• körsbärsblomman

Fira jul ifrån varandra....

Hur firar ni jul?

Firar ni med er partner och dennes föräldrar eller med er partner och dina föräldrar?

Firar ni vartannat år?

Firar ni på skilda håll?

Vi firar på varsitt hål vilket är tråkigt men enda lösningen för oss just nu..den dagen man har barn kommer det bli riktigt krångligt*suckar*

Jag firar alltid julafton med min syster, vartannat år firar vi julafton hos mamma och vartannat år hos pappa sen firar vi med den vi inte firar med på julafton på annandagen, juldagen är helig för min syrra då hon ägnar den åt kompisar och utgång.

Så iår skiljs jag och kärleken åt den 23e december och ses igen den 26e.....

Till råga på allt grymtar mina föräldrar om att det blir så stressigt att fira jul en dag bara och vill ha mer tid....

För mig är det viktigast att fira med lillasyster och att få fira jul med både mamma och pappa varje år..då man inte vet hur länge de finns kvar.

I ett tidigare förhållande firade jag varannan jul med hans familj och han varannan med min familj. I efterhand när det tog slut kände jag att jag inte ville förlora fler jular med min familj.

Min nuvarande killes mamma kräver att han firar med dem varje jul och hon föreslog på allvar att sen den dagen ni fått barn får ni väl ha barnen varannan jul då eftersom ni firar jul på olika håll!!!
    Så hon tyckte att eventuella barn skulle få fira jul med bara ena föräldern trots att de inte är skilsmässobarn...

Den dagen den sorgen...men tänk så lätt det vore om alla bodde i samma stad. Då kunde man fira tillsammans men så är det inte....

• Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....
  • Sötöga

I år firar vi ihop för första gången (varit tillsammans i två år, ej gifta eller barn) och det ska bli kul. Våra släkter är utspridda i Skåna, Göteborg, Köpenhamn och på Bornholm så det brukar bli en turnéliknande tillställning så fort det vankas familjehögtider. Men i år är vi med min familj i Götet och det ska bli jättekul.
    Så länge man inte har barn så känns det annars okej att dela på sig tycker jag, men den dagen man får barn så lär väl folk dra i en från alla håll...*ler* Det där med att dela på sig när man har barn kan jag inte alls skriva under på, som barn vill man väl ha både mamma och pappa med på jul...

• ProudWoman

Jag och min sambo gör så att jul firar vi hos hans föräldrar i Gävle varje år, och nyår firar vi i Gällivare jämt eftersom jag fyller år på nyårsafton och gärna vill vara med familjen då. Vi är ca. 1 vecka på varje ställe, tack vare att jag efter mycket tjat fick min önskade semester under julveckan, nyårsveckan är jag ändå ledig enligt schemat... och sen är det hem till lilla hålan Älvsbyn för att jobba och plugga igen.
    På tal om inget, det är jobbigt att arbeta 61% natt och plugga 50%, samtidigt. Jag skulle haft matteprov idag men försov mig över hela lektionen eftersom jag inte kunde somna förrens klockan 5 i morse, dumma kroppen har vänt dygnet utan att fråga mig om lov först
    Är så glad att jag bara har jobbet till våren och inget pluggande

• Anaurora

Vi bor i en stad mitt i Sverige, mina föräldrar bor i Norrbotten och hans föräldrar (som är skilda) i Småland. Av förklarliga skäl kan vi inte fira jul på båda ställena samtidigt. Vi gör istället så att vi firar jul i Norrbotten och nyår i Småland varannat år och tvärt om däremellan. Vi har "julafton" hos mina föräldrar, hos hans pappa med fru och hos hans mamma varje år, men utspritt på flera daga. För oss är det viktigaste att vi får träffa våra föräldrar och syskon, och vara tillsammans, inte exakt vilken dag vi firar jul. Julgranarna står kvar längre än till julafton så det har aldrig varit något större problem.

Visst känns det ovant och ibland lite tråkigt att inte fira jul med min egen familj varje år, men snart kommer ju hans familj att vara min också - dessutom träffar jag ju min familj i samband med helgerna också.

• Maica

Vi åker runt. Bara mellan två ställen men det räcker...i år kommer vi att hamna fel i allas schema och får nog äta rester på andra stället och anledningen till att vi får äta rester är Kalle Anka. Lite orättvist faktiskt...bortprioriterade till förmån för Kalle!

• körsbärsblomman

ja det är ju en tanke att fira jul och andra högtider utspridda på rullande schema men näeeeeeee funkar nog inte för oss*ler*

Blir nog så att den dagen vi har eget hus med stort vardagsrum så bjuder vi in alla att fira jul hos oss. Så får väl mamma och pappa komma på olika tidpunkter om de inte vill träffa varandra.

Det är bara att hålla ut även om man gärna skulle vakna upp tillsammans och äta mysig julfrukost*längtar*

• körsbärsblomman

ja det är ju en tanke att fira jul och andra högtider utspridda på rullande schema men näeeeeeee funkar nog inte för oss*ler*

Blir nog så att den dagen vi har eget hus med stort vardagsrum så bjuder vi in alla att fira jul hos oss. Så får väl mamma och pappa komma på olika tidpunkter om de inte vill träffa varandra.

Det är bara att hålla ut även om man gärna skulle vakna upp tillsammans och äta mysig julfrukost*längtar*

• Arwen75

Himmel Körsbärsblomma!
    Vicken cirkus!

Vad är det era föräldrar är rädda för?? Att släppa taget om sina vuxna barn?
    Varför måste allt alltid vara som det alltid varit?
    Säg åt dem att vill de fira med er, så får de komma till er allihop!

Själv så har jag det enkelt med bara några mil mellan mina och hans föräldrar. Så förra året var vi en liten stund på varje ställe på julafton, men åkte sedan hem till oss och firade bara vi två, den nya lilla familjen!
    I år sticker vi två utomlands så det blir inte mycket jul alls...

Vet nog att detta med jul är känsligt! Älskar själv julen och vill gärna hålla på traditioner. Men jag tycker ändå att man borde ta hänsyn till den nya lilla familjen också, speciellt den dagen ni får barn!

Som sagt... detta är var jag tycker och som vanligt så är det helt ok att tycka annorlunda och göra som man själv vill *ler*

• Arwen75

Himmel Körsbärsblomma!
    Vicken cirkus!

Själv så har jag det enkelt med bara några mil mellan mina och hans föräldrar. Så förra året var vi en liten stund på varje ställe på julafton, men åkte sedan hem till oss och firade bara vi två, den nya lilla familjen!

Vet nog att detta med jul är känsligt! Älskar själv julen och vill gärna hålla på traditioner. Men jag tycker ändå att man borde ta hänsyn till den nya lilla familjen också, speciellt den dagen ni får barn!

Som sagt... detta är var jag tycker och som vanligt så är det helt ok att tycka annorlunda och göra som man själv vill *ler*

• Arwen75

Himmel Körsbärsblomma!
    Vicken cirkus!

• Krissan

Usch, vilket gytter!
    Att kräva att eventuella framtida barn ska fira vartannat år med varje förälder är väl lite magstarkt, milt utttryckt. Låter som att din man borde frigöra sig lite från sin mor, men det är väl hans jobb...

Jag tycker att det är viktigt att inte resa sönder julen utan få lite julefrid också. Jag skulle tillbringa julen med mina föräldrar resp hans föräldrar vartannat år. Det är naturligtvis roligare att vara med sin egen familj, men samtidigt är det viktigt att skapa egna nya traditioner som är gemensamma för er som par. Konflikten med föräldrarna får ni helt enkelt ta. Det är bättre nu än sen, det lär inte bli lättare när barnen kommer...

Ett annat alternativ är väl att låta båda familjerna fira hos er om det är praktiskt genomförbart.

Men som sagt, man får nog rucka lite på vad man själ vill också.

Vi har det mycket enklare: inga skilsmässor och bara tre mil mellan föräldrarna. Men vi kör julafton varannat år, möjligtvis med frukost eller kvällsmat hos den andras föräldrar.

Svar på tråden Fira jul ifrån varandra....