inte att det inte finns ni som har detta dock) och vad säger att de fortfarande passar?
    Jag har då inte 1500 skor hemma som du uttrycker det.
    Skulle jag valt några skor hemifrån hade det blivit ett par blå ecco-skor eller ett par svarta, högklackade som jag fått jätteblåsor av efter 2 timmar.

"middagen är väl för cirka 50 pers. kostar med kuvert från catering cirka 50 kr per styck"
    Skulle vara intressant att höra vad du kan hotta såna priser och vad är det då de serverar..kebabrulle?

"lokal? man kan vara hemma.
    ni bor väl nånstans...??"
    Instämmer med en föregående talare i denna tråd om de som bor trångt, vad ska de göra, stapla gästerna på varandra eller servera maten ute i trappan och ha kölappsystem?

"Ett gott råd: Fattiga bröllop håller längre!
    Ju dyrare bröllop desto dyrare skilsmässa!"
    Såna där kommentarer tycker jag du ska akta dig för att göra.
    Finns inga som helst belägg eller statistik för att det skulle finnas sanning i detta!
    Döm inte ut folk så på det viset, det mår du bäst av själv att låta bli.

Du ville säkert väl med att ge goda råd, men du hade en rätt tråkig ton i ditt inlägg.

• ISLA

MadameH:Eftersom jag är 31 så är det ett tag sedan jag konfimerades -så inga skor därifrån alltså.
    Mammas brudklänning-hmm,tror att hon lånade en när hon gifte sig när hon var 20, sen när hon gifte sig med min far så blev det borgerligt, alltså ingen brudklänning att låna där.
    Vi får låna en fräck bil, så visst har man kontakter så är ju det bra.
    Sen att det skulle vara en fest vilken som-fy vad tradigt. Vi har ofta stora fester där vi bjuder många vänner. Tycker därför att det är kul att göra festen lite mer speciell. Men det är klart om man aldrig bjuder sina vänner och har stora fester annars, så vist då blir väl det speciellt att "bara" ha en fest vilken som.
    Sen 50:-/kuvert, du får knappt ett hamburgermeal på MC Donalds för det priset, låter som en väldigt billig catering.
    Sen undrar jag varför du inte vill stå för dina åsikter, eller är det verkligen första gången som du skriver här inne?
    Kram ISLA

• lokatt

angående Madame H...
    sambon skrattade lite och sa att det säkert är ngn kille som vill röra om bland oss tjejer. dvs att "madame" eg är en "monsieur" och ännu mera eg ett troll...

men visst, tjejer, vi kör på detta. "Madame" H skaffar fram namn, adress och telefonnummer till stället där vi får catera mat för 50 kr/kuvertet, det tycker jag. och har h*n inte det, tja, då vet vi ju vad det var för troll som stack fram huvudet, eller hur?

• visinge

anna lokatt: du läser mina tankar.....
    Jag fick också den känslan, då "Madame H" ej skrivit något inlägg efter det. Tror dock att det finns inlägg ibland som är enbart av den naturen att reta upp.

• visinge

uj så konstigt jag skrev. Jag menar att jag tror ibland att vissa inlägg enbart är till för att reta upp folk...hihi

• lokatt

visinge: jojo, och det kan man väl kanske ta. fast jag tycker det är rätt fegt... å andra sidan, mat för 50 kr/gäst... hm. kanske ska hoppas att det inte är ett troll?
    men ärligt, känns som det finns två alternativ; antingen att det är ett troll eller att det är någon som av en eller annan anledning inte fick ett sådan bröllop vi "alla" planerar och bara är jä*** sotis...

• visinge

anna lokatt: haha....absolut, jag tycker 50kr/gäst låter kanon.

• Modestie

Alkohol och smycken är väl bland det dyraste förutom kläder, beroende på viken kvalitét man skall ha på allt. Finns ju både dyr och billig alkohol och mat, smycken och kläder. Men alkoholen är klart det dyraste iaf om man skall ha kvalitétsvin och Champagne, samma med smycken, kan vara hur dyrt som helst ju

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?