• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • ztar

Blir så trött på kvinnor som använder ordet feminist som något slags skällsord...

Fattar inte kvnioorn att utan era hatade feminister skulle ni inte haft rösträtt, betald mammaledighet osv osv osv i det oändliga...

Feminster gör bra saker frö kvinnor, inget annat! Hur kan man INTE vara feminist och vara tjej undrar jag? Vill man inte som tjej ha ett jämlikt samhälle där man lever på LIKA villkor, inte att antingen männen eller kvinnorna är bättre.

Alla verkar tro att feminister är rabiata, manshatande flator...

Guess what, så är det INTE!

• ztar

Fru Westin

Hört talas om bröstpumpar?
    Män kan amma barn med, med en flaska nära sitt eget bröst!

• Lilac

ztar

Jag har aldrig sagt att feminism är något negativt. Och visst är det så att feminister gjort många bra saker. Men jag tycker att den senaste tiden så har det kommit fler och fler krav på att kvinnan ska frångå sin ställning hemma och bli en lika dominant som männen. Men ni har då inte funderat på att det finns vissa som är nöjda med de saker som vi redan har. Vad är här näst efter att vi inte längre får vara hemma med barnen som vi vill? Ska ni börja kampanja mot kvinnor som vill föda fler barn än 2?

• ztar

Nu blir du ju löjlig, håll dig till diskussionen!

Jag har aldrig sagt att det är FEL att vara en bullbakande mamma, bara att man ska vara medveten om att om man är det beror det på ett flrtal andra saker än att man är "biologiskt lämpad" för det...

• Anna-Maja

Det finns ju en miljon faktorer som påverkar hur vi blir som individer. Hur jämlikheten i den egna familjen såg ut när vi var små är EN av faktorerna.

Om det finns medicinska skäl att inte dela på föräldraledigheten så kan jag tycka att man kan få "dispens" men det gäller ju knappast merparten av Sveriges föräldrapar.

ztar,
    ja jag undrar också hur man kan vara man och inte vara feminist.

Ordet feminist har verkligen en dålig klang. Feminism, som jag tycker är ett otroligt dåligt ordval, är egentligen inget annat än jämlikhet, lika värde och lika villkor för alla individer i samhället.

• Pa´sHeffaklumpan

ztar:
    Jag blir minst lika trött på alla "aggresiva" feminister som dykt upp under de senaste åren som inte låter mig tycka och tänka som jag vill utan att idiotförklara mig som gått i "fällan" och inte alls trivs med min livssituation eftersom mitt val inte stämmer överens med deras syn på ett lyckligt liv.

Ibland får jag känslan av att det inte längre handlar så mycket om jämnställdhet utan bara ett stort mansförakt.

• Fru Westin

ztar: Tänkte först inte ens kommentera... Vet du hur många det är som faktiskt inte kan pumpa??? Pappa är bra till mkt och har självklar rätt till sina barn, men amningen, nej där står alla pappor sig slätt!

• ztar

Fru Westin
    Vet många som pumpar, har faktikst aldrig hört talas om någon som har problem, fast de säkert finns de med! Men jag tror inte att det är något övervägande

•  Miss Cee

Tycker att det är självklart att dela på föräldraledigheten. det enda jag funderar över är hur det ska fungera om föräldrarna inte lever ihop och barnet heller inte ska ha något umgänge (med de har delad vårdnad). Någon form av dispens tycker jag att det borde finnas, men 50/50 är i grunden en bra tanke.

Angående amningen finns det väl pumpar så att bebisen fortfarande kan få bröstmjölk även om mamma inte är där.

Antar att jag kommer att få ett ramaskri nu, men faktum är att män faktiskt KAN producera bröstmjölk och amma!!! Att det sedan är svårt, sällan utnyttjat och kanske inte något man genast känner för att testa är en annan sak. Ville bara ge en ny dimension till den diskusionen...=)

Svar på tråden pappaledighet