• hjälp mig, måste verkligen gå ner i vikt..

    Lör 4 jan 2014 14:11 Läst 8113 gånger Totalt 22 svar
    Lör 4 jan 2014 14:11

    det är så att jag är 157 cm lång och väger 74 kg.... jag vill och inser själv att jag måste gå ner i vikt men lusten, orken, inspirationen finns inte.. vet inte hur jag ska göra.. jag skulle behöva ett schema dag för dag om vad jag ska göra och äta, annars funkar det inte.. helst vill jag gå ner 15-20 kg inom 2 månader och är bredd på att göra allt.. nån som vill hjälpa mig? nån som vet vad jag ska göra? någon som har nått bra schema/tips?

  • Lör 4 jan 2014 14:32 #1

    kan nog inte hjälpa dig så mycket med varken motivation eller schema, då jag inte vet vad som kan motivera dig, eller vad du gillar för träningsform. men tips kan jag ge 

    1. att gå ner så mycket på så kort tid tror jag är svårt. det är bättre att ta små viktmål. annars kan du lätt bli besviken. 
    2. träna något du verkligen tycker om - gillar du gym, kör det, gillar du gruppträning som boxing eller nåt, kör det. är du en kampsportare så kör det. 

    en sak som funkar för mig är tanken på att jag ska vara frisk, att hålla igång hjärtat, "rensa systemet" så att säga.:P det håller mig uppe rätt så bra, sen om jag går ner i vikt det är ju bara en bonus. (jag är 158cm och väger ca 63, så egentligen tycker inte jag att jag behöver gå ner i vikt, vill bara må bra) 

    så kanske det vore något för dig? att må först och främst bra, röra på dig, håll i gång pumpen och systemet, sen att du går ner i vikt är plus i kanten :) kanske låter bakvänt, då man lärt sig att " gå ner i vikt så mår du bra", men det tycker jag låter som att man skuldlägger den överviktige.

    hoppas jag kunde hjälpa dig på NÅGOT sätt.  

  • Lör 4 jan 2014 14:44 #2

    Håller med personen ovan. HItta en träniningskompis. Promenera är jättebra för viktnedgång och ta gärna gåstavar med. Om du är en prylnissa så skaffa pulsklocka och foot pod eller om du hellre vill ha distans inlagt på mobilen. Det finns ju en massa appgrejer för träning (jag gillar det inte men andra kan inte leva utan appar) :) Så du måste hitta din grej. Men jag vill inte att du ska försöka gå ner så mycket på så kort tid. Det är inte hälsosamt.


     


    Gå till ett gym och skagga en PT och träffa en kostrådgivare. Du får säkert göra en kostregistrering först, vilket inte är svårt bara att du måste mäta, väga allt du äter. Gå in på shapeup club och bli medlem där så kan du ha din egen dagbok över vad du äter så behöver du inte gå till en kostrådgivare om du inte vill.

  • Lör 4 jan 2014 15:23 #3

    Gå med i Viktväktarna och gå på möten. Inget är så motiverande än att behöva bevisa sig inför någon, lovar att det sporrar

    Dock tror jag du siktar aningen för högt med 15-20 kg på två månader, men inget är omöjligt Det är inte jättebra för kroppen att gå ner i vikt för snabbt...

  • Lör 4 jan 2014 17:10 #4

    Jag skulle föreslå 5:2 dieten tillsammans med motion. 5:2 är en fantastisk metod som är otroligt nyttig ur hälsosynpunkt (förutom att man går ner i vikt) som att den tex minskar risken för diabetes,cancer högt blodtryck mm. Helt klart värt ett försök.

  • Lör 4 jan 2014 20:13 #5

    Jag skulle föreslå LCHF.
    På dessa två länkar kan du läsa mer. Monique, som driver bloggen den första länken går till, har skrivit en jättbra bok som heter LCHF på riktigt, där finns färdiga menyer för 4 veckor, inklusiver shoppinglistor som du kan scanna direkt in i din mobil. Sen finns det såklart fler recept utöver veckomenyerna.

    http://www.lifezone.se/

    http://www.kostdoktorn.se/

    Lycka till!

  • Lör 4 jan 2014 20:21 #6

    Håller med Liisen! Jag började oförklarligt gå upp i vikt för ett par år sedan (hade inte ändrat på vare sig kost eller motion) och provade med att träna mer och äta mindre, men det enda som funkade för mig var 5:2! Gick ner 6 kg på nån månad. Sen har jag i och för sig inte gått ner så mycket mer, men har också ätit en massa godis på sistone och tränar inte överhuvudtaget.

  • Lör 4 jan 2014 20:35 #7

    Är du inte motiverad är det inget som hjälper! Nu ber du om en mirakelkur för att slippa det hårda arbetet! Men det är bara hårt arbete som gäller! Inga genvägar. Ut och gå, spring, kryp. Äta hälften av det du äter nu. Det är inte lätt! Det är ett helvete rent ut sagt många gånger! Men sen, när du gjort jobbet en månad, och ser resultatet. Då kommer inspirationen!

  • Lör 4 jan 2014 21:05 #8

    Hej!
    Jag är läkarstudent och gått halva utbildningen. Vill bara säga: snälla, kör inte 5:2 eller LCHF, det är inte skonsamt för kroppen och har inte tillräckligt mycket långtidsstudier på vad som sker på lång sikt (och det är inte värt att riskera hälsan för att gå ner snabbt med någon "metod", speciellt inte när det går lika bra utan specifik diet). Gjorde dessutom en snabb sökning på 5:2 och hittade två studier där genomsnittet bara gått ner 4 kg på 8 veckor, det är inte så mycket. Och jag vet, det är bara två studier och kanske inte precis likadana testpersoner som du.

    Kom ihåg: Allt handlar om inkomster och utgifter! Det är inte svårare än så. Ditt basala energibehov, för att behålla vikten, är ca 2000 kcal. Du måste alltså se till att dina dagar landar på <2000, tänk då på att om du äter för 1500 kcal och tränar bort 500 kcal landar du på 1000 kcal.

    Och visst, under 5:2 kan du få "hjälp" att inte äta så mycket under en hel vecka om man slår ut det, men varför svälta två dagar och vräka i dig de andra dagarna när du istället bara kan dra ner lite varje dag. Det är mycket lättare och skonsammare för kroppen.

    Mina råd är:

    1. Skaffa dig en app som kan hjälpa dig att räkna kcal, ex. my fitnesspal. Där kan du även synka med runkeeper som kan peppa dig på promenader, ev. löprundor.
    2. Ät inte mindre än 1000 kcal per dag, du ska leva också
    3. Ät mycket grönt! Men uteslut inte något ur kostcirkeln. Även frukt är bra, även om det är "sött".
    4. Du behöver inte dricka överdrivet mycket vatten, det är inget fysiologiskt nyttigt i att hela tiden fylla på med vatten. Njurarna kommer bara rena allt och göra att du kissar ut det du inte behöver. Drick när du är törstig.
    5. För att förbränna mycket kalorier är det konditionsträning som gäller, promenader, löprundor, cykling, crosstrainer... 
    6. Vardagsmotion! Trapporna istället för hissen, gå dit du ska istället för att ta buss, tåhävningar när du borstar tänderna. Allt räknas!
    7. Jättebra om du har/hittar någon som du kan bolla tankar och framgångar/motgångar med. 
    8. Tro på dig själv! Du KAN! 

  • Lör 4 jan 2014 21:18 #9

    Jag gillar att läsa vad aminis har skrivit!
    Minska kolhydratintaget och håll dig till en portion, jag själv har problem att hålla igen på kolhydrater och gillar att ta de där lilla extra bara för att det är gott.
    Småät inte och ställ dig framför tvn och dansa loss till 1-3 låtar varje dag, rolig och bra träning :D

  • Lör 4 jan 2014 22:47 #10

    ...vill bara tillägga att 20 kg på 2 månader är ett väldigt högt satt mål. Men kämpa på, det går så mycket det går och var nöjd med varje framsteg.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll