• körsbärsblomman

Fira jul ifrån varandra....

Hur firar ni jul?

Firar ni med er partner och dennes föräldrar eller med er partner och dina föräldrar?

Firar ni vartannat år?

Firar ni på skilda håll?

Vi firar på varsitt hål vilket är tråkigt men enda lösningen för oss just nu..den dagen man har barn kommer det bli riktigt krångligt*suckar*

Jag firar alltid julafton med min syster, vartannat år firar vi julafton hos mamma och vartannat år hos pappa sen firar vi med den vi inte firar med på julafton på annandagen, juldagen är helig för min syrra då hon ägnar den åt kompisar och utgång.

Så iår skiljs jag och kärleken åt den 23e december och ses igen den 26e.....

Till råga på allt grymtar mina föräldrar om att det blir så stressigt att fira jul en dag bara och vill ha mer tid....

För mig är det viktigast att fira med lillasyster och att få fira jul med både mamma och pappa varje år..då man inte vet hur länge de finns kvar.

I ett tidigare förhållande firade jag varannan jul med hans familj och han varannan med min familj. I efterhand när det tog slut kände jag att jag inte ville förlora fler jular med min familj.

Min nuvarande killes mamma kräver att han firar med dem varje jul och hon föreslog på allvar att sen den dagen ni fått barn får ni väl ha barnen varannan jul då eftersom ni firar jul på olika håll!!!
    Så hon tyckte att eventuella barn skulle få fira jul med bara ena föräldern trots att de inte är skilsmässobarn...

Den dagen den sorgen...men tänk så lätt det vore om alla bodde i samma stad. Då kunde man fira tillsammans men så är det inte....

• Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....
  • Dea

Lite svårt att åka fram och tillbaks när det är 55 mil emellan.

• a flock of seagulls

Kan tillägga att mina föräldrar bor i samma stad som oss och att det är tre timmars bilresa till min mans föräldrar. Ibland åker vi tåg istället för att kunna ta det lite lugnt och mysa på tåget. Det är riktigt härligt faktiskt. Längtar lite till vi bor större så vi kan fira hos oss allihopa.

• AnnaKajsa

Huu... Inte är det väl meningen att man ska få ont imagen när man tänker på julen?

Mina mor- och farföräldrar bodde nära varandra och oss, så när jag växte upp firade vi alltid med ena sidan på förmiddagen och den andra på kvällen, sen "förmiddagssidan" på juldagen och "kvällsidan" på annandagen (typ "dem hos oss och sen vi hos dem") och sov hemma varje natt. Låter kanske stökigt men men det var jättehärligt att få fira med alla sina nära och kära. Min förra pojkvän hade mycket dålig kontakt med sin familj och följde alltid med mig hem till jul. Min kära älskade sambo däremot har en stor härlig bullrig släkt och vill absolut fira med dem! Så efter två jular isär ska vi nu fira ihop för första gången och det innebär att jag ska fira jul hemifrån för första gången nånsin! Hjälp...

Jag utgår från att det blir jul hos mina föräldrar nästa år men omständigheterna har varit mycket speciella iår så vi har inte pratat om det än... Dessutom har jag just fått mitt första syskonbarn och vill fira med dem men mitt syskons familj måste ju också lägga upp ett varannatår-schema och ska då mina föräldrar fira ensamma vartannnat år? Hjälp igen..

Långt inlägg detta.. :)

Tror att när vi får barn kommer jag att vägra åka nånstans och så får de som vill knöka ihop sig hos oss!

• AnnaKajsa

Kan tillägga att det är ca 60 mil mellan sambons och min släkt

• syster_yster

Vi firar med varandra! Första året vi var tillsammans tyckte jag att vi skulle dela upp oss och vara med våra respektive familjer - traditioner framför allt annat. Sen satt jag där på julafton och kände mig ändå ensam - fastän allting var så där härligt och julmysigt traditionellt.

Själva grejen med julen är ju att vara med nära och kära och visa varandra uppskattning. Men om man inte är med den man står närmast och tycker mest om så är det ju ingen jul - tyckte jag. Alltså har vi därefter alltid varit tillsammans. De senaste åren har vi flängt omkring för att hinna vara några timmar här och några där på julafton.
    Men för i år har jag bestämt att vi ska vara hos hans släkt på julafton och hos min någon/några andra dagar. Det är härligt med traditioner men man ska hinna känna att det är jul också. Och för mig är det inte jul utan den jag älskar mest.

• Rita

Förra julafton som var den första med min man så var vi helt själva, det var vad vi hade lust med. Låg länge i sängen, åt julfrukost, promenerade, bastade, åt mer och myste. Helt underbart! Juldagen hade vi "julafton" med barnen. I år vet jag inte, antagligen hemma i vårt hem och om våra föräldrar vill komma så är de hjärtligt välkomna. Tycker inte att julen är så viktigt annars, brukar träffa mina släktingar på annandagen och det räcker.

• Smulu

Jag och min sambo ska fira jul ihop i år

Tidigare år så har vi firat på varsit håll, men nu känns det som om det kunde vara kul att se hur hans familj har det på jul.
    Vill ha firat jul ihop i några år innan vi får barn.
    Annars så blir man ju dragen från alla håll.
    Mina föräldrar bor 60 mil från oss och hans 8 och sambon gillar inte att hälsa på mer än över en natt vilket jag tycker blir väldigt stressigt, det tar ju ändå en dag att åka 60 mil.

• Krissan

Det är väl inget fel i att fira på varsitt håll så länge ni inte har barn och om ni själva tycker det är ok. Vi har gjort det de fyra jular vi har varit ihop hittills, men nu när vi gifter oss känns det naturligt att vara tillsammans. Inga traditioner varar för evigt och som sagt tror jag att det är stärkande för förhållandet att gå vidare och skapa egna vuxentraditioner.

Jag har det bra för jag har fyra äldre syskon som har familjer och de har redan ett vartannat år-schema. Dvs vi firar alla syskonen med barn och allt a (24 personer ) vartannat år. Jag och M2B får bara anpassa oss till det. Min M2B är den förste som gifter sig i sin familj så där finns alltså inte problemet ännu.

• penapöna

För mej är det viktigt att jag och min man firar jul som vi vill, inte som vi förväntas göra. Jag vägrar att åka hit och dit på julafton.

Men på julaftons förmiddag är vi hos mina föräldrar, nästan hela släkten kommer dit och fikar och är där i typ 2 timmer. Sen åker vi hem till oss. Förra året var smärmor hos oss hela eftermiddagen och kvällen. Året innan också men då även hennes dåvarande sambo och min pappa.

I år ska vi först till mina föräldrar och sen ska vi vara själva hemma. På juldagen sover vi på hotell!

• Cassandra

Å, jag har det så bra att vi firar alltid hos min pappa för min samdo är kurd och friar "Jul" på nyårs afton.

Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....