• spellevinken

10 kg på en månad??

Hej är det helt omöjligt att gå ner 10 kilo på en månad?? Eller går det på något sätt? Jag skulle bli så glad om det gick..med någon pulverdiet eller vad vet jag?! Kramizar.

• Svar på tråden 10 kg på en månad??
  • Pixie

Jag vet inte om det går, men det verkar inte särskilt hälsosamt att tappa så mycket i vikt så snabbt, vet inte om huden hinner dra ihop sig så snabbt heller... Satsa på 5 kilo istället. Det syns ganska stor skillnad på 5 kilo också. Mitt tips är att äta rätt och röra på dig mer. (Om du tränar förbränner du mer. Efter ett tag bygger du muskler och kommer då att förbränna ännu mer.) Kanske viktväktarna kunder vara ngt? Följer man deras schema så går man garanterat ned i vikt. De har en tre-veckors kurs som heter Quick, som ska garantera 3-4 kilos negång på tre veckor. Man får dock bara använda quick i högst tre veckor, eftersom man inte får i sig tillräckligt med mineraler och sådant tror jag.
    Lycka till!

• Mastermind

10 kg på en månad betyder ca 2,5 kg/vecka och den rekommenderade viktnedgången är 0,5-1 kg/vecka. Om du är överviktig och/eller äter väldigt onyttigt just nu och lägger om din livsstil helt tvärt och äter väldigt nyttigt och börjar träna så är det möjligt att du går ner mer än 1 kg/vecka, men ska du gå ner 2,5 kg/vecka i en hel månad, om det ens går, så kommer din kropp ta oerhört mycket stryk av detta. OCH viktnedgången blir INTE permanent, du kommer med största sannolikthet att gå upp alla dom kilona + lite till inom en kort tid efter bantningen.

Om du känner att du vill/behöver gå ner i vikt så är det allra bästa att äta mindre/hälsosammare och motionera och ta viktnedgången i den takt den kommer och -inte- påskynda den. Det är då din kropp mår bra och hinner följa med i svängarna och det är även då du har störst chans att behålla din nya vikt.

• spellevinken

Tack så mycket Pixie, ja jag funderar på viktväktarna. Självklart har du rätt, det kan inte vara särskilt hälsosamt att gå ner så mycket så fort..Det är nog bäst att "stressa långsamt"..Tack för att du håller lite ordning på mej:)

• spellevinken

Tack MAstermind åxå.. Ska försöka hålla mej borta från "gå-ner-20-kilo-på-två-dagar-dieter".

• TeaSpoon

Jag lyckades gå ner 30 kg på 3 månader, men det är inget jag råder till... Ämnesomsättning som får spunk, stressftrakturer i småben osv...

• Mastermind

TeaSpoon - Oj! Men du kan väl inte ha gjort det särskilt hälsosamt? Har du lyckats behålla (den nya) vikten efteråt?

• spellevinken

TeaSpoon: Okej..nä jag ska försöka ta det lite mer långsiktigt.. Men jag är bara nyfiken: Hur gjorde du då? Gick du upp i vikt sen igen? Kram på dej.

• TeaSpoon

Jag lade om kosten till mycket nyttig kost, däremot så tränade jag nästan 8 timmar om dagen, 6 dagar i veckan... och efter 6 månader sade kroppen stopp... och jag kunde inte behålla den nya vikten utan gick upp ssammanlagt 20 kg på ca 7 år.
    När jag sedan gjorde slut med min sambo och flyttade till en kompis så blev det igen bättre mat och normal träning som lite inlines då och då och cykling, så gick jag ner 17 kg och strax innan graviditeten vägde jag strax runt 70 kg... i mina ögon ca 7-8 kg för mycket...

• Kesella

Teaspoon:
    Hur tränar man 8 timmar om DAGEN?? Inte ens en elitidrottare tränare så mycket? Då hade du inte mycket för dig i övrigt under den tiden...

Jag är bara nyfiken...

• Lilla

Det finns en viktminskningskurs som heter Xtravaganza som leds av utbildade hälsokonsulter och drivs i regi av olika gym. Den varar i 26 veckor för att utbilda kursdeltagarna och få dem att hålla vikten. Däremot så inleds med med några veckor ganska snabb viktnedgång som motivation och start. Detta bör kombineras med regelbunden träning som Xtravaganza absolut rekommenderar. I slutändan ska detta leda till en ny livvstil som gör att du håller vikten.

Jag har en kompis som påbörjade kursen i höstas och hon gick ner ca 7 kg på de första tre veckorna, sen har hon gått ner ytterligare 7 kg till under en lite längre tid. Hon mår nu jättebra och har fått mycket mer energi än tidigare. Hon rekommernderade den så starkt att jag nu nyligen har börjat den också.

Gå in på www.halsoakademin.se Där kan du se var Xtravaganza finns i närheten av dig.

Lycka till!

Svar på tråden 10 kg på en månad??