• körsbärsblomman

Fira jul ifrån varandra....

Hur firar ni jul?

Firar ni med er partner och dennes föräldrar eller med er partner och dina föräldrar?

Firar ni vartannat år?

Firar ni på skilda håll?

Vi firar på varsitt hål vilket är tråkigt men enda lösningen för oss just nu..den dagen man har barn kommer det bli riktigt krångligt*suckar*

Jag firar alltid julafton med min syster, vartannat år firar vi julafton hos mamma och vartannat år hos pappa sen firar vi med den vi inte firar med på julafton på annandagen, juldagen är helig för min syrra då hon ägnar den åt kompisar och utgång.

Så iår skiljs jag och kärleken åt den 23e december och ses igen den 26e.....

Till råga på allt grymtar mina föräldrar om att det blir så stressigt att fira jul en dag bara och vill ha mer tid....

För mig är det viktigast att fira med lillasyster och att få fira jul med både mamma och pappa varje år..då man inte vet hur länge de finns kvar.

I ett tidigare förhållande firade jag varannan jul med hans familj och han varannan med min familj. I efterhand när det tog slut kände jag att jag inte ville förlora fler jular med min familj.

Min nuvarande killes mamma kräver att han firar med dem varje jul och hon föreslog på allvar att sen den dagen ni fått barn får ni väl ha barnen varannan jul då eftersom ni firar jul på olika håll!!!
    Så hon tyckte att eventuella barn skulle få fira jul med bara ena föräldern trots att de inte är skilsmässobarn...

Den dagen den sorgen...men tänk så lätt det vore om alla bodde i samma stad. Då kunde man fira tillsammans men så är det inte....

• Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....
  • jesslin*fru*

Vi firar julen åtskilda. Jag åker ner tillmin familj i Blekinge och han stannar kvar och firar med sin mamma, pappa och syskon.
    Tills vi får bran kommer vi nog att göra så här.
    Ibland byter vi julklappar innan och ibland efter.

• Krissan

Hoppsan, jag fick intrycket att du inte hade nåt emot att jag frågade, så länge du inte blev påhoppad. Men, som jag påpekade när jag först la mig i: jag har inte med det att göra.

Och, för att förklara min nyfikenhet : Julen och Swedish rock festival har väl inte riktigt samma dignitet i vår kultur...

• Electric Lady

SRF har fetmycket större dignitet i min kultur, det kan du hoppa upp och klappa dig på.

Nojsan: Jag gillar inte familjeideologin, kärnfamiljsidealet, könsrollerna och heteronormen. Jag tycker att "familjen" som ideologi och idealbild är en livsfarlig myt som pressar in folk i ett liv mycket få kan vara lyckliga i. Det mesta våldet, övergreppen, kränkningarna och våldtäkterna sker inom familjen och skyddas effektivt från att komma i dagens ljus av de murar mot ytervärlden som familjens stora integritet tillerkänt den.

Jag vill att alla ska få leva ihop eller isär med den de älskar så länge som de känner för det, oavsett vem det är, och skaffa de barn de vill med vem de vill, och älska dem och uppfostra dem i den möjliga och bästa uppfostringskonstellationen.

Död åt familjen!

• Irre

Det här blir bår andra jul tillsammans och förra året firade vi jul här i -30 och nyår i Manchester (där min sambo är ifrån),i år blir det jul hos hans mamma och syskon i England (vi åker imorgon=) och vi åker tillbaka för att fira nyår med min familj här i Skelefte.
    Det är min första jul hemifrån och det känns lite nervöst,men han har en underbar familj så det ska nog gå fint.Fast ingen Kalle för mig... bara "James Bond" på "christmas day"...

• Krissan

Electric lady - eftersom du uppenbarligen inte vill berika mig genom att föklara ditt synsätt (vilket garanterat hade varit mest produktivt om du hade velat få mig att reflektera över min egen livsstil) så får jag väl göra det du eftersträvar - provocera: hur gammal är du egentligen?

• Electric Lady

Jag har förklarat mitt synsätt för dig tre-fyra gånger. Läs noga nu:

Jag firar inga religiösa högtider för att jag inte är religiös.

Det finns inget "more to it"

Och jag är 300 år gammal.

• mli_b

Vårt julfirande blir lite av ett kaos. Våra föräldrar bor ca 2km från varandra och vi 60 mil från dem. Vi hälsar tyvärr inte på dem så ofta som vi och de skulle önska, men det är tyvärr inte möjligt när resan tar i stort sett en hel dag.Naturligtvis vill då bådas föräldrar se så mycket av oss som möjligt när vi är där.

Det har blivit så att vi har varit julafton hos den ena och juldagen hos den andra. Min sambos föräldrar har firat julafton på juldagen det år vi har varit där då. Sen fortsätter det på ungefär samma sätt. Första året bodde vi varannan natt hos mina föräldrar och varannan natt hos min sambos (det beror på att det mitt i alltihop är födelsedagar och annat att ta häsyn till).

Vi har kommit hem fullständigt utmattade och trötta på allt vad festmat, vin och sena middagar heter. Efter en lång ledighet skulle jag helst vara utvilad, men...

• New York brud

GOOOD JUL i stugorna...Vi kommer att fira julen tillsammans med vanner i var lilla lagenhet. Mest troligt kommer vi att fira den pa 24;es kvall och lite den 25;e..Forra julafton firade vi ocksa tillsammans, och tja det ar ju omojlight for mig att aka hem. Min sambo ar jude, men inte sa troende men i ar "tvingar" jag honom att ocksa fira Chanukka...Jag tycker om att fira hogtider och festligheter, spelar mindre roll vilket ursprung hogtiden har..

Daremot forstar jag Electric Ladys installning och aven jag skulle bli frustrerad over ideer om hur hon anda kan fira julen...Som sagt, det ar ju ingenting hon sorjer over att hon inte kan fira, hon har valt att INTE fira den..over and out!!

• Kram Tomaten

Vi har firat tillsammans sen första året. Vi firar varannat år hos mina föräldrar och varannat hos honoms föräldrar. Nu när vi oxå har 2 barn skulle jag absolut INTE kunna tänka mig att dela på oss. Med risk för påhopp kan jag egentligen inte förstå varför man skulle behöva dela på sig. Det är väl bara för föräldrar och svärföräldrar att acceptera att man är ett par. God Jul på er!!

• kevinanna

Lite kuriosa är att julen ursprungligen inte var en kristen högtid alls utan en högtid som existerade långt innan Jesus och den tjiddevipen. Och Jesus lär inte ens ha fötts vid juletid utan längre fram men man valde att lägga firandet vid den redan existerande julen.

Ursäkta om jag upprepar mig ifall detta redan skrivits.

Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....