• körsbärsblomman

Fira jul ifrån varandra....

Hur firar ni jul?

Firar ni med er partner och dennes föräldrar eller med er partner och dina föräldrar?

Firar ni vartannat år?

Firar ni på skilda håll?

Vi firar på varsitt hål vilket är tråkigt men enda lösningen för oss just nu..den dagen man har barn kommer det bli riktigt krångligt*suckar*

Jag firar alltid julafton med min syster, vartannat år firar vi julafton hos mamma och vartannat år hos pappa sen firar vi med den vi inte firar med på julafton på annandagen, juldagen är helig för min syrra då hon ägnar den åt kompisar och utgång.

Så iår skiljs jag och kärleken åt den 23e december och ses igen den 26e.....

Till råga på allt grymtar mina föräldrar om att det blir så stressigt att fira jul en dag bara och vill ha mer tid....

För mig är det viktigast att fira med lillasyster och att få fira jul med både mamma och pappa varje år..då man inte vet hur länge de finns kvar.

I ett tidigare förhållande firade jag varannan jul med hans familj och han varannan med min familj. I efterhand när det tog slut kände jag att jag inte ville förlora fler jular med min familj.

Min nuvarande killes mamma kräver att han firar med dem varje jul och hon föreslog på allvar att sen den dagen ni fått barn får ni väl ha barnen varannan jul då eftersom ni firar jul på olika håll!!!
    Så hon tyckte att eventuella barn skulle få fira jul med bara ena föräldern trots att de inte är skilsmässobarn...

Den dagen den sorgen...men tänk så lätt det vore om alla bodde i samma stad. Då kunde man fira tillsammans men så är det inte....

• Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....
  • Kicker

Vi firar alltid tillsammans, vartannat år hos min familj och vartannat hos hans. Det var en självklarhet för oss att göra så, och det har funkat jättebra!

• mrs taylor

Vi firar alltid tillsammans, skulle aldrig falla oss in att dela på oss för att andra människor har åsikter om var vi skall vara på julafton.

I år skall vi vara hos min mamma, det var vi även förra året. Året dessförinnan var vi hos hans föräldrar. Min pappa firar inte julen så traditionellt så jag åker hellre till honom på Jul- eller Annandagen.

• Sorscha

vi firar vartannat år.

Men vi delar Jul och Nyår.
    Så firar vi jul med mina färäldrar i Sverige så blir nyår hemma i Danmark och virseversa.

Det passar ganske bra då min svärmor jobbar på sjukhus vartannat år så har vi fått det till att passa riktigt bra.

När vi sedan får barn så får vi se hur vi löser det då :)

Kram
    Linda

• a flock of seagulls

För oss är det inte så viktigt när det firas. Vi firar jul/julafton hos mina föräldrar den 23-25/12 och jul/julafton hos min mans föräldrar den 25-27/12. Vartannat år gör vi tvärt om. Skulle under inga omständigheter kunna tänka mig att fira någonstans utan min man.

Huvudsaken är att vi träffas och har trevligt, när det blir spelar inte så stor roll. Uppläggen hos våra föräldrar är ungefär lika med mat och julklappar, men i min famlij umgås vi mer med varandra och pratar mer.

• Dea

Usch, jag vet inte hur det blir om vi får barn. Jag firar med pojkvännet nån dag innan jul, sen åker jag hem-hem och firar med familjen och nästan hela min släkt.

• täbybrud

Båda firar jul med min släkt på julafton, sen är vi hos hans släkt på juldagen. Det blir andra året för oss som vi gör så (har varit tillsammans i 5 år)Innan så delade vi på oss, men det vill jag aldrig göra igen, det är ju jättetråkigt, när man kunde orda det på det här sättet

• mayapuh

Vi har ungefär 50 mil mellan våra föräldrar och eftersom vi vägrar sära på oss så åker vi ner till mina föräldrar någon dag innan julafton och tillbaka till hans föräldrar på juldagen eller annandagen och firar med de.
    I mitt förra föhållande firade jag alltid jul med mina föräldrar och han alltid med sina föräldrar....Det är jättetrist så det vill jag inte vara med om igen....

• körsbärsblomman

hej alla!

Vissa kansek inte orkade läsa allt eller missförstod. Men jag känner inga krav från mina föräldrar mer än att de helst vill ha mera tid. Jag VILL fira med dem varje år. Och de tycker inte att det ska vara som det alltid har varit för så här har det sett ut för oss:
    Mina 16 första jular firades ibland hos morfar ibland hos farmor ibland hos moster men oftast med mamma,pappa och syster ibland hemma ibland i en stuga i fjällen. Sen skildes mina föräldrar...trots detta firade vi julen ihop som en familj-vilket jag och min syster uppskattade mycket!!! Detta gjorde vi i ca 10 år sen satte mamma stopp. Hon ville inte det längre.

Sen dess har vi firat en dag med mamma och en dag med pappa , ibland lördagen före jul, ibland annandagen....så det har inte varit så viktigt vilken dag det varit. Det viktigaste har för mig varit att fira tillsammans med min syster och det har jag alltid kunnat göra. Men eftersom min m2b s föräldrar bor 3 timmars bilväg från oss så kan vi inte hinna med att fira en dag här och en dag där-därför delar vi på oss.

I år firar jag julafton hos mamma, juldagen vill både mamma och pappa träffa mig, syster ska ut, annandagen firar vi hos pappa då m2b kommer dit vid lunch.

Hyfsat upplägg men helst vill jag ha med m2b ju!!! Sen var jag nyfiken på hur andra gör...

Att få alla att komma till oss nu skulle bli lite trångt*skrattar* 30 kvm för 10 personer ÄR omöjligt!

• Chatarina Regina

Julfirande... Vi delar på oss, efter som jag vill fira med min familj och han med sin.
    Jag åker med hunden (vi har honom varannan jul) hem till min familj och han till sin syster där hans släkt och systerns mans släkt firar.
    I min familj firar vi med farmor och henns man på annandagen, med familjen och mammas sida av släkten på julafton (men mina kusiner åker till sin mamma efter Kalle) och hos min farfar och hans fru på juldagen.
    I år tänkte vi ha lite julfirade med hans familj innan jag åker till min.
    Nyår med kompisar. Jag älskar julen men den är lite väl stressig. dessutom vill jag hinna träffa alla min vänner som kommer från utlandet för att fira jul.

Hur det blir när vi får barn vill jag inte ens fundera på. Då tänker jag nog sitta hemma och deklarera att de som vill fira jul med min lilla familj får komma och hälsa på. Alla familjer (gamla och nya) har rätt att forma sin egen jul utan en massa måsten... om nu man bara kunde leva upp till de kloka orden.

• Modesty-Clara

Vi firar jul hos bådas föräldrar i år. Först åker vi hem till mina föräldrar på kvällen den 23:e och sover över och tillbringar julaftons morgon med dem sedan åker vi hem till hans föräldrar och firar resten av julafton med dem...

Får se hur det går...hoppas på att det blir bättre än förra året då vi var åtskilda över julafton, det var inge roligt :(

Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....