• macyaway

Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret

Hej, jag ska gifta mig i Agusti både i mitt hemland och här i Sverige.

Det jag är väldigt förvirrad är hur det går till här med det som bruparet får från gästerna.... nämligen i mitt hemland så ger man pengar till dem som har gift sig, så att dem i princip kan betala av bröllopet och fixa till ett Honeymoon. Och i Rumänien så vanligtvis sparar man ihop 2 månaders lön eller så, vilket motsvarar som en lämplig bidrag till det unga paret för att starta deras liv tillsammans. Själlvklart så skriver man upp vilka man har haft på sin bröllop och sedan när man går tillbacka så ger man ungefär motsvarandet. 

Det jag är förvirrad med, är gällande Svenska bröllop. Hur ger ni presenter, hur mycket ska dem kosta? Jag vill helst inte ha presenter då jag har inte vart att förvara dem..... Samt så insåg jag att detta kuvär avgift blir nästan som en restaurang kvitto typ.... och har förtsått att om det är 250:- per person så vissa går inte.
    Men är det någon tanke alls ni brukar ha med att "man faktist hjälper till och ger en bidrag till det unga paret på deras start i livet"?

Vi kommer att servera fika och kall skuret med grönsaker ost och små plock som appetiser, purjolök soppa med krutong, och ungerska koldolmar. Torta och kaffe samt vin till dem som har lust att dricka.  Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... mjo...förvirrad

• Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret
  • Marjasinus
    CoG skrev 2013-05-11 11:44:05 följande:
    förstå eller bara klaga på att de inte är som hemlandet?

Och varför var min sambos kommentar om inlägg onödigt?
    Jag tycker att ts klagar på märkliga saker, som att vissa inte bjuder på alkohol till maten??!

Såna gånger vore det kanske helt enkelt enklare om man hade hittat ngn med samma bakgrund
    Jag tycker att din sambo kan behålla såna dumma kommentarer för sig själv och att du skriver det här gör dig till "medbrottsling". Jag antar att du inte menar att TS borde lägga ned bröllopstankarna och flytta hem och hitta nån annan så vad tjänar kommentaren till?

Hur man uppfattar TS inlägg är en inställningsfråga.

• Marjasinus
    BellaBella skrev 2013-05-11 12:25:12 följande:
    Menar inte att vara dum eller elak men jag tycker det är underligt att du skriver :

"Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... "

Jag förstår inte hur man kan förvänta sig att få massa pengar. Tycker det är fräckt att göra så mot sina gäster.
    Varför är det så underligt om hon kommer från en kultur där det är kotum att ge brudparet ganska stora summor pengar? Det är inte direkt så att man får boken "såhär fungerar bröllop i Sverige" när man passerar gränsen...
  • Marjasinus
    macyaway skrev 2013-05-10 11:22:24 följande:
    Hehehe, nej nej, inte finns de nå alkogolproblem, dem säger bara att dem äkta kristna dricker inte Tungan ute De ju därför jag får aldrig nått när vi är där hos dem och äter middag... Och jag vet inte hur jag ska komunicera det att det är min kultur, men jag känner mig skumm att ta min egen flaska då vi går hos dem och dricka ensam. Min partner dricker ju, men han vågar inte göra det framför föräldrarna Tungan ute sorgligt.
    Att inte servera/dricka alkohol är lite mycket deras kultur som det omvända för dig. Du får ta seden dit du kommer och dom får finna sig i vad ni gör i ert hem. Skillnaden är ganska klar tycker jag - om de blir upprörda över att ni serverar vin i ert hem/på er fest så går dom för långt - om du försöker tvinga på dom alkohol när de inte vill så är det du som går för långt.

Reglerna i deras hem måste de få bestämma och ni som gäster får finna er i det. Vad din sambo vill ha för förhållande till alkohol gentemot sina föräldrar måste han också få bestämma själv. 
  • macyaway

Wow jag kände mig nästan atakerad där för en stund.... Gråter

Tack Marjasinus för förståelse och att du verkligen verkar förstå min avsikt med detta inläggSolig.

Om någon känner sig sårad av min inlägg så ber jag om ursäkt, jag menar inte klaga, men jag tänkte det är lämpligt att fråga det jag inte förstår.

Jag vet inte CoG hur du lyckades med att bli kär, har du bestämt dig och så blev du helt plötsligt kär eller? Jag vet inte hur ni har tänkt..... Va dock inte orolig jag har hört flera gånger den  kanske *rasistiska per se * komentaren, *gå du och hitta dig en från ditt eget ras, vad vill du blanda rasen för?*, tyvär får man det vissa gånger från släkten med --- Så tack att du/ni också utrycker det så fint och ger mig en skit känsla.

Hur som eftersom det är många nationaliteter i Rumänien som du kanske viste om det: rumänare, ungrare, tyskar och cigenare har kommit långt fram denna rasistiska tänkandet och det finns flera par som har lyckats med att bygga familj och ha en trevlig familj attmosfär. Det tar dock tid att lära känna skilnaderna bland kultur, tradition, sätt att utrycka sig osv, jag har lärt under mina år att det är människan som man älskar inte resten, och för att kunna leva med människan måste man förstå traditionerna osv.

Självklar är jag lite sur att se att dem fattigare ger allt och  dem som har pengar snålar, och  du/ni kan säga att jag är elak eller dumm eller vad som helst, tyvär så känner jag så och jag vill inte be om förlåtelse att jag gör det.

Och självklart är jag någolunda upprörd att svärföräldrarna skiter fulständigt i min kultur eller tradition då vi är där en vecka eller två. Och misförstå mig inte, det är inte att jag har abstinens, för jag dricker mest bara då jag har mens, men *God damn!* jag är vuxen, och har levt på mina egna fötter sedan 20 (ingen brydde sig då jag var fattig, hemlös eller vad som helst, jag har arbetat som en neger och slavat att få det jag har) och visst känns det inte kul att någon bestämmer vad jag får och inte får göra. Familjen är ingen nykterist, du säkert vet om att på 50 talet eller så va det en rörelse om kristendom etc.... => äkta kristna dricker inte (barnen dricker och pappan dricker också då han inte är hem)

Hur som, det va inte min mening att starta en stor gräl och att några kommer med faklor och börja anklaga invandraren av att jag må va fräck och pratar skit, jag med ödmjuka ord hoppades få veta vad och hur så att jag kan förbereda mig framför dagen. Så att jag kan rationalizera och förstå att jag inte behöver vara upprörd över bröllops bidrag och alkohol problemen.

Tackar så väldigt mycket för dem konstruktiva komentaren Solig, och hej, om du tycker att du kommer att göra någons liv bättre med din destruktiv komentar så kör på, det är inte första gången, kommer säkerligen inte vara sista heller, jag verkligen behöver det inte för jag har tillräkligt att bära på redan som det är, men om det gör dig/er glad så kör på! 

Jag tror jag har fått tillräkligt med svar på min inlägg, ska försöka ta bort den nu så att det inte blir ännu mera missförstånd och Gud vet vad för konstigt gräl. Om inte Marjasinus skulle ha svarat på komentarer, tror jag skulle ha börjat böla här som en dum apa, mest för att jag hela tiden behöver må dålig över att jag tänker känner eller ...... ja!

• CoG

Och hur fick du mig till att bli rasist?

Du sitter och skriver att svenskar är snåla och klagar på dina svenska svärföräldrar som både är konstiga för att dom inte super dagligen och för att dom inte bjuder dig på alkohol trots att dom själva tydligen är nykterister och för att dom inte sparar ihop 2-3 månadslöner för att ge er i gåva eller bjuder dina föräldrar på 3dagars tripper då dom är på besök i Sverige.
    Det är mest svenskar som läser i den här tråden så vad förväntar du dig??
    Men att gå och kalla mig för rasist bara för att jag skrev att det skulle bli mindre kulturkrock om du hittat en från samma land det var att ta i.

Skriv om det här på rumänska bröllopssidor om du vill få mer medhåll.

• Js Fästmö

Men att ni orkar tjafsa på nätet. Sen skiter väl inte dina svärföräldrar i era seder och traditioner, de vet nog inte bara. Ren okunskap, samma som du har inför andra seder och kulturer. Tycker faktiskt att du TS är vuxen och själv väljer hur du vill leva, sen att de är nykterister får ju stå för dem. Tror inre de dömmer dig om du dricker vin till maten, de gör de flesta svenskar på helgen eller sommaren.

• Chicita
    Marjasinus skrev 2013-05-11 12:52:09 följande:
    Att inte servera/dricka alkohol är lite mycket deras kultur som det omvända för dig. Du får ta seden dit du kommer och dom får finna sig i vad ni gör i ert hem. Skillnaden är ganska klar tycker jag - om de blir upprörda över att ni serverar vin i ert hem/på er fest så går dom för långt - om du försöker tvinga på dom alkohol när de inte vill så är det du som går för långt.

Reglerna i deras hem måste de få bestämma och ni som gäster får finna er i det. Vad din sambo vill ha för förhållande till alkohol gentemot sina föräldrar måste han också få bestämma själv. 
    Ett bra svar Glad
    -------------------------------------------------------------------------------
    Och om man inte frågar så får man inga svar.
    På nätet är det väldigt lätt att missförstå varandra.
    Jag tror att om du macyaway lär dig mer om svenska sedvänjor så kan du förstå dina svärföräldrar mer. Och där sitter ju din blivande inne med den mesta kunskapen. Så fråga honom "vem, var, varför, hur" Glad
    Jag tycker att det är bra att du är här och frågar och läser och lär dig...
    Sen tyckte jag att din fråga var väldigt konstig från början. Men jag har börjat se den på ett annat sätt när jag förstått mer vad det var du var ute efter.

Lär dina svärföräldrar om era sedvänjor också.
    Bjud dom på en riktig traditionell middag hemma hos er (och om någon av dom nu inte vill dricka alkohol så köp en flaska Free på ICA åt denne, så dom ändå kan få samma upplevelse med "vin" till maten).
    Ta reda på traditionerna bakom varför vin till maten är så viktigt för er, så du kan berätta för dom.

Jag vet att i vissa kulturer så dricker man vin till maten för att det innehåller alkohol - som kan döda bakterier eftersom man inte kan ha lika bra hygien vid matlagning i vissa varmare länder som vi har här i Sverige. (nu menar jag inte att ni har lortigt hemma, utan att det kan vara en gammal sedvänja sen flera hundra år tillbaka där någon märkte att dom inte blev dåliga i magen om dom drack vin till maten...)

Kunskap och kommunikation är grunden till lyckade förhållanden.
    Oavsett om det är mellan man och hustru (eller två tjejer / killar) eller mellan barn och föräldrar, svärföräldrar och svärdöttrar/svärsöner osv... Glad 

Lycka till med erat firande hur som helst 
  • passionsblomman

Okej-här kan vi välja att se ett intressant samtalsämne och göra vårt bästa för att förstå vad varandra menar-eller fastna i att trassla in oss i tjafs om vem som kallar vem för vad. Jag föreslår att vi tar oss tillbaka till ämnet, för där finns mycket intressant att reflektera över ifall man vill.

Tänk på att både sådant som rör kultur, nationalitet, etnicitet OCH inte minst-pengar, ofta är känsliga saker som berör på ett djupt personligt plan. Ifall vi anstränger oss lite, kanske det kan utveckals till ett ganska givande samtal det här-utan att någon behöver få frispel eller för den delen göra gråt-smileysar.

Jag har läst, gått en lång promenad där jag funderat över frågeställningarna och jag har själv en hel del tankar i huvudet. Men rasistspåret tycker jag är helt värdelöst, så det enda jag tänker säga där är ett gott råd till TS; om du här i Sverige inte vill riskera att själv betraktas om rasist, så använd inte ordet "neger" offentligt så som du gjorde i "jag har arbetat som en neger". Det är helt ute att uttrycka sig så och du kommer ovillkorligen att missförstås av många, eller ställa dig själv i lägre dager.
    Jag är gammal nog att levt under en tid då det faktiskt var OK och man sa "vilket jävla negerarbete" utan att någon sa något om det, för att det bara betydde "slavgöra". Så är det inte längre.
    Och mycket av det jag ha r att säga i övrigt i ämnet, kommer att handla om just det: att samhällen förändras.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag förstår verkligen att det måste innebära många funderingar och reaktioner när man sammanför sitt liv med någon från ett helt annat land. Det kan nämligen råda väldigt olika kulturer redan inom ett land och olika grupper. Jag tror att skillnaden på hur man gjort ute på landsbygden kontra i stan har varit tillräckligt stor för många. Jag vet att när min mamma träffade min pappa, blev det väldigt stor krock mellan farmors och mormors sätt att se på vad ett bröllop var-och hur det skulle göras och av vem. Och de bodde mindre än tre mil ifrån varandra, men deras världar var helt olika.

Vi kan ta alkoholen som ett exempel. I min mormors hem var en sup till fest lika självklar som rikligt med mat. I gammal svensk bondekultur stod det faktiskt en egen spritapparat i stort sett i varje hem.
    Just av den anledningen (bland andra) så var Sverige faktiskt ett land som för inte så länge sedan höll på att supa ihjäl sig. På riktigt. det var inte vin man drack (jo, det också, i de finare kretsarna), utan sprit och öl. Fattiga arbetare fick ofta betalt delvis i sprit och hem gick sönder och samman av ett missbruk som faktiskt är svårt att omfatta med förståndet.

Därför kom nykterhetsrörelsen. Den behövdes! Och den engagerade ofta folk som var kristna-i synnerhet frikyrkofolket. Den stränga inställningen till alkhol, handlade om att människor bokstavligen sett familjer gå helt åt skogen-man såg alkoholen lika förödande som crack eller heroin. (och allvarligt talat hade man kanske helt rätt, om man tittar på vad alkohol än idag ofta ställer till med)
    Min farmor hade en man som söp bort hela deras företag och trasade familjen sönder och samman. Hon var inte så vidare pigg på de där suparna kan jag säga.
    (Och, nu ska vi också notera att då, för inte mer än ca 40 år sedan, så var det inte min mamma och pappa som bjöd in till bröllop. Det gjorde deras föräldrar. Så ser det inte ut idag-eller i varje fall ganska sällan.)

Idag har alkoholvanorna i landet förändrats en del och det har även moralreglerna i kyrkorna-till och med i frikyrkorna faktiskt. Man har börjat inse att alkohol kan vara just den guldkant på en middag eller festlighet man hoppas, utan att det i sig är något fel. Jag är säker på att det är fler yngre kristna som inte gärna skyltar med sitt vinglas inför föräldrarna för att de vet att det rör upp oproportiornerligt stora känslor.

Samtidigt kan vi säkert konstatera att det finns alkoholister även i Rumänien och alla andra länder, och att mycket av de vidrigeter som pågår globalt, tragiskt nog innefattar både alkohol och andra droger-så att man kan ha olika skäl att välja att avstå, borde ju knappast vara konstigt. Egentligen är det sorgligt att man ens skulle behöva förklara sig eller motivera det alls.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • SingingFantacia

När jag läser hela tråden igen känner jag att det varit många missförstånd. Tror bara att TS vill få lite mer information om det svenska samhället och vår kultur. Det kan inte vara lätt att komma till ett nytt land med helt nya seder. Hur ska man veta att vad som är kultur och vad som är den enskilda familjen? Jag hoppas innerligt att mitt inlägg inte bidragit till att TS valt att lämna diskussionen.

Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret