• Snuttepuff

Vad kostar ett bröllop?

Jag håller på att lägga upp en budget för vårt bröllop. Men vad är det egentligen som ingår? Lokal, mat, klänning, bröllopsresa, mannens kläder...är det något jag glömt. Antagligen en hel del småsaker. Men är det något stort och pengakrävande jag glömt? Och vad kostar egentligen en klänning. Om man vill köpa en helt ny. Bara på ett ungefär. Känner att jag har noll koll på det mesta just nu!

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?
  • MadameH

Men Herre min Je det är väl inte nåt märkvärdigt med ett bröllop mer än att man har en liten fest
    så jag föreslår brudklänning låna mammas!
    annars cirka 1500 sen skor har ni väl redan hemma (konfirmationen?)
    hans kläder han har väl en vit skjorta svart byxa kavaj?
    ringar kostar 2000 och då är det diamanter i brudens
    middagen är väl för cirka 50 pers. kostar med kuvert från catering cirka 50 kr per styck...alltså 2.500 kr
    kyrka o präst
    blommor plockar man ute
    gift er i sommar!
    lokal? man kan vara hemma.
    ni bor väl nånstans...??
    bil har man ju hemma.
    köra kan nån kompis göra.
    Lika foto. Nån har väl en videokamera av alla gäster?
    Musik likaså. spela o sjung och var glad!
    Ett gott råd: Fattiga bröllop håller längre!
    Ju dyrare bröllop desto dyrare skilsmässa!

• ciccij

MadameH: Visst kan man ha ett "fattigt" bröllop om man vill det. Alla har olika möjligheter att spara ihop pengar och alla kanske inte vill ha flådiga bröllop.
    Jag för min del tycker att vi har ett sparsamt bröllop utan att snåla. 45000:- för 72 pers.
    Det där du skriver att ett bröllop bara är som en vanlig fets som vilken som helst, det kanske stämmer för vissa gäster men inte för brudparet. Förhoppningsvis så gifter man sig bara 1 gång i sitt liv och då vill iaf jag att den dagen ska vara lite utöver ett vanligt födelsedagskalas.

• heffaklumpen

Madame H: jag hade gärna haft mammas klänning, den var superfin, men den har hon sytt kuddar av för länge sen...

/Heff

• lokatt

Madame H:
    "det är väl inte nåt märkvärdigt med ett bröllop mer än att man har en liten fest". nej, det kanske inte är något märkvärdigt - för DIG. för mig, min fästman, och troligtvis de flesta andra här inne är det något märkvärdigt.

ta mammas brudklänning? knappast. då måste jag få henne att gifta sig först.
    "skor har ni väl redan hemma?" jo då, men jag tror inte att knähöga kängor är vad jag tänkt mig min bröllopsdag.
    middag för ungefär 50 pers à 50 kr/p? knappast. vet inte var du bor, men i den här stan får du inte ens dagens lunch för 50 kronor. och vi har lite fler släktingar (som hamnar på en måste-lista) än 50 st...
    "lokal? man kan vara hemma. ni bor väl nånstans...??" jo, vi bor någonstans. i en tvåa, där 10 gäster till inflyttningsfest blev väldigt trångt. fast vi kanske ska stapla övriga 40 ovanpå varandra ute på balkongen?

vilka bröllop som leder till skilsmässa eller inte tror jag inte har det minsta att göra med huruvida man leker "scrooge" eller inte. faktiskt. det beror på människorna i äktenskapet.

slutligen tycker jag att din inställning är inte så lite nedlåtande. i fall du vill/e ha ett sådant bröllop, var så god. men låt oss andra ha som vi vill. åtminstone jag klarar mig bra utan dina "goda råd".

• ISLA

Har faktiskt knappt räknat ihop det ännu. Få se...
    Mat 5000:-
    Dricka 5000:-
    Tält 3900:-
    Make 500:-
    Hår 2600:-
    Fotograf 5000:-
    Solist 500:-
    Band 5000:-
    Bord 1000:-
    Ringar (bådas) 19000:-
    Transport Gratis
    Bartender Gratis
    Dukar, servetter och hela kuvert Gratis
    Bordsdekoration 3000:- (!) Kommer få användning av det även efter festen
    Engångskameror 1000:-
    Gästbok 300:-
    Naglar 400:-
    Summa 52.200:-
    Sen tillkommer ju servitörer, kock, tårta, brudklänning, halsband, min blivandes kläder, våra barns kläder, brudbukett, hotellet(bröllopsnatten), underkläder,vickning, snacks, blomblad, såpbubblor, frimärken och allt papper till inbjudningar, festprogram och placeringskort(har inhandlat allt papper, men har inte riktigt koll på hur mycket jag handlade för).

Spännande att se hur mycket allt hamnar på ....not.
    Blev i.a.f ett bra mycket billigare alternativ än det vi tänkt ifrån början.

• ISLA

Kanske skulle tillägga att vi bjuder 70 gäster.

• ISLA

Thi hi, skrattade lite när jag läste igenom mitt inlägg...make 500 spänn, det var väl ett rätt överkomligt pris för en make va? Smink menar jag naturligtvis, men det förstod ni nog å andra sidan.

• MianZ

Ska räkna lite löst jag oxå då....
    kläder å skor till oss båda ca8000
    mat och drycka ca 17000
    bandet5000
    ring till mig 5500
    inbjudningskort ca 400
    lokal 1200
    engångskameror ca 500
    hår och smink ca 600
    blommor ca 2000
    plus en massa annat som jag nu har glömt helt...men jag har räknat innan å det bli ca 35000-40000 kr å då har vi bjudit 57 gäster

• GbgGumsan

Ta mammas bröllopsklänning, jovars...
    Men eftersom jag hade den när jag slutade nian, konfirmerades och när jag tog studenten så känns det inte så kul att ha den som bröllopsklänning också. (Kan tillägga att min mamma gifte sig i en mycket fin benvit bomullsklänning.)
    Dessutom så tror jag inte att jag går i den längre...

• Lillfruffe

Allt beror ju på hur många ni bjuder, mat m.m. beror ju på hur många nu blir.
    Sen beror det ju helt på hur ni löser allt-
    har ni en lokal med catering eller kan nig ordna mat själva, eller är det en lokal/restaurang med färdiga menyer, vin etc.
    Ska ni har lite fest hemma, eller reser ni bort ensamma?
    Kläder kan ju kosta precis vad som helst,
    & man kan ha en fotograf hela dagen för 30 000 kr eller helt välja bort det & ta lite kort själv.
    Ja...som sagt, svårt att säga.
    Men har du runt 80 gäster så skulle jag räkna med en kostnad på minst runt 100 000 kronor om middagen är på ett ställe med färdiga menyer/kuvertpriser. I Stockholm är det svårt att komma under 800-1000 kr kuvertet.

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?