• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • Hallonsylt

Men kanske ska man opponera sig mot systemet som är idag att föräldrapengen grundar sig på den som är hemma. Kankse borde det vara så att man beräknade föräldrapengen på hushållets inkomst istället så att det inte spelar någon ekonomisk roll vem som är hemma.

Men då får vi ju kämpa, man kan ju inte bara sätta sig på rumpan och säga att det är som det är. Det är fegt tycker jag.

• Spättan

Jag håller med Secret helt och fullt.
    Varför vill så många ha så begränsad valfrihet - det övergår mitt förstånd! Jag tror att det finns pappor som vill stanna hemma även om det inte finns en lag som säger att han SKA.
    Situationen ser ju SÅ olika ut i olika familjer och det gör ju att behovet också ser väldigt olika ut.

Låt mamman och pappan fördela dagarna som de vill - för barnens och familjens skull!!!!!

• l i s a

Var det fel att lagstadga bort barnaga också eller? Debatten gick het även då. Det var ett "enormt intrång i människors privatliv" etc.

• Loka

Visst kan man handla på Myrorna, men att ständigt vara tvungna att vända på varje krona och tänka efter så det finns pengar till mat åt sina barn är ingen rolig situation (talar av erfarenhet).

• Devoted

Jag är helt emot en lagstiftad 5 månaders pappaledighet. Staten skall inte lägga sig i hur familjer väljer att ordna det privata livet.

Jag och min sambo tycker det är självklart att vi skall dela lika på ledigheten. Vi kommer även att ta en stor del av tiden tillsammans och låta det sammanfalla med en längre resa. Det kommer att kosta en hel del men vi är övertygade om att det är det bästa för oss, för vårt förhållande och inte minst för barnet. Vi ser helt enkelt till att ekonomin är i ordning innan vi tar på oss ett så stort ansvar som barn innebär.

Det retar mig att det idag främst är kvinnor som står i vägen för en jämlik fördelning av föräldraansvaret. Det är inte längre fäder som inte vill ta ansvaret för sina barn - utan mödrar som inte låter dem göra det.

• Spättan
    Lite väl makabert att sätta något som är BRA för barnen i relation till något som är så kapitalt DÅLIGT för dem!
  • Anna-Maja

För våra barns skull borde vi ju i så fall välja lagstiftningen. För att de ska kunna få en större valfrihet när de blir större. För våra barns skull borde vi dela allt mer lika mellan oss för att de ska kunna göra fler val i framtiden.

Man får väl vara lite förutseende och vänta med att flytta innan man har fått de antal barn man vill ha. Vad är det för fel med att handla kläder på Myrorna. Om du, Sectret bara erkände att du är ett offer för materiell standard/status, skulle jag inte fråga dig dessa frågor.

• Secret

Anna-Maja, ok, du får kalla mig för vad du vill. Jag vill att mitt barn ska ha det bra. Ingen kan någonsins övertyga mig att bebisar kan leva på kärleken och behöver inte mat, kläder och medicin.

• l i s a

Spättan, för att valfriheten är en myt. Eller snarare, valet finns kanske där men friheten i valet är nog ofta väldigt begränsad...

"Man kan visserligen göra vad man vill, men att vilja vad som helst står icke i vår makt."
    (Torbjörn Säfve, Kuperad lek eller skändaren från Skänninge, Stockholm 1990.)

Vår vilja är fostrad. Vi är formade, som Anna-Maja skriver, till att vilja leva på ett visst sätt.

Hänger på Hallonsylt. Varför är det männen som inte kan vara hemma med barnen eftersom företagen skulle gå i konkurs? Varför är det männen som måste arbeta för annars kan familjen inte köpa hus? HALLÅ??? Ser ni inte? Det är för att män FÅR HÖGRE LÖNER eftersom det är mer ATTRAKTIVA på arbetsmarknaden och RISKEN att de ska stanna hemma med bebisar/sjukt barn är MINDRE. Varför är det så då? Jo för att barn uppfostras till män och kvinnor. (Ja jag vet att det finns undantag)

Vi kommer inte få ett jämställt samhälle så länge pengarna styr. Tror ni slaveriet hade avskaffat sig självt?

• Loka

l i s a

...snälla du, om företaget går i konkurs så försvinner en inkomst till familjen!!! Plus att det förmodligen kommer att finnas skulder kvar att betala av och då bara med kvinnans inkomst. Är det rätt tycker du, att kvinnan ska få betala av sin mans skulder, enbart för att han var tvungen att vara hemma i 5 månader med deras barn?

Svar på tråden pappaledighet