Hej igen Heffaklumpan och alla andra! Det här får definitivt bli sista inlägget i kväll, för min del...
"Jonatan: Jag menade verkligen inte att du ifrågasatt mina åsikter, har du uppfattat det så så ber jag om ursäkt".
- No danger on the roof, som vi brukar säga...
"Det roliga är att jag har en svåger som är präst (dock inte i sthlm) och vi har diskuterat detta ämne många ggr men han har aldrig framfört samma åsikter som du har gjort ang. kyrkans lära huruvvida bruden ska bli förd till altaret eller inte så jag antar att även bland er präster går åsikterna vilt isär"
Alltså - jag tror knappast det finns någon präst i Svenska Kyrkan som INTE skulle hålla med om att kyrkans lära är att män och kvinnor är jämlikar och hela det paketet... Där är vi antagligen totalt eniga. Sedan är det så här, och det säger jag inte för att utmåla mig själv som en bättre präst än din svåger eller någon annan, utan bara som ett konstaterande av hur jag tror verkligheten - tyvärr- är beskaffad: De flesta präster funderar inte nämnvärt över hur lära och rit hänger ihop. Många präster är öppet och helt ogenerat OINTRESSERADE av liturgi. Man tycker inte att det spelar så stor roll vad man gör, man ser inte samspelet mellan vad som lärs, sägs och görs... Jag påstår inte att din Svåger tilhör den skaran - jag vet ju överhuvudtaget inte vem han är - min poäng var bara att prästers oenighet i de här frågorna faktiskt ofta beror på utbildning och intresse. Att "tycka" är gratis, och det gör många - men få gör det efter rejäl reflektion. Jag tror de flesta präster med någon liturgisk skolning utöver det mininum som lärs ut på pastoralinstituten ser problemen med brudöverlämnandet - men få är beredda att bråka om det när man sitter där med ett bestämt brudbar...
"Inlägget om solosångerna var mera ett skämtsamt inlägg, varje vuxen människa inser nog att det inte går att framföra vilka sångertexter som helst i kyrkan".
Uppfattat!
"Sen är jag nog alldeles för vuxen för att lägga mig ner tvärlång och skrika för att få min vilja fram"
...hehehe...Må dä?
Jag har varit med om del riktiga tjurigheter. Jag vet en församling där det var ett par som bytte präst tre gånger för att prästerna - helt rimligt - sade nej till något märkligt påhitt (nu kommer jag faktiskt inte ihåg vad vet var, men tro mig - det var riktigt ko-ko) och till slut lyckades böla fram någon blöthjärtad pensionär som genomförde vigseln eftersom bruden ringde och grät i hans telefonsvarare...
"Vad du (och andra) än säger så vägrar jag fortfarande att lägga in feministiska aspekter i det hela"
...vilket jag finner helt obegripligt hur man kan göra, men ok...
"för mig handlar det om helt andra saker än min självständighet som kvinna vilket jag ochså hoppas att prästen som ska viga oss visar förståelse för".
Jo, men den betydelse DU helt privat lägger in i en handling måste också vägas mot handlingens HISTORISKA bakgrund (av den anledningen är det till exempel mycket opassande att idag pryda hus med Swastikor, vilket inte var några som helst problem på 1800-talet när symbolen inte var belastad av Nazismen och även man skulle hävda att man ser det som ren utsmyckning och inte alls lägger något nazistiskt i det) och den innebörd som är den rimliga uttolkningen utifrån vad som SYNS när man INTE känner till dina privata skäl. :-/
No hard feelings, no.