• macyaway

Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret

Hej, jag ska gifta mig i Agusti både i mitt hemland och här i Sverige.

Det jag är väldigt förvirrad är hur det går till här med det som bruparet får från gästerna.... nämligen i mitt hemland så ger man pengar till dem som har gift sig, så att dem i princip kan betala av bröllopet och fixa till ett Honeymoon. Och i Rumänien så vanligtvis sparar man ihop 2 månaders lön eller så, vilket motsvarar som en lämplig bidrag till det unga paret för att starta deras liv tillsammans. Själlvklart så skriver man upp vilka man har haft på sin bröllop och sedan när man går tillbacka så ger man ungefär motsvarandet. 

Det jag är förvirrad med, är gällande Svenska bröllop. Hur ger ni presenter, hur mycket ska dem kosta? Jag vill helst inte ha presenter då jag har inte vart att förvara dem..... Samt så insåg jag att detta kuvär avgift blir nästan som en restaurang kvitto typ.... och har förtsått att om det är 250:- per person så vissa går inte.
    Men är det någon tanke alls ni brukar ha med att "man faktist hjälper till och ger en bidrag till det unga paret på deras start i livet"?

Vi kommer att servera fika och kall skuret med grönsaker ost och små plock som appetiser, purjolök soppa med krutong, och ungerska koldolmar. Torta och kaffe samt vin till dem som har lust att dricka.  Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... mjo...förvirrad

• Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret
  • Marjasinus
    macyaway skrev 2013-05-10 10:35:38 följande:
    Oh vad härligt med så många svar! Solig
    Tack snälla ni att ni tog er tiden att svara. Det känns som Marjasinus förstog nog bäst det kulturella skillnaden :)
    :)
    Eftersom det var likadan då mina föräldrar va här och hälsade på så har man mest varit innomhus och gjort saker runt huset, eller vart i närheten. Medans när svärföräldrarna har besökt mina föräldrar så har mamma och pappa fiksat en 3 dagars resa, som dem har spenderat flera månaders lön, men gav en upplevelse av att vara i Rumänien, vilket var det viktigaste för dem. Hur som, det är bra att veta i förhand vilka skilnader det finns så att jag slipper vara sur bara fär att jag inte förstår kulturella skillnaderna Foten i munnen
    macyaway skrev 2013-05-10 10:45:40 följande:
    Justea, en sak till.... I mitt kultur så dricker man ....(varje dag). Min partners familj gör inte det, jag har aldrig fått erbjuden en glass vin till middagar eller likadan, och det skulle kännas lite konstigt att ta en flaska vin med mig till middagar och dricka själv hahaha-

Vår förlåvning höll jag här hemma hos oss och bjöd på 3 rätters middag, men alla skålade med vatten, förutom min partners morfar som offrade sig att dricka lite vin med mig. Jag tänkte ha lite vin och sådan på bröllopet här i Sverige, men är nästan rädd....Gråter Hur ska man göra då?
    Jag tror inte man kan säga att varesig dina svärföräldrars uppfattning om hur man agerar värdpar eller deras alkoholkonsumtion är något typiskt svenskt utan det är nog väldigt individuellt där och där tycker jag, som Chicita, att du får fråga din partner och be honom förklara hur hans föräldrar/familj tänker. Men jag skulle nog säga att det är ganska ovanligt att man inte vill dricka något annat än vatten på en sådan tillställning.
  • Chicita

Om du vill respektera deras val men ändå kunna ta ett glas vin till maten utan att dom tittar snett på dig så testa dom alkoholfria alternativen Glad
    Då kan du både visa att du respekterar deras val, samtidigt som du ändå med gott samvete kan hälla upp ett glas vin åt dig Flört

• macyaway

Haha vilka svar. Måste ge det, att det är kul med andra perspektiv.
    Jag dricker så sällan att min stash med hemma gjort vin räcker för flera år... känns lite konstigt att köpa dåligt alkohol fri vin som jag ska smutta på själv ....Tungan ute Får nog tvinga min partner att sluta va feg, eller helt enkelt ge upp min kultur då vi är hos dem.

• Chicita

Allt alkoholfritt vin är inte dåligt. Tungan ute

Men det finns något som heter "man får ta seden dit man kommer".
    Du får väl helt enkelt acceptera deras sedvänjor och bruk när du är hos dom. Och så får dom acceptera din sedvänja när dom är hos er även om du inte kan tvinga en nykterist att dricka så kan dom inte säga något om att du dricker själv eller har vin som ett alternativ till annan dryck då. 

• CoG
    macyaway skrev 2013-05-10 10:45:40 följande:
    Justea, en sak till.... I mitt kultur så dricker man ....(varje dag). Min partners familj gör inte det, jag har aldrig fått erbjuden en glass vin till middagar eller likadan, och det skulle kännas lite konstigt att ta en flaska vin med mig till middagar och dricka själv hahaha-

Vår förlåvning höll jag här hemma hos oss och bjöd på 3 rätters middag, men alla skålade med vatten, förutom min partners morfar som offrade sig att dricka lite vin med mig. Jag tänkte ha lite vin och sådan på bröllopet här i Sverige, men är nästan rädd....Gråter Hur ska man göra då?
    Om du kommer som gäst tycker jag att du kan låtabli att dricka alkohol om det är alkoholfritt hos värdfamiljen, man måste väl inte dricka alkohol till maten även om man är van vid det i vanliga fall?
    Om man inte klarar av att vara på middag utan att dricka alkohol, då tycker jag att man har ett problem.

Men om du själv bjuder in till middag så får gästerna välja själva om dom ska dricka alkoholfritt eller inte,
  • CoG
    Egentligen ligger det så: mamma är panshis och får 400 lei- motsvarande  ca 800:- kr, och har ett extra jobb som hon drar in lika mycket ifrån. Pappa är också pansioner, men han brukade jobba för armen så han får in mer. Priserna är ungefär likadana i Rumänien också som här, förutom alkohol och cigaretter. Dem kostar mycket mindre. Vissa gånger har man extrem rea, då blir det billigare när det gäller kläder, men annars är det ungefär likadant. Det som blir skillnaden då är att man har inte råd med att ha lyx och onödiga saker samt kan man inte resa heller. (Menar inget illa till nån, det finns undantag alltid självklart) Så får man en sån ekonomisk konstig dotter som jag (student), som lever på max 3.000 :- månad här i Sverige och har hunnit spara ihop en hel del Oskyldig
    Du verkar tycka att det är väldigt jobbigt att det är så olika seder mellan Rumänien och Sverige.
    "Varför tog hon sig inte en karl från Rumäninen istället!?" sa min blivnade nyss då lag läste några av dina inlägg.

Jag får det inte riktigt att gå ihop med pengarna.
    Hur kan det vara samma priser i Sverige och Rumänien då lönerna är så olika?
    Kostar boendet i Rumänien 6000 kr/ månad?
    Kostar en kasse med mat 700kr?
    Det skulle ju inte fungera om man får ut ca 2000 kr/ månad.

Jag tror inte att det är något större fel på dina svärföräldrar faktiskt.
    Är dom snälla i övrigt så förstår jag inte problemet?

Du skriver om att bidraget till erat bröllop blir så olika från de olika släkterna.
    Men vaddå bidrag?
    Ett bröllop bör man väl kunna betala själv?

Och sen det där med alkohol...

Jag växte upp i en familj som valde att inte ha alkohol hemma förrän alla barn fyllt 18.
    Det var vänner till dom som slutade att komma på middag, just för att det var alkoholfritt.
    Tydligen finns det personer som har svårt att umgås socialt då det inte finns alkohol och det är ju tråkigt.

I min egen familj har vi inte alkoholfritt, men vi dricker väldigt sällan.
    Något glas vin en gång/ månad eller mindre.
    Jag skulle inte ha något emot om våra gäster tog med en flaska vin till maten om vi bjöd på middag.
    Men om vi hade valt att ha det helt alkoholfritt hemma för att vi har mindre barn (som mina egna föräldrar valde) då skulle det bli fel om gästerna tog med sig alkohol och inte respekterade husets önskan.

Jag tycker absolut att du kan fråga din blivandes föräldrar om dom tycker att det är ok att en gäst tar med sig en flaska vin eller liknande till maten även om dom inte dricker.
    Eller om dom vill att det ska vara helt alkoholfritt hemma hos dom.
    Vill dom ha det helt alkoholfritt av någon anledning får du respektera det då du är där.

Och man bör aldrig tvinga någon annan att dricka alkohol, det måste väl ändå vara upp till var och en.
    Känns det obekvämt att dricka själv, låt bli att dricka alkohol just den middagen då.
    Man kan ha trevligt utan alkohol.
  • Marjasinus
    CoG skrev 2013-05-11 09:03:26 följande:
    Du verkar tycka att det är väldigt jobbigt att det är så olika seder mellan Rumänien och Sverige.
    "Varför tog hon sig inte en karl från Rumäninen istället!?" sa min blivnade nyss då lag läste några av dina inlägg.
    Det här var ett väldigt onödigt inlägg.
    Du skriver om att bidraget till erat bröllop blir så olika från de olika släkterna.
    Men vaddå bidrag?
    Tydligen inte där TS kommer ifrån. Inte ens överallt i Sverige är det så. Man får nog vara lite mer öppensinnig än så. TS försöker ju bara förstå svenska seder och bruk.
  • CoG
    Marjasinus skrev 2013-05-11 10:36:08 följande:
    Det här var ett väldigt onödigt inlägg.
    Men vaddå bidrag?
    Tydligen inte där TS kommer ifrån. Inte ens överallt i Sverige är det så. Man får nog vara lite mer öppensinnig än så. TS försöker ju bara förstå svenska seder och bruk.
    förstå eller bara klaga på att de inte är som hemlandet?

Och varför var min sambos kommentar om inlägg onödigt?
    Jag tycker att ts klagar på märkliga saker, som att vissa inte bjuder på alkohol till maten??!

Såna gånger vore det kanske helt enkelt enklare om man hade hittat ngn med samma bakgrund
  • BellaBella

Menar inte att vara dum eller elak men jag tycker det är underligt att du skriver :

"Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... "

Jag förstår inte hur man kan förvänta sig att få massa pengar. Tycker det är fräckt att göra så mot sina gäster.

• SingingFantacia

Som många skriver i tråden så är det sedvanligt i Sverige att man ger en gåva.
    Många brudpar lämna in önskelistor på olika affärer med ad de önskar sig och några saker i lika prisgrupper så att de som tjänar mindre eller har massor med utgifter även de hittar något i den prisklass som de klarar av. Sen vet jag att det finns dem som går ihop för att kunna ge brudparet något dyrare.
    När det gäller Kuvertavgift så har jag varit på flera bröllop med det och då har det vait mellan 200:- och 500:- /person.
    Som endel skrivit tidigare så är det så att man inte "får" förvänta sig gåvor av gästerna och man blir glad över dem man får.
    Vi har i vår inbjudan skrivit att vi inte förvänta oss några gåvor men om man gärna vill så vil vi helst ha presentkort på tre olika ställen, då vi redan har allt.
    När det gäller alkohol så är det så väldigt olika från familj till familj. Vissa familjer tar fram en öl varje gång de grillar, vissa dricker ändast vid seciella tillfällen som tex bröllop, jämna födelsdagar och stora högtider. Vissa dricker inte alls. Man får som agt ta seden dit man kommer och det bör man göra av en när man kommer hem till dig/er. Dock inte tvinga sig till att dricka alkhol om man känner att det är fel. Jag skulle aldrig säga åt min bror som är nykterist att han måste dricka för att jag bjuder hem honom på middag och det står alkohol på bordet. Lik väl som att jag tvingar inte honom att bjuda mig på cider när jag är på middag hos honom.

Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret