• Snuttepuff

Vad kostar ett bröllop?

Jag håller på att lägga upp en budget för vårt bröllop. Men vad är det egentligen som ingår? Lokal, mat, klänning, bröllopsresa, mannens kläder...är det något jag glömt. Antagligen en hel del småsaker. Men är det något stort och pengakrävande jag glömt? Och vad kostar egentligen en klänning. Om man vill köpa en helt ny. Bara på ett ungefär. Känner att jag har noll koll på det mesta just nu!

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?
  • Modestie

Glömde skriva att fotografen också är dyr, räkna med 3000 kr och uppåt för proffskort

• MadameH

Men Herregud ni skriver ju att bröllopet kan kosta cirka 90 000 osv...det är ju helt sjukt! Vem fasen kastar ut denna summa på en dag? och som ni inte vet om det håller ...folk skiljer sig som satan nu för tiden! Min syster gifte sig för 12.000 och det tycker jag är dyrt! och det var ett vackert romantiskt fint bröllop! Ni kan inte heller döma ut mej för vad jag skrivit för jag har erfarenheter av detta! Har varit med om många sagobröllop fram till 2004 som inte behövt kosta skjortan ( mer än brudgummens då haha) och jag anser att det kan bli ett fint minne utan att det kostar pengar! Hur gjorde folk förr då? Det kostade inget just och det gick ju bra ändå. Bröllopet har funnits i alla tider så varför ska man ha så lyxigt med limousine ny klänning (låna mammas menar jag låna av någon för det ska ingå i bröllopet...något lånat - något fått...osv) etc ja konfirmationen är väl bra att kunna ha skorna från men vaddå? ta det inte bokstavligt. jag menar förstås att alla som KAN göra så...kan göra så...eller hur? Ett par skor har väl alla?
    Det finns t om de som gift sig barfota. Skorna syns ju knappt om man har lång klänning. 50+ kr per person jo det går om man vill!! Men som jag sa är det ju upp till var och en. Det finns jättefina rätter på en cateringfirma i Stockholm för 50 kr sen dryck 20 kr. Vem har sagt man måste äta?? Kan man inte äta nåt annat?
    Tänk på att det blir kö på toan annars!! hahaha
    Sen tycker jag att även "socialfall" och de som har det dåligt ställt ska få gifta sig och vem har råd med 90 000 i dagens läge? Det är ju en årslön för många!

Det här är ju bara tips på hur vi gjort i VÅR släkt! Och vi är fan inte mindra gifta eller lyckliga för det! Vi har haft såna bröllop i generationer...
    Ni frågade ju. Jag svarar!
    Man kan visst ha bröllopsfesten hemma! Det finns oftas en gård till huset man bor som man kan ha det på. Alla bor inte i en tvåa.
    Man kan hyra en skolmatsal för liten summa. Det är ju roligt bara. Man ska inte krångla till det! Brällopet blir inte mindre värt för det. Ni har ju inte provat!

• Gabrielle

Vi är nu uppe i ca 180 000 kr inkl resa. Dock har vi inte löst musikbiten eller transport än. Detta är beräknat på ca 70 gäster.
    Slutnotan kommer nog att hamna på ca 200 000 kr. En stor del i budgeten är kuvertpriset som är 1300 kr/pers. Resan är på ca 40 000 kr.

• Ettolrach

Madame H, maken och mitt bröllop kostade 100.000 kr. Pengar som vi själva tjänat ihop. Om vi och andra väljer det så är det v å r ensak och inget du ska sitta och moralisera över.

Självklart ska alla ha möjlighet att gifta sig, oavsett ekonomiska möjligheter. Alla som fyllt 18 har rätt att gifta sig, det är bara att skaffa hindersprövningsbevis och boka tid i kyrka/stadhus och två vittnen och sedan kan man fika...

Lika lite som det är nödvändigt att fira bröllop för 100.000 kronor är det nödvändigt att vara sparsam och gifta sig för 10.000 om det nu är så att man har ekonomiska möjligheter att gifta sig för större slantar.

Vad j a g gör med m i n a pengar är inte din ensak och ännu så länge har vi inte lagar som förbjuder privatpersoner att spendera mer än ansett politiskt korrekta summor på sina bröllop.

Jag gläds med mina medmänniskors lycka när de firar kärleken och respekterar om man av val eller nödvändighet, väljer att hålla nere kostnaderna. Omvänt vill jag ha respekt för makens och mitt val att låta bröllopet kosta det det gjorde.

Att somliga ska ha så ont av att andra människor spenderar s i n a pengar på det de valt, det övergår mitt förstånd...

• Johanna = en lat kock

Ska man catera in mat för 50kr/portion så får man (oftast) inte en direkt kul meny...

Men om man lagar maten själv är det inte alls omöjligt att få trerätters eller en rejäl buffe för ungefär 50lappen per person...

vår mat (ink hemgjord tårta och alla sncks/godis och nattamat) gick på lite under 50kr - men då hade vi gratis rådjurslår och köpte rökt sik på ett litet rökeri = jättebilligt (14kr/kilo om jag inte minns fel)

Dessutom använde jag vad som var i säsong och vad naturen kunde ge - nässlor, svärmors tomater, hallon, kirskålspesto etc...

• Johanna = en lat kock

skickade lite för tidigt

totalt landade det på ungefär 45'
    då ingår
    4 ringar,
    tysklandsresa för inköp av all alkohol, makens kostym (som han använt ett tiotal gånger till nu :D)
    frissa+make up för syrran och mej
    mat + tårta (hemgjord glasstårta) + nattamat + lunch dagen efter
    klänning+skor
    alla pappersvaror + porto
    fotograf
    och en hel del annat...

• Vinterbrud2004

MadameH: vad är det för fruktansvärt nedsättande ton du har egentligen!?

Du har rätt att skriva dina åsikter, men den där tonen kan du utelämna! Du svär och hoppar på folks åsikter till höger och vänster!

Det är väl ändå var persons privatsak vad man gör med sina pengar, eller hur?!
    Om man nu har råd att lägga 100 000:- på sitt bröllop så är väl det upp till en själv att bestämma!
    Likaså om man vill ha limousine, en klänning för 15000:- eller en hel blåsorkester!

Sitt inte och moralisera om hur folk borde fira sina bröllop för det är endast din åsikt och inget annat!

Förstår inte varför du blir så upprörd över hur mycket pengar lägger på sina bröllop? Avundsjuka?
    Du har mer än väl klargjort vad du tycker, men sitt inte och försök intala att din åsikt är den enda rätta och alla andra har fel!
    Trångsynthet!

Skärp dig och skärp din ton innan du får massa anmälningar på dig!

Detta forumet är till för att folk ska kunna utbyta tankar och åsikter med en trevlig stämning (det är ju ändå ett av livets stora händelser vi diskuterar här inne och som man gläds åt).

Detta är ingen plats för någon slags propaganda mot pengar eller någon plats för att sitta och svära om döma ut alla andra!

• mallan28

Madame H: Ursäkta men vad är det för slags mat man får för 50 :- och hur kul är det att sitta i en skolmatsal på sin bröllopsmiddag??

Och sedan ha inställningen att "det är så många som skiljer sig ändå". Herregud, hur kan man gifta sig om man tänker så.

Vårt bröllop kommer att hamna runt 150 000:-, jag bryr mig inte ett dugg om folk tycker vi spenderat för mkt pengar på bröllopet. Om man har råd... vad är problemet??

• anderssonskan

vi slutade med att räkna vid 150000:- men jag tror att det slutade runt 180000:- & då har vi inte åkt på bröllopsresa ännu.

• Saltisbrud

MadameH:Det finns dom som gift sej i Sverige för 1 miljon kr...det var det vackraste bröllopet jag någonsin sett!!

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?