Kära Madame H, man kan inte utgå från att alla andra har samma livsbetingelser/inställning som man själv.
Min mamma gifte sig med min pappa 1946, de var som det hette då "tvungna" och det var inte att tänka på att bära brudklänning då. Alla har inte mammor som burit en lämplig brudklänning...
Använd konfirmationsskorna? Alla gifter sig inte när de är 20. Jag konfirmerades 1975, gifte mig 2002. Hade du velat använda 27 år gamla skor?
Egen bil - alla bor inte på landet/i förort utan vissa bor i centrala Stockholm där det är så dyrt att parkera bilen, betala försäkringen e t c så att det lönar sig att istället åka taxi, alt. hyra bil.
Fest hemma - ursäkta, men som boende i en större stad blir den kommentaren en liten smula löjeväckande. Även om vi bara bjudit närmsta familjen (min pappa, 3 bröder med resp + vuxna brorsbarn med deras respektive + hans föräldrar, bror med fru och två brorsbarn) så hade vår 2:a inte räckt till såvida vi inte hade tänkt oss att äta i omgångar. Kvm kostar...
Det är inte som vilken fest som helst för alla. För maken och mig var det den största och viktigaste fest vi troligen kommer att i vårt liv tillsammans. Om vi, och andra också, tycker att de har råd med vad de lägger ut och tycker det är värt det så är det väl upp till oss.
Du blir säkert glad över din version av bröllop, mig och min käre make hade den
b l a av praktiska skäl inte passat alls.