• spellevinken

10 kg på en månad??

Hej är det helt omöjligt att gå ner 10 kilo på en månad?? Eller går det på något sätt? Jag skulle bli så glad om det gick..med någon pulverdiet eller vad vet jag?! Kramizar.

• Svar på tråden 10 kg på en månad??
  • Konsulent CK

Ville bara säga en sak: Varför är det så svårt att acceptera att någon startar eller t.o.m fullföljer sin viktminskning med hjälp av en pulverdiet??? Tänk på att det inte är så länge sedan att VV inte var så förborgat i det svenska folkhemmet. Det finns faktiskt fungerande alternativ till VV och de fungerar. Allt är inte bluff, det är mer så att olika metoder fungerar olika utifrån olika personer. Fuskar man sig genom en kur så funkar det inte och då blir kuren en bluff. Men det går att fuska på VV oxå. Se till den forskning som finns och dra inte alla produkter över en kam!

• vinterflickan

Konsulent CK

Problemet är väl att man inte införlivar sundare vanor när man går på pulverdiet. Går du på VV så lär du ju dig vilka matvanor som är bra...

• Jennie med ie

"Går du på VV så lär du ju dig vilka matvanor som är bra... "
    På vilket sätt då? Du lär dig ju inte näringsinnehållet i maten, bara hur mycket points den ger.....

• Tesan

Jennie med ie: Har jag också undrat över... När jag har gått ner färdigt, hade jag tänkt att börja äta efter VV. Men har kommit på andra tankar. DÄr är det ju som sagt bara points. Man kan ju slösa alla sina points på godsaker om man vill. Bara man inte överskrider antalet points. Hälsosamt? Knappast.

Jag skulle så gära vilja lära mig mer om näringslära. Men har svårt för att lära mig på egen hand. Har du något tips på hur man kan göra? Skulle vara toppen om det finns kurser om det ämnet. Verkar så intressant. Att få veta hur kroppen verkligen funkar och "reagerar" på olika "intag".

• Jennie med ie

Tesan, mitt bästa tips är att surfa runt på Internet och att låna böcker på Biblioteket. Beroende på var du läser kan du få lite olika rekommedationer, men det ger dig en grund att stå på för att sedan hitta vad som är lämpligt för just dig.

Kort kan man säga att en "normalkvinna" förbrukar ungefär 2200 kcal per dag.... att man bör ha i sig MINST 0,8 g protein per kilo kroppsvikt men gärna betydligt mer i sinnerhet om man tränar... att åtminstone huvudmålen (men gärna också mellanmålen) bör bestå av både hyfsade mängder kolhydrater OCH protein, alltså är en vanlig blandad sallad med en bit bröd eller en tallrik grönsakssoppa nån höjdarmåltid hur energi- och fettsnål den än må vara... och att MINST 20% av energin bör komma från fett men mer är inte särskilt farligt det heller.... (själv ligger jag på ca 30% från fett, ca 25% från protein och ca 45% från kolhydrater, men Rekommenderat Dagligt Intag ligger lägre på proteiner och högre på kolhydraterna).

• Jennie med ie

Tillägg.. Det låter kanske jättesvårt och jättejobbigt, men det är det inte efter ett tag :0) Efter ett tag sitter det i ryggmärgen vad man bör/kan äta och man behöver inte räkna och väga och hålla på som många tror. Utan man behöver liksom bara lära sig grunderna EN gång..

• Tesan

Jag får verkligen ta tag i detta sen! Många talar om att det är bra att äta efter "tallriksmodellen". Vad tycker du om det? Där är ju hälften kolhydrater (grönsaker/sallad), 1/3 Kött (t.ex), 1/3 Potatis (t.ex). Kan det vara något att hålla sig efter. Tills jag vet bättre!

• Jennie med ie

Tallriksmodellen har jag sett i olika varianter. Antingen ½ tallriken grönsaker, 1/4 kött/fisk/ägg/veg. protein och 1/4 potatis/ris/pasta/bröd (den bit som brukar kallas kolhydrater).... eller 2/5 grönsaker, 1/5 kött/fisk/ägg/veg. protein och 2/5 potatis/ris/pasta/bröd...

Den första varianten är vettigast tycker jag och kan vara bra att utgå ifrån... den andra ger för lite utrymme för de proteinrika livsmedlen och generellt för mycket kolhydratrika livsmedel.

Men mina tallrikar ser väl ut ungefär såhär: ca 2/5 av tallriken med grönsaker (råa eller tillagade... ca 2/5 av talltiken med proteinrika livsmedel (vegetabiliska för min del)... och 1/5 med potatis/ris/pasta/bröd... Ibland utesluts potatis/psta/ris/bröd helt.

• Tesan

Jennie med ie: Jag menade såklart 1/4 och inte 1/3. Aaaaa. Ris och potatis osv. är kolhydrater. Det vet jag ju eg.! Men vad är grönsaker??? Att kött, fisk, fågel osv. är proteiner vet jag också...

Sa ju att jag behöver lära mig!

• Jennie med ie

Grönsaker är grönsaker ;) Alltså, grönsaker innehåller nästan enbart kolhydrater men i så liten mängd att de (med några få undantag, majs kanske??) inte räknas som kolhydratrika livsmedel. de är inte främst en kolhydratkälla utan en vitamin- och delvis mineral-källa.

Svar på tråden 10 kg på en månad??