• körsbärsblomman

Fira jul ifrån varandra....

Hur firar ni jul?

Firar ni med er partner och dennes föräldrar eller med er partner och dina föräldrar?

Firar ni vartannat år?

Firar ni på skilda håll?

Vi firar på varsitt hål vilket är tråkigt men enda lösningen för oss just nu..den dagen man har barn kommer det bli riktigt krångligt*suckar*

Jag firar alltid julafton med min syster, vartannat år firar vi julafton hos mamma och vartannat år hos pappa sen firar vi med den vi inte firar med på julafton på annandagen, juldagen är helig för min syrra då hon ägnar den åt kompisar och utgång.

Så iår skiljs jag och kärleken åt den 23e december och ses igen den 26e.....

Till råga på allt grymtar mina föräldrar om att det blir så stressigt att fira jul en dag bara och vill ha mer tid....

För mig är det viktigast att fira med lillasyster och att få fira jul med både mamma och pappa varje år..då man inte vet hur länge de finns kvar.

I ett tidigare förhållande firade jag varannan jul med hans familj och han varannan med min familj. I efterhand när det tog slut kände jag att jag inte ville förlora fler jular med min familj.

Min nuvarande killes mamma kräver att han firar med dem varje jul och hon föreslog på allvar att sen den dagen ni fått barn får ni väl ha barnen varannan jul då eftersom ni firar jul på olika håll!!!
    Så hon tyckte att eventuella barn skulle få fira jul med bara ena föräldern trots att de inte är skilsmässobarn...

Den dagen den sorgen...men tänk så lätt det vore om alla bodde i samma stad. Då kunde man fira tillsammans men så är det inte....

• Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....
  • Krissan

Okej, Electric Lady, jag vet att det inte riktigt hör hemma i tråden, men många firar jul fastän de inte är troende. För att det är en tradition helt enkelt. Varför gör inte du det? (Om du tänker att jag inte har med det att göra har du rätt. Jag är bara nyfiken... )

• Electric Lady

Jag firar inte jul av samma anledning som jag inte firar chanuka, divali, ramadan eller någon annan religiös högtid: Jag har ingen religion. Så det finns ingen anledning för mig att fira.

Detta är har jag märkt otroligt kontroversiellt.

Det är ok om man har NÅGON religion eller iaf iakttar NÅGON religions seder, men det uppfattas tydligen som hemskt att inte göra det. Sa jag att jag inte firar jul för att jag är muslim så skulle det väl accepteras utan vidare.

Har fått såna påhopp pga detta så du kan inte tänka dig...

• Krissan

Jag kan fatta att du provocerar en del, men det är väl nästan bara kul

Men jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på varför du inte bara kan se julen som en tradition i det svenska samhället. Att du inte firar chanuka eller ramadan beror såklart på att du (antagningsvis) inte är uppvuxen i Israel eller Egypten.

Och mer nyfikenhet - firar du inga andra traditionella helger heller? (Midsommar och så....)

Vänliga hälsningar från nyfiken i en strut!

• Fru Westin

Vi har alltid firat julen tillsammans. Redan innan vi formellt flyttat ihop. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att dela på oss till jul!
    Min favorithögtid är julen och den vill jag dela med den som jag älskar mest på hela jorden!
    I år firar vi tillsammans med min mans släkt.
    hittills har vi haft vartannat år med min familj, vartannat år med hans.
    En tanke som har vaknat hos oss, är att nästa år kanske vara hemma hos oss. Gärna ensamma, bara vi två! Det näst bästa vore om vi fick vara hemma, men alla kom till oss och så har man en stort familjärt knytkalas!
    Varför jag vill vara ensam med min man och fira jul??
    Av den enkla anledningen att det är mysigt! Jag vill lufsa runt i myskläder, lyssna på julmusik, äta godsaker, dricka varm choklad, tända belysningen i granen och bara vara...

• Electric Lady

Nej, det är inte det minsta kul att få en massa skit. Inte för någonting. Det lovar jag dig. Jag är inte ute efter att få nån reaktion från nån, vare sig positiv eller negativ. Jag vill bara inte delta i religiös utövning.

Och än en gång: Jag firar inga religiösa högtider över huvud taget.

Jag ogillar religion i allmänhet och kristendom i synnerhet, jag ogillar "family values", jag ogillar konsumtionsamhället. Dessa saker är vad som firas på julen. Varför skulle jag delta?

• Krissan

Okej, det kanske låter som att plocka russinen ur kakan, men kan man inte fira jul som ett tillfälle för att äta god mat, tända ljus, få ge bort presenter och mysa i största allmänhet? Det är det väl inget fel i? Man behöver inte läsa julevangeliet och gå på julotta om man inte vill. Julen fanns ju trots allt som högtid innan kristendomen kom till Sverige, fast i annan form.

Men det är såklart inget tvång och du ska såklart inte alls behöva ta skit för det. En del människor har svårare än andra för att tolerera de som inte anpassar sig till mängden. (Jag är inte själv totalt fördomsfri, men jag jobbar på det i alla fall.)

Jag tycker bara att det låter lite trist att inte fira. Men det är ju jag.

• Electric Lady

Men herre jösses, liiite kanske man kan leva sig in i andras situation!

Jag tycker att det är elakt och kränkande med kommentarer av typer "vad tråkigt".

Det är inte tråkigt, det är kul, mitt liv blir inte roligt av att fira en högtid som jag hatar, jag ser inte varför någon skulle ha något att invända mot en sån sak!

Jag skulle kunna fråga dig: Åker du på Sweden Rock Festival? Varför inte? Gillar inte tält, hårdrock och sprit? Men vadå, man kan väl åka dit för att det är fint väder och finns god mat där! Vad tråkigt du verkar ha det som inte åker på SRF!!

• Nojsan

Nu lägger jag mig i här... Intressant diskussion, men jag tar och svarar på frågan först: Vi firar jl på varsitt håll eftersom vi umgås varenda dag året runt ändå. Våra familjer bor inte långt ifrån varandra så vi brukar bara vara skilda åt på självaste julafton.

Electric Lady - vad menar du med "family values"? Jag menar givetvis inte att du måste fira julen om du inte vill men om du vill gifta dig och skaffa barn nån gång måste du väl ändå gilla "family values" eller? Eller gillar du inte tanken på att göra saker för att hålla ihop familjen heller?

• Kräftan

Det här är vår första jul ihop & den ska vi fira med min familj. Kan inte tänka mig att fira julen utan honom & om han vill fira julen hos sin familj nästa år så följer jag med dit.

• Engla

Vi har i alla år firat jul åtskilda, och kommer fortsätta med det tills vi får barn. Jag vill vara med min familj och han med sin. Julen känns inte så jätteviktig för oss så det gör inget att vi är åtskilda just den dan.

Den 23:e brukar vi alltid äta en mysig men "ojulig" middag och sen har vi minijulafton och byter paket på morgonen den 24:e före vi åker till respektive familj.

Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....