ER69 skriver: "Att jag vill min pappa ska gå in med mig är delvis för att jag tycker det hör till vare sig det inte är svenskt eller inte och sen är det ett sätt för oss att visa att vi är så tacksamma för allt han gjort för oss".
Om något är svenskt eller inte är egentligen mindre intressant - kristendomen och kyrkan är ju inte "svensk"... Men om man säger "det hör till" kan man lika gärna säga "det gör det INTE" ...
Att vilja ge pappa ett hedersuppdrag för att visa tacksamhet är mycket fint - men mamma då? Och brudgummens föräldrar? OK att pappa leder fram om inga av de andra är närvarande, men när de ÄR det? Vore inte det rimliga att - om nu någon ska eskortera någon annan någonstans - låta såväl brud som brudgum följas till altaret av BÅDA sina föräldrar...
"Vi ska även ha att prästen säger- nu får du kyssa bruden, efter ringbytet och det är inte heller svensk upplyste han oss om, men det kvittar".
Som sagt, om det är svenskt eller inte är rätt ovidkommande, och detta med pussen är knappast ett problem... Vilket jag tycker att det är med brudöverlämnandet i och med att det gestaltar en kvinnosyn som är kyrkan såväl som samhället främmande och detta OAVSETT vilken privat mening man lägger in i det. ALLA kyrkans gudstjänster, INKLUSIVE vigslar för offentliga gudstjänster som ska följa maximen "lex orandi, lex credendi" (som vi tillber, så tror vi) och man kan därför inte göra det så enkelt för sig som att säga "man ska göra det som känns rätt för en själv".
De flesta präster är mycket snälla och vill inte bråka när en bestämd brud - för det är nästan (inte alltid, men nästan) alltid bruden som vill bestäma hur allt ska gå till - deklarerar att det SKA bli på ett visst sätt, men det är också många präster som liksom Biskopen i Stockholm INTE tycker att brudöverlämnande (form) är förenligt med kyrkans lära (innehåll) och på de punkter där Kyrkohandboken inte reglerar hur det MÅSTE gå till är det faktiskt prästens beslut i SAMRÅD med brudparet som gäller...
För mig är det en gåta att man inte kan se - eller inte bryr sig - om den genompatriarkala symbolik som finns i brudöverlämnandet. Det är inte bara ORDEN som betyder något - liturgi är inte skådespel, utan uttrycker i ritens form vad kyrkan tror, bekänner och lär.
Nu tycker säkert många att jag är en okänslig tölp som ifrågasätter detta - men tycker ni inte att det ligger någonting i vad jag skriver?
Undrar stillsamt...