• macyaway

Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret

Hej, jag ska gifta mig i Agusti både i mitt hemland och här i Sverige.

Det jag är väldigt förvirrad är hur det går till här med det som bruparet får från gästerna.... nämligen i mitt hemland så ger man pengar till dem som har gift sig, så att dem i princip kan betala av bröllopet och fixa till ett Honeymoon. Och i Rumänien så vanligtvis sparar man ihop 2 månaders lön eller så, vilket motsvarar som en lämplig bidrag till det unga paret för att starta deras liv tillsammans. Själlvklart så skriver man upp vilka man har haft på sin bröllop och sedan när man går tillbacka så ger man ungefär motsvarandet. 

Det jag är förvirrad med, är gällande Svenska bröllop. Hur ger ni presenter, hur mycket ska dem kosta? Jag vill helst inte ha presenter då jag har inte vart att förvara dem..... Samt så insåg jag att detta kuvär avgift blir nästan som en restaurang kvitto typ.... och har förtsått att om det är 250:- per person så vissa går inte.
    Men är det någon tanke alls ni brukar ha med att "man faktist hjälper till och ger en bidrag till det unga paret på deras start i livet"?

Vi kommer att servera fika och kall skuret med grönsaker ost och små plock som appetiser, purjolök soppa med krutong, och ungerska koldolmar. Torta och kaffe samt vin till dem som har lust att dricka.  Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... mjo...förvirrad

• Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret
  • a ring on my finger

Oj, två månadslöner??? Tack gode gud att det inte är så i Sverige, då hade man för sjutton fått tacka nej till massor av bröllop...eller skuldsätta sig.Jag har varit på bröllop där man ger guld som brudparet kan ha om det någon gång blir svåra tider. Men där var guldet mer en symbol för detta.   

• Marjasinus
    a ring on my finger skrev 2013-05-06 16:12:15 följande:
    Oj, två månadslöner??? Tack gode gud att det inte är så i Sverige, då hade man för sjutton fått tacka nej till massor av bröllop...eller skuldsätta sig.
    Fast du skulle ju gå ett par hundra månadslöner plus på ditt bröllop också. Översätt det till svenska dito så inser du att du skulle ha lite att ta av ett tag framöver. De kulturer där man har såna traditioner brukar man ju i allmänhet gifta sig lite tidigare också. 

Men egentligen är det ju bara ett enda bytande av pengar under en livstid och troligtvis så slutar det väl nånstans runt +-0 - men att man tänker att just när vuxenlivet börjar så behöver man lite extra pengar. Jag kan inte riktigt se behovet här i Sverige med gratis utbildning, föräldraförsäkring, ränteavdrag m m. Plus, som sagt, att de flesta redan är står stadigt på egna ben när klockorna ringer...
  • macyaway

Oh vad härligt med så många svar! Solig
    Tack snälla ni att ni tog er tiden att svara. Det känns som Marjasinus förstog nog bäst det kulturella skillnaden :)

Det är nog inte så att jag förväntar mig något ifrån dem Svenska gästerna, men vill inte bli väldigt förvånad eller till och med sur då det är dags att öppna presenter/kuvär. Och det menar jag mer som, om man kommer då från en kultur där man får en massa pengar i gåva, och man ska ge en massa pengar tillbax då det är dags att gå tillbax Tungan ute 

Egentligen ligger det så: mamma är panshis och får 400 lei- motsvarande  ca 800:- kr, och har ett extra jobb som hon drar in lika mycket ifrån. Pappa är också pansioner, men han brukade jobba för armen så han får in mer. Priserna är ungefär likadana i Rumänien också som här, förutom alkohol och cigaretter. Dem kostar mycket mindre. Vissa gånger har man extrem rea, då blir det billigare när det gäller kläder, men annars är det ungefär likadant. Det som blir skillnaden då är att man har inte råd med att ha lyx och onödiga saker samt kan man inte resa heller. (Menar inget illa till nån, det finns undantag alltid självklart) Så får man en sån ekonomisk konstig dotter som jag (student), som lever på max 3.000 :- månad här i Sverige och har hunnit spara ihop en hel del Oskyldig

Självklart så vill jag att min partner ska kunna fira vårt bröllop också och ha hans nära och kära med, och att vi kan visa upp hur det var i Transilvanien så att man kan ta emot det andra kulturen och sådan. Det skulle inte fungera med att transportera någons familj för det är bara för många personer. Dock är det bra att vara förberedd, och på nått sätt känns det som man får mer bidrag ifrån min sida av familj än det man får här i sverige.... (känns lite orättvis med tanke på omständigheter) men bra att veta i förhand.
    Eftersom det var likadan då mina föräldrar va här och hälsade på så har man mest varit innomhus och gjort saker runt huset, eller vart i närheten. Medans när svärföräldrarna har besökt mina föräldrar så har mamma och pappa fiksat en 3 dagars resa, som dem har spenderat flera månaders lön, men gav en upplevelse av att vara i Rumänien, vilket var det viktigaste för dem. Hur som, det är bra att veta i förhand vilka skilnader det finns så att jag slipper vara sur bara fär att jag inte förstår kulturella skillnaderna Foten i munnen

Tack igen för ert hjälp Solig

• macyaway

Justea, en sak till.... I mitt kultur så dricker man ....(varje dag). Min partners familj gör inte det, jag har aldrig fått erbjuden en glass vin till middagar eller likadan, och det skulle kännas lite konstigt att ta en flaska vin med mig till middagar och dricka själv hahaha-

Vår förlåvning höll jag här hemma hos oss och bjöd på 3 rätters middag, men alla skålade med vatten, förutom min partners morfar som offrade sig att dricka lite vin med mig. Jag tänkte ha lite vin och sådan på bröllopet här i Sverige, men är nästan rädd....Gråter Hur ska man göra då?

• Chicita
    macyaway skrev 2013-05-10 10:45:40 följande:
    Justea, en sak till.... I mitt kultur så dricker man ....(varje dag). Min partners familj gör inte det, jag har aldrig fått erbjuden en glass vin till middagar eller likadan, och det skulle kännas lite konstigt att ta en flaska vin med mig till middagar och dricka själv hahaha-

Vår förlåvning höll jag här hemma hos oss och bjöd på 3 rätters middag, men alla skålade med vatten, förutom min partners morfar som offrade sig att dricka lite vin med mig. Jag tänkte ha lite vin och sådan på bröllopet här i Sverige, men är nästan rädd....Gråter Hur ska man göra då?
    De flesta dricker vin eller öl på större tillställningar (till maten). Men det är ju alltid någon som måste köra bil, så de behöver givetvis något alkoholfritt alternativ.
    En "hemmamiddag" ska man ju ta sig till och alltså kör man bil dit. Och för att det inte ska bli orättvist så brukar (många gånger) den som åker med i bilen också avstå alkohol så att inte den som ska köra bil blir utanför.

Kan inte din blivande hjälpa dig att förklara varför just hans familj inte drack den gången?
    Kan någon ha alkoholproblem till och med? Eller är det någon som skulle jobba dagen efter och har ett jobb där dom inte kan ha druckit... Det finns säkert förklaringar.
    Om det är lite kryddstark mat så vill de flesta svenskar ha vatten också, för det passar liksom bra till och man kan släcka törsten utan att bli full. 
  • macyaway

Hehehe, nej nej, inte finns de nå alkogolproblem, dem säger bara att dem äkta kristna dricker inte Tungan ute De ju därför jag får aldrig nått när vi är där hos dem och äter middag... Och jag vet inte hur jag ska komunicera det att det är min kultur, men jag känner mig skumm att ta min egen flaska då vi går hos dem och dricka ensam. Min partner dricker ju, men han vågar inte göra det framför föräldrarna Tungan ute sorgligt.

• Js Fästmö

Det är nog olika hur man gör,m en oftast ger man väl från 500-1500 kr om man "bara" är vänner eller kusiner typ.

Men ofta ger man ju resechekar, eller presenter och om det r ett ganska ungt par så ger man ju saker som de kan ha nytta av i hemmet, exempelvis servis, bestick, Micro, Kaffemaskin, dyrare badlakan, påslakanset osv. Lite äldre kanske får ngt fint fat om de samlar på ngn specifik serier eller dyrare glas osv.

Upplevelser är ju ganska svenskt också att man ger.

När det gäller alkohol så är det nromalt så att man kanske tar med en flaska vin till vänner man besöker, eller inför ngn högtid med släkten. Midsommar exempelvis.

Att ta ett las vin gör man nog mer på helgen, helgmiddagar, eller vid högtider, eller på sommaren när man grillar.

Sedan är det ju alltid olika från familj till familj.

Om man gillar vin eller öl så dricker man ju nästan det i regel om man äter på restuarang eller bjuder hem några vänner.

På ett rböllop är det ju naturligt att servera vin eller annan alkohol, och erbjuda alkohlfritt om ngn inte dricker, eller kör.

• Js Fästmö
    macyaway skrev 2013-05-10 11:22:24 följande:
    Hehehe, nej nej, inte finns de nå alkogolproblem, dem säger bara att dem äkta kristna dricker inte Tungan ute De ju därför jag får aldrig nått när vi är där hos dem och äter middag... Och jag vet inte hur jag ska komunicera det att det är min kultur, men jag känner mig skumm att ta min egen flaska då vi går hos dem och dricka ensam. Min partner dricker ju, men han vågar inte göra det framför föräldrarna Tungan ute sorgligt.

Men då dricker de inte för att de är nykterister - det är inte så svenskt. ;) I sverige är vi kända för att dricka för mycket..hehehe.

• Chicita
    macyaway skrev 2013-05-10 11:22:24 följande:
    Hehehe, nej nej, inte finns de nå alkogolproblem, dem säger bara att dem äkta kristna dricker inte Tungan ute De ju därför jag får aldrig nått när vi är där hos dem och äter middag... Och jag vet inte hur jag ska komunicera det att det är min kultur, men jag känner mig skumm att ta min egen flaska då vi går hos dem och dricka ensam. Min partner dricker ju, men han vågar inte göra det framför föräldrarna Tungan ute sorgligt.
    Men om dom är nykterister så kommer dom inte dricka. Det är väl bara att fråga dom om det går bra att du tar ett glas vin till maten trots att dom inte dricker? 

Det är inte generellt "Svenskt" utan det är dom som valt att inte dricka.
    Prata med dom och tala om att i din kultur är det vanligt att ta ett glas vin till maten. Att du inte måste göra det och att du inte dricker för att bli full. Men att det där glaset vin hör liksom till. Och fråga dom om det är ok. Och att du förstår att dom inte vill dricka, att det är ett val dom gjort. 
  • macyaway

Hihi, tack för svaren, ni är så snälla med att ge råd.

Dem vet ju att det är vårt kultur, pappa har tvingat dem nästan dricka då dem var hos oss, och dem såg att alla dricker, självklart drog dem sig undan och kollade skumt på oss :P Jag känner litegrann som om att jag har inte mycket att säga, för jag får aldrig riktigt något svar, bara en skumm leende och mycket tystnad. Tror jag säger till min partner att prata om det, men han är så feg. Och jag vill inte va den som börjar ändra på saker. Det känns bara lite kränkande att det behövs vara uteslutet alltid för mig att ta nått glas, och känner mig som en sur dumm barn som vill göra motsatsen hihihihihi Tungan ute 

Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret