macyaway skrev 2013-05-11 16:11:58 följande:
Självklar är jag lite sur att se att dem fattigare ger allt och dem som har pengar snålar, och du/ni kan säga att jag är elak eller dumm eller vad som helst, tyvär så känner jag så och jag vill inte be om förlåtelse att jag gör det.
Och självklart är jag någolunda upprörd att svärföräldrarna skiter fulständigt i min kultur eller tradition då vi är där en vecka eller två. Och misförstå mig inte, det är inte att jag har abstinens, för jag dricker mest bara då jag har mens, men *God damn!* jag är vuxen, och har levt på mina egna fötter sedan 20 (ingen brydde sig då jag var fattig, hemlös eller vad som helst, jag har arbetat som en neger och slavat att få det jag har) och visst känns det inte kul att någon bestämmer vad jag får och inte får göra. Familjen är ingen nykterist, du säkert vet om att på 50 talet eller så va det en rörelse om kristendom etc.... => äkta kristna dricker inte (barnen dricker och pappan dricker också då han inte är hem)
Klippte lite i ditt långa inlägg, TS.
Jag tycker inte du kan jämföra givandet av pengar i Rumänien och Sverige, och säga att alla svenskar är snåla, för de tjänar 10 gånger mer än man gör i Rumänien men ger 2,5 % av lönen i bröllopspresent. (Här har jag räknat med en person som tjänar 20 000 kr netto/mån och ger 500 kr i present). Man kan inte jämföra löner direkt mellan olika länder, man måste se på köpkraften, dvs. vad pengarna räcker till.
Nu blir det här lite insnöat på siffror, men jag kollade upp medianlönen i Rumänien, den är ca 4100 kr/mån. I Sverige är medianlönen 25 900 kr/mån (båda före skatt).
Levnadskostnaderna i Sverige är 28 % högre än genomsnittet i EU, och levnadskostnaderna i Rumäninen är 40 % lägre än genomsnittet i EU. Det är alltså 68 % dyrare att leva i Sverige.
Medianlönen är dock 84 % högre i Sverige, vilket inte är "flera gånger så mycket".
(Medianlön = den lön som ligger exakt halvvägs mellan den högsta och den lägsta lönen. Lika många har en lön som är högre än medianlönen, som de som har en lön som är lägre än medianen.)
När det gäller dina blivande svärföräldrars inställning till alkohol gissar jag att de är frikyrkliga, och många frikyrkliga vill inte befatta sig med alkohol. Det kan man inte göra något åt, det är deras uppfattning att det är bäst att hålla sig borta från all sprit, oavsett om det är vardag eller fest.
Jag känner människor som vuxit upp i frikyrkliga familjer och som är väldigt måna om att inte dricka alkohol när deras föräldrar är med, detta eftersom föräldrarnas åsikt/värdering är att man ska vara nykter.
Om jag får säga vad jag tror, så tror jag att du och dina svärföräldrar har hamnat i en situation där båda parter tycker att deras sätt är det "rätta" sättet. Detta har inte nödvändigtvis att göra med att ni kommer från olika länder, utan helt enkelt att ni har olika åsikter/vanor.
Jag kan ju tycka att om man är gäst i någons hem, så finner man sig i de regler som gäller där. Om dina svärföräldrar är nykterister tycker jag inte du ska ta med dig vin dit. Däremot kan du dricka vin hemma hos dig och din sambo, även när svärisarna är med.
Jag tycker däremot inte att du ska fördöma/vara nedlåtande för att dina svärföräldrar är nykterister. Det är en ganska känslig fråga, och det är bäst att inte blanda sig i folks uppfattning till alkohol. Man får ju tänka vad man vill, men det är väldigt känsligt att ifrågasätta varför någon dricker eller är nykterist.
Jag tror att den bästa lösningen är att ha ett öppet sinne och tänka att "jag kanske inte alltid har rätt"/"jaha, dessa människor gör såhär" och inte genast tänka att man blivit diskriminerad eller att ens kultur inte uppskattas.
Jag och sambon har olika uppfattning om saker och ting, våra familjer har olika traditioner och när vi är hos hans familj gör vi på deras sätt, och hos min familj på deras sätt. När vi är hemma kör vi en kompromiss/blandning av alla traditioner/vanor och egna åsikter.