• amerik­a
    Äldre 15 Aug 11:21
    3607 visningar
    12 svar
    12
    3607

    Hur många tärnor/marsalkar/näbbar har ni i brudföljet?

    Bara av ren nyfikenhet.... 

    Och hur valde ni dem, är det systrar, svägerskor, bröder, svågrar, barn, bästa kompisar??? 

    Berätta gärna hur ni har resonerat när det gäller att köpa klänning, färgmatchning, blommor, skor, hår osv.

    Vi ska inte ha något brudfölje alls men jag har två nära väninnor som är mina bollplank för alla idéer och hjälpredor i allt det praktiska. Den ena av dem kommer att vara vittne vid vigseln och den andra är vår värdinna/koordinator. 

    Tycker det är intressant att höra hur andra har resonerat och tänkt. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-15 11:50
    Mina två söner som kommer att vara 14 respektive 10 år när vi gifter oss, får förstås gärna vara med i brudföljet om de vill vara det, men de slipper lika gärna om de inte vill. Jag vet inte hur gärna en fjortonåring vill vara med i ett brudfölje, men det märks när den dagen kommer.

    Däremot är de givetvis hedersgäster under hela dagen :)

  • Svar på tråden Hur många tärnor/marsalkar/näbbar har ni i brudföljet?
  • Eleya
    Äldre 15 Aug 11:43
    #1

    Vi har 4 st. Jag har mina tvä bästa väninnor och killen har hans brorsa som bestman och bästa polare som marsalk. Och vi kunde inte valt bättre, vi fäljde vår magkänsla trots en del protester.


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 15 Aug 11:44
    #2
    Vi hade en brudnäbb - vår dotter (och viktigaste personen). Hon var vid bröllopet ca 4,5år gammal. Vi var lite osäkra på hur hon skulle klara av att gå in i kyrkan inför alla osv, men hon stegade på in i kyrkan som om hon hade gjort det tusen gånger. Hon var jätteduktig! För oss var det självklart att hon skulle vara en del i bröllopet, eftersom vi resonerade som så att det var inte bara jag och maken som blev fru och man, utan hela vår lilla familj med dottern inräknad, blev ännu mer en sammansvetsad familj. Hon skötte sig fin fint under hela vigseln (ca 40min) och gick mellan mig och maken och våra två tärnor. Störde inte alls. Hon var en stor del under planeringen av bröllopet också och var nog den som kom med mest input på saker och ting :) Vår dotter var med under middagen också och åkte efter vi hade ätit bröllopstårtan (vid 22-22.30) hem med sin farmor och farfar.

    Och till tärnorna, vi hade två sådana. Den ena var min lillasyster (22år vid bröllopet) och den andra var makens lillasyster (19år vid bröllopet) och det var för oss ett självklart val. Våra systrar är oerhört viktiga för oss och en stor del i våra liv. Min syster var också något av ett bollplank under planeringen och hon hjälpte även till på själva bröllopsdagen med diverse. När det gäller valet av deras kläder, så fick dom givetvis vara med och tycka till, men jag hade sista ordet. Därmed betalade också vi för deras kläder. Jag sa att dom skulle ha klänningen på sig under vigseln och fotograferingen och efter det, då fick dom byta om till vad dom ville inför middag/fest. Dom hade tid på sig att göra det. Ingen av dom valde dock att göra det, för dom trivdes bra i klänningen och ville gärna att det skulle synas att dom var tärnor ;) Även om alla hade vetat det ändå. Vi köpte även bolero, skor, hårspänne, armband och buketter till tärnorna. Min syster var den som höll min bukett och hon läste även ett bibelord i kyrkan.

    Marskalker, även såna hade vi, hela fyra stycken. Och alla fyra är goda vänner, bästa vänner, till min make. Även bra vänner till mig. En av marskalkerna har han känt sedan han var liten, två andra lärde han känna mer i högstadiet och den fjärde i gymnasiet då dom gick i samma klass och delade lägenhet. Det var aldrig några tveksamheter kring vilka som skulle tillfrågas, alla fyra var självklara. Gällande deras klädsel, så önskade vi att dom skulle ha kostym, gärna en mörk, men eftersom vi inte skulle ha råd att köpa det åt dom, så var det ingen krav. Alla hade dock, eller ordnade, en svart kostym och vi betalade för likadana skor åt alla (svarta converse) samt likadana slipsar och corsager. En av marskalkerna hade våra ringar och en annan läste ett bibelord.

    Toastmaster/madame, är kanske inget du frågade efter i den här tråden, men en av marskalker var även toastmaster och hans syster (som är samålder med mig, och som vi också umgås med) var toastmadame. Vi hade inte kunnat tänka oss ett bättre "par", då båda är väldigt trevliga, sociala och utåtriktade och speciellt toastmadame är en sådan som har stenkoll och skinn på näsan. Toastmadame höll i brudskålen.

    Kyrkvärd, kan man väl säga att toastmadame var, med hjälp av sin sambo. Dom delade ut vigselprogram, såpbubblor och hälsade gästerna välkomna och visade dom till sin plats. Jätteduktiga :)
  • xMaria­x
    Äldre 15 Aug 12:04
    #3

    Vi kommer att ha 3 tärnor och 3 marshalker.. Tärna 1 
    Barndomsvän till mig, hon (och en gemensam vän till oss) är den som känner mig bäst förrutom min blivande man. Henne valde jag för att hon vet exakt hur jag funkar, vi har alltid kul ihop och hon kommer nog kunna stötta mig ordentligt genom det hela. (21 vid bröllopet)

    Tärna 2 
    Min svägerska. Jag ville ha med henne dels för att hon är syster till min blivande och dels för att hon och jag är väldigt lika. Detta innebär däremot att vi ofta tjafsar, men jag ser henne nästan som om hon vore MIN lillasyster. Hon verkar se upp till mig och vi pratar om allt med varandra, det känns skönt att hon vågar komma och prata med mig. (19 vid bröllopet)

    Tärna 3 
    En av mina närmsta vänner, hon är ett väldigt bra bollplank precis som mina andra tärnor, men tar över lite väl mycket ibland.. Hon är den mest entusiastiska av dem och hon följde med när jag provade klänningar första gången. (18 vid bröllopet)

    Angående klädsel 
    Tanken var först att vi skulle betala deras klänningar och buketter, men av olika skäl så har vi blivit tvugna att skära ner på budgeten så de ville betala dem själva. Vårat ända önskemål var att de skulle ha klänningar som var blå. Men tärnorna har själva kommit överrens om att de ska köpa likadana klänningar eftersom att de vill matcha.
    Buketterna köper vi fortfarande och skor/hår bryr vi oss inte så mycket om.

    Marshalk 1 
    Min blivandes bäste vän och även en god vän till mig (genom m2b) han var ett självklart val för min blivande eftersom att de är så nära. (22 vid bröllopet)

    Marshalk 2  
    Min blivandes kusin och mycket nära vän till oss båda. (18 vid bröllopet)

    Marshalk 3 
    Min blivandes kusin och mycket nära vän till oss båda. (15 vid bröllopet)

    Angående klädsel 
    Vi har bara kravet att de ska vara någorlunda uppklädda, så kläderna får de fixa själva. Vi kommer köpa matchande slipsar/kravatter till dem. 


  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 15 Aug 12:23
    #4

    Vi har sex personer i brudföljet; tre tärnor och tre marskalkar. Vi har itne graderat dem ytterligare genom att kalla någon maid of honor eller bestman.

    Tärnorna: Det var jättesvårt för mig att välja. Jag har många nära kompisar och skulle även velat ha min blivandes syster som tärna. Men vi har inte så stort bröllop så tre tärnor kändes som en absolut maxgräns. Den ena lärde jag känna redan på dagis, alltså typ vid ett års ålder. Vi har umgåtts hela livet, våra föräldrar umgås och vi har bott ihop i flera år. Den andra lärde jag känna i högstadiet, jag är gudmor till hennes son, våra killar umgås och vi har också bott ihop. Den tredje har jag bott ihop mest med, hon har även flyttat in precis bredvid mig nyligen, vi åker ofta på resor tillsammans (med hennes kille också) och jag skulle nog kalla henne min bästa vän. De här tre blev på något sätt de logiska valen även om jag gärna haft fler :)
    Angående kläder och färger så berättade jag lite om vilak färger jag skulle föredra och som passar färgtemat. Vi har pasteller som färgtema vilket innebär många möjligheter gällande färgval. Jag sa att de även kan ha olika färger och modeller på klänningarna. Till slut valde de dock alla klänningar i färgen lavendel, men i olika modeller. Två av tärnorna betalade sina klänningar själva, jag betalade min kompis klänning som är mammaledig. Men sen har jag bekostad skor, handväskor och tärnbuketter till dem. De kommer att få hår och smink gjort, men det betalar de själva :) De får ha hår och smink precis som de vill!

    Marskalkar: Min blivande har valt sin bror och två av hans bästa vänner. Jag står även nära alla tre och tyckte att det var ett uppenbart val av honom! Vi har bett dem om att ha svarta kostymer, svarta skor och vita skjortor. Det var något de alla hade hemma. Vi har köpt vita sidennäsdukar, sidenflugor i lavendel och corsage till dem.

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 15 Aug 12:58
    #5

    Dottern 9år - näbb håller min bukett när vi kommer fram.
    Sonen 6år - bär ringarna i en ask.

    Har inte fler i följet men jag har en vännina som är med mig underdagen som sällskap och hjälper mig med klänningen Glad 

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 15 Aug 13:01
    #6
    FrökenMäkelä skrev 2013-08-15 12:58:40 följande:
    Dottern 9år - näbb håller min bukett när vi kommer fram.
    Sonen 6år - bär ringarna i en ask.

    Har inte fler i följet men jag har en vännina som är med mig underdagen som sällskap och hjälper mig med klänningen Glad 
    äsch Glömde ju skriva om "matchningen" vårt färgtema är orange.

    Dottern kommer ha en vit klänning med orange underkjol ev. orange kofta beroende på väder. Hennes skor matchar mina då båda har en rund strassten på dem men själva skorna är i olika färger. Hennes vita mina orange. Frisören ska locka hennes hår så det blir lite volym i det då det annars är bara platt och trist.

    Sonen kommer se ut  som mannen/pappan svart kostym, grå väst, vit skjorta, svarta skor, orange slips och bröstnäsduk. 
  • afture­lding
    Äldre 15 Aug 13:53
    #7

    Vi hade två tärnor och en marschalk. Alla tre var våra bästa vänner och ganska självklara val. Vi valde att inte inkludera våra syskon eftersom att det hade varit så många att planera med, det räckte med att ha tre personer spridda över landet.

    Alla tre köpte sina egna kläder, vi betalade bara buketter och corsage. Men då hade vi inga direkta krav på deras klädsel heller.

  • Äldre 15 Aug 14:41
    #8

    Vi hade tre barn i näbbet.
    En pojke och två flickor. Alla var våra syskonbarn.
    Pojken (ca 4 år) och den minsta flickan (6 år) är makens mellanbrors barn och den äldsta flickan (7 år) är min brorsdotter (åldern på barnen vid vigseln).
    Min brorsdotter fick halsfluss bara någon dag innan vigseln så hon kom och bytte om till sin fina klänning och stod med oss utanför kyrkan, men sen orkade hon inte. Så vi lät henne smita in och sätta sig hos min bror istället.

    Makens båda bröder var marskalker. Maken är äldst av tre syskon så det var alltså hans småbröder.

    När det gällde tärnor så hade vi först valt min äldsta vän + makens mellanbrors sambo (alltså min blivande svägerska). Men min vän betedde sig illa och fick "sparken".
    Under tiden hade makens lillebror hittat en tjej som det verkade seriöst med. Så i samband med att vi "officiellt" bjöd in henne som +1 till lillebror så frågade jag om hon ville vara tärna också.
    Det var ju en chansning. Jag kände henne knappt, men tänkte att om vi nu kör det som en familjegrej i brudföljet så kan vi lika gärna satsa fullt ut. Och det gick bra Glad
    Nu är det deras tur att snart gifta sig så hon finns här inne till och med Flört

    När det gäller kläder så hade vi sagt att vi bidrog med 500:- om dom ville eftersom vi hade en tight budget men ändå hade krav på kläderna.
    Våra krav på klänningarna var att det var en 1300-talsmodell och att det var något grönt i klänningen (vilket kunde innebära allt ifrån en grön klänning till en klänning med diskret grön dekorering).
    Och för killarna ville vi att dom skulle vara klädda som riddare och där fick dom prata ihop sig själva om vilken färg dom ville ha på tabarden - bara dom två hade samma färg och inte svart, då svart var makens färg och vi ville skilja på dom.
    Så här i efterhand har jag börjat fundera på om vi sa till den nyaste svägerskan att vi erbjöd 500:-... Alla andra hade tackat nej till bidraget så det kan hända att vi inte tänkte på det.

    Alla 4 (marskalker + tärnor) fick ett speciellt utvalt halsband och tärnan som är sambo med mellanbrodern och mamma till barnen fick även örhängen eftersom hon hade fått lite specialuppdrag.
    Sen fick dom + toastmastrar och våra föräldrar ett specialdesignat dryckeskrus som också användes under middagen. Dom (+ alla gäster) fick ett halsband med trollkors också. Och tärnorna fick en liten bukett (eller tja bukett är väl överdrivet att säga, en kalla med lite björngräs och pärlor Tungan ute )

  • Alylly­ra
    Äldre 15 Aug 18:20
    #9

    Vi kommer inte att ha några alls. Vi pratade om det och jag var starkt emot, och min sambo hade inga direkta åsikter så det blev som jag ville.

    Jag har nog aldrig riktigt förstått poängen med att ha tärnor/marskalkar i modern tid... (det historiska känner jag ju till). Glad

  • Äldre 15 Aug 21:19
    #10

    Våra döttrar kommer vara våra näbbar och ska gå med varsin korg med rosblad och sprida ut, de är då 2 & 3år så jag hoppas de fixar de någorlunda, annars blir de som de blir :)

    Sen ska vi ha 3 tärnor, mina bästa kompisar (gamla klasskamrater) och är de jag känt längst här i värmland. De ska ha rosa likadana klänningar. 2 av dom betalar de själva eftersom de tjärnar bra mycket mer än vad tom jag och mannen gör ihop (de ville själva stå för dom) och dne tredje har vi sagt att vi betalar för och att hon får den i present dels för att hon är mammaledig men också som tack för att hon hjälper mig med hår och smink..  

    Sen ska vi ha en bestman vilket är makens bästa kompis som han känt sedan de var riktigt små, de har också gått i samma klass så de är alla lika gamla som oss :) Han ska bara ha skjorta och slips. Tror att vi köper de till han.. Har inte ens frågat han om han vill vara bestman än men han är gudfar till vår minsta dotter (min m2b är även gudfar till hans dotter) så hoppas på att han säger ja till detta också :) 

    Vi ska köpa buketter och väskor till tärnorna, och blomma till bestman men annars vet jag inte om vi ger något mer.. 

  • Äldre 16 Aug 08:19
    #11

    Min syster var min tärna. Hittade hennes klänning först, så det var det första som köptes till bröllopet. Den var gammal turkos. Hon hade även ett grått band under bysten.

    Min mans äldsta vän vara hans marskalk. Till honom så köpte vi en likadan tuskos slips som till min man. Sedan bad vi honom att ta på sig sin kostym och det blev himla bra för den var mörkgrå precis som bandet på min syster klänning.

    Vi gifte oss i Italien och våra vänner tog med sin 7 åriga dotter som självklart var inbjuden med. Hon har varit ensamt barn i vårat kompisgäng, så vi frågade henne om hon ville vara bruddnäbb så att hon skulle kunna känna sig delaktig i vårt bröllop, vilket hon jätte gärna ville vara. Till bruddnäbben så syddes en vit klänning upp.

    Skor och frisyr valde alla själva. Blommorna blev kanske inte riktigt som vi hade tänkt oss. Jag hade rosa rosor (inte enligt plan), tärnan hade en bukett med brudslöja. Bruddnäbben undrade om hon fick kasta rosenblad framför oss. Hon hade övat medan vi gjorde iordning oss. Så det fick hon efter det var det hon ville :) Min make och hans marskalk bröt vi en olivkvist ifrån ett träd och stack i kostym fickan.

    Så här såg vi ut:


  • Carina­10
    Äldre 16 Aug 09:57
    #12

    Vi har en tärna och det är min enda brorsdotter o mitt gudbarn.

    Då jag har 3 söner så fick de i uppdrag att läsa högt i kyrkan men den ena ville inte så det upppdraget gick vidare till min brorson.

    Vi har valt färgtema ivory och silver. Inte medvetet utan det har blivit så av sig själv.
    Dock visste jag att jag inte ville ha slöja och tiara eller långt släp.

    Nästa lördag får vi veta om allt klaffat Skrattande

Svar på tråden Hur många tärnor/marsalkar/näbbar har ni i brudföljet?