• brittan

Vem för er till altaret?

Vi hade tänkt att min pappa skulle göra det, men prästen gillade inte den amerikanska traditionen. Han menade att idag när mannen och kvinnan är så jämställda så ska inte fadern lämna över bruden till brudgummen. Hur gör ni? Vi hade tänkt att inte se varandra innan vigseln, på det traditionella svenska sättet träffas man ju innan man går in i kyrkan.

Brittan

• Svar på tråden Vem för er till altaret?
  • Jj?

KKB, den svenska vigselordningen är att man går in gemensamt. Prästen kan inte förväntas frångå vigselordningen *ler*

• KKB

Jj? - Vår pastor sade att de enda kraven är att vi frivilligt svarar "Ja" på frågan om vi vill gifta oss, samt att han förklarar oss vigda, allt annat är typ "pynt" :) Då förstår jag inte hur en präst kan kräva att man går in tillsammans om andra tillåter det?

• Jennie med ie

Ingen förde mig till altaret, jag gick helt och håller självmant ;) och av egen kraft. Däremot gick jag tillsammans med min pappa...

• ProudWoman

kommer förhoppningsvis GÅ IN (inte bli ledd) av min mamma

• Jj?

Svenska kyrkans vigselordning stipulerar hur gudtjänsten vigsel ska se ut. Det finns möjligheter för brudparet i samråd med prästen att modifiera så att det passar brudpar och präst. Antal psalmer, vem som läser bibeltexter, ytterligare textläsning, solosång etc. Det går också att modifiera i hur man går in, men det är då en förändring av vigselordningen och det är upp till varje präst i varje enskilt fall.

• Jj?

En sak till, det enda som krävs för att det ska bli juridiskt giltligt är det som KKB sa.

• Ettolrach

Ingen förde mig in, jag gick in självmant med min fästman.

• Dea

Hej. Jag ska absolut gå med min brudgum! Jag är inte förtjust i när bruden passivt överlämnas.

Vill man absolut överlämnas så är det väl bara att övertala prästen eller välja en annan präst.

Men det finns andra lösningar, om man vill ses först i kyrkan.

Jag är visserligen inte så förtjust i det där "Mannen är kvinnans överhuvud" men jag förstår symbolen i att gå in separat och ut tillsammans.

- För det första att var och en av brud och brudgum går in själv, och möts framför altaret.

- Eller följas åt av båda föräldraparen (judisk tradition).

- Annars så kan man poängtera att pappan går som en ledsagare och inte överlämnare genom att lämna honom vid hans hedersplats på första bänken, och sen möta upp brudgummen.

Det är ju inte så stor skillnad, bara två steg på egen hand som visar att man gör sitt hjärtas val, inte pappas.

Lycka till, alla!

• agnelia

Jag och min blivande man går in tillsammans!

• Kasse

Vi kommer också att gå in tillsammans i kyrkan

Svar på tråden Vem för er till altaret?