• brittan

Vem för er till altaret?

Vi hade tänkt att min pappa skulle göra det, men prästen gillade inte den amerikanska traditionen. Han menade att idag när mannen och kvinnan är så jämställda så ska inte fadern lämna över bruden till brudgummen. Hur gör ni? Vi hade tänkt att inte se varandra innan vigseln, på det traditionella svenska sättet träffas man ju innan man går in i kyrkan.

Brittan

• Svar på tråden Vem för er till altaret?
  • Spättan

De flesta av oss har väl varit sambo med sin blivande och därmed redan skapat ett liv och en relation med vederbörande.
    För mig skulle det kännas aningen underligt att då gå in tillsammans med min pappa - hur mycket jag än älskar honom!

• mimmi mus

Vi kommer att gå in tillsammans och med tanke på hur nervit det kommer att vara är jag vääldigt tacksam att jag har min blivande att hålla i ...

• Blivande präst

Att det är prästen som bestämmer kommer sig av att gudstjänsten (alla kyrkliga vigslar är gudstjänster), och dess teologi och uttrycksformer är prästens ansvar.
    Prästen har alltså ansvar för allt som försiggår i gudstjänsten, och om prästen inte kan gå med på den symbolik som finns i att bruden blir inledd av fadern, så kan h*n stoppa det, eller också får man fixa en annan präst (om man hittar nån).

• vattuman

Vi går in tillsammans....

• Hannita

Jag gifter mig med en Amerikan, men vi gar in ihop, tycker det kanns lite fjantigt om pappa skulle fora in mig. Tycker ocksa det kanns lite forlegat.

• Secret

jag planerar att gå in med min pappa :)

• brittan

Tack för alla svar! Funderar vidare. Men självklart går jag själv in i kyrkan oavsett vad ;)

Kram

• Leone

Ni kan ju ses 'for forsta gangen' pa kyrktrappan utanfor alldeles innan ni gar in tillsammans, da far ni dessutom den stunden for er sjalva och behover inte dela den med alla andra gaster.

tror det ar latt att man trissar upp forvantningarna om huuuuur speciellt det kommer att bli att ses for fooooorsta gangen och hur rooooord han kommer att bli.. vada, man ser val ut ungefar som vanligt liksom? Okej att jag hade haret uppsatt och var uppkladd, men mitt ansikte sag nog ut ungefar som det gjort dagen innan. Det var ju inte sa att min man inte kande igen mig direkt.

• Naamah

Min äldsta halvbror kommer att föra mig till altaret också pga att jag inte vill att viska ses innan vigseln så att det blir en "ah-a" upplevelse när vi för första gången ser varandra i våra kläder

• Mia-W

Jag har träffat min pappa 2 gånger de senaste 5 åren (2 begravningar) så att han skulle föra mej till altaret är uteslutet..

nej, vi kommer att gå in tillsammans min älskling och jag!

Svar på tråden Vem för er till altaret?