Är det verkligen så? I Spanien (mitt hemland) förekommer ibland fortfarande också, kanske i små isolerade byar och sånt, men det är sällsynt. Då kan jag förstå att många upplever det som underkastelse.
För min del kanske skulle jag uppleva det på det sättet om det är bara kvinnan (eller mannen, om det förekommer ;) ) som överlämnas; om det är båda två, ser jag det mer som en symbolisk första steg tillsammans i det självständiga livet: man lämnar föräldrarna för att ha ett gemensamnt liv med den man älskar. Det är inte så vanligt i södra Europa att man skaffar egen lägenhet etc. och bor själv ett tag innan man gifter sig. I Spanien åtminstone är mest för att man inte har råd, så resultatet är oftast att man gifter sig och lämnar föräldrarna samtidigt (om man efter några år förhållande bestämmer sig för att slå ihop påsarna för att kunna bo ihop, varför inte gifta sig också när man ändå älskar varandra?) Och då är föräldrarnas rol mer att släppa taget på "barnen" än att ge bort.
Jag hoppas att jag har förklarat mig bra och ingen tar illa, det är inte enkel med kulturkrock! :D