• macyaway

Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret

Hej, jag ska gifta mig i Agusti både i mitt hemland och här i Sverige.

Det jag är väldigt förvirrad är hur det går till här med det som bruparet får från gästerna.... nämligen i mitt hemland så ger man pengar till dem som har gift sig, så att dem i princip kan betala av bröllopet och fixa till ett Honeymoon. Och i Rumänien så vanligtvis sparar man ihop 2 månaders lön eller så, vilket motsvarar som en lämplig bidrag till det unga paret för att starta deras liv tillsammans. Själlvklart så skriver man upp vilka man har haft på sin bröllop och sedan när man går tillbacka så ger man ungefär motsvarandet. 

Det jag är förvirrad med, är gällande Svenska bröllop. Hur ger ni presenter, hur mycket ska dem kosta? Jag vill helst inte ha presenter då jag har inte vart att förvara dem..... Samt så insåg jag att detta kuvär avgift blir nästan som en restaurang kvitto typ.... och har förtsått att om det är 250:- per person så vissa går inte.
    Men är det någon tanke alls ni brukar ha med att "man faktist hjälper till och ger en bidrag till det unga paret på deras start i livet"?

Vi kommer att servera fika och kall skuret med grönsaker ost och små plock som appetiser, purjolök soppa med krutong, och ungerska koldolmar. Torta och kaffe samt vin till dem som har lust att dricka.  Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... mjo...förvirrad

• Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret
  • macyaway

Tack Chicita! Solig

Kalasplingan: I rumänien ger dem det summan för att brudparet ska kunna ha bröllop och kanske en liten resa eller liknande. Jag vet inte hur du räknat på summorna, men det är 2 stora klyftor, vissa får en massa pengar vissa inte alls- kostnaderna stiger om man tänker efter. Till och med jag spenderar mycket mera där nere Skäms

Jag vill självklart inte att nån skulle ge mig en massa pengar, ville bara att på nått sätt blir det lika mycket från båda sidor. Jag är precis 30 och har hunnit arbeta, just nu avslutar vi båda våra studier och ska arbeta igen. Vi kan inte påstå att vi är fattiga, vi har allt vi behöver, men eftersom vi har en massa prylar och vet inte vad vi ska göra med en massa nya prylar, om vi skulle sälja dem så går det ner i värde... det var därför vi ville ha bidrag i form av pengar Skrattande (Man behöver inte lastbil att frakta dem till ställen vi flyttarTungan ute)

Som man säger, det mer man har det mer problem man har. 

• Marjasinus
    Kalaspinglan skrev 2013-05-11 21:56:58 följande:
    Kulturer är ju som vi lärt oss -- inte minst i den här tråden -- olika. Om medianen i Sverige är 25 900 kr (brutto), så ligger nettolönen någonstans kring 20 000. Om vi då tar den rumänska (?) seden att ge brudparet 2 månadslöner i bröllopspresent, så betyder det en gåva på 40 000 kr. Aldrig i livet att jag skulle kunna ta emot den summan av någon gäst. 
    Det skulle du nog, om du förväntades ge lika mycket på alla bröllop du var bjuden på framöver :)
    Jag antar att man gifter sig tidigare i Rumänien om det är så att släkt och vänner ska samla ihop pengar för att man ska kunna starta sitt nya liv. I Sverige är det ju inte riktigt så. Här är väl de flesta kring 30 (åtminstone i storstäderna) när de gifter sig. Är man 30 har man ju oftast hunnit jobba några år och lever på sin egen inkomst.
    Medelåldern är 30.9 för män, 27.5 för kvinnor. I Sverige är den 35.1 för män och 32.5 för kvinnor. Men utan att veta säkert tror jag att många bor kvar hemma hos föräldrarna tills dess de är gifta, även om detta säkert också förändrats iom att världen blir mer och mer likriktad.
  • Kalaspinglan
    macyaway skrev 2013-05-11 22:08:12 följande:
    Kalasplingan: I rumänien ger dem det summan för att brudparet ska kunna ha bröllop och kanske en liten resa eller liknande. Jag vet inte hur du räknat på summorna, men det är 2 stora klyftor, vissa får en massa pengar vissa inte alls- kostnaderna stiger om man tänker efter. Till och med jag spenderar mycket mera där nere Skäms
    Jag försår inte riktigt hur du menar, i TS skriver du ju att man "ger två månadslöner".

Jag räknade helt enkelt med medianlönen (nettovarianten) multiplicerade med två och kom fram till att man då bör ge 40 000 kr som gäst för att efterleva den rumänska traditionen.
    Såhär: medianlönen(=det som räknas som den "vanligaste" lönen) i Sverige: 25 900 kr före skatt (enligt SCB).
    Medianlönen efter skatt: 20 000 kr.
    Två månadslöner = 20 000 x 2 = 40 000 kr.

Om vi då tänker oss ett medelstort bröllop med säg 30 par/familjer (~60 gäster) som alla ger 40 000 kr, så landar vi på 1 200 000 kr. Man får ett rätt häftigt bröllop för den summan... även om allt är dyrare i Sverige...

Jaja, nu ska vi inte hänga upp oss på siffror här, men jag räknar för att få en bättre bild av hur det skulle vara om folk faktiskt gav såna där summor här i Sverige. Och kanske lite för att du ska förstå hur absurt det verkar ur svensk synvinkel med resonemang om att man ska ge två månadslöner i present.
  • Kalaspinglan
    Marjasinus skrev 2013-05-11 22:10:50 följande:
    Det skulle du nog, om du förväntades ge lika mycket på alla bröllop du var bjuden på framöver :)
    Jag antar att man gifter sig tidigare i Rumänien om det är så att släkt och vänner ska samla ihop pengar för att man ska kunna starta sitt nya liv. I Sverige är det ju inte riktigt så. Här är väl de flesta kring 30 (åtminstone i storstäderna) när de gifter sig. Är man 30 har man ju oftast hunnit jobba några år och lever på sin egen inkomst.
    Medelåldern är 30.9 för män, 27.5 för kvinnor. I Sverige är den 35.1 för män och 32.5 för kvinnor. Men utan att veta säkert tror jag att många bor kvar hemma hos föräldrarna tills dess de är gifta, även om detta säkert också förändrats iom att världen blir mer och mer likriktad.
    Ja om jag vore uppvuxen i en sån kultur, ja. Som svensk känns det däremot väääldigt främmande att tänka sig att få i medeltal 40 000 i present av alla gäster.

Kanske vore något att skriva på hemsidan: "gästerna ombedes spara ihop två månadslöner och ge oss i present. Vi kommer att återbörda detta när det blir er tur"
  • Marjasinus
    macyaway skrev 2013-05-11 22:08:12 följande:
    Jag vill självklart inte att nån skulle ge mig en massa pengar, ville bara att på nått sätt blir det lika mycket från båda sidor. Jag är precis 30 och har hunnit arbeta, just nu avslutar vi båda våra studier och ska arbeta igen. Vi kan inte påstå att vi är fattiga, vi har allt vi behöver, men eftersom vi har en massa prylar och vet inte vad vi ska göra med en massa nya prylar, om vi skulle sälja dem så går det ner i värde... det var därför vi ville ha bidrag i form av pengar
    Det är helt okej att önska sig pengar i present. Jag tycker det är jätteskönt när brudpar gör det så slipper jag fundera ut presenter för jag är jättedålig på det. Men att önska är en sak - det är ändå upp till gästerna att bestämma vad de vill ge i present Glad
  • macyaway
    Marjasinus skrev 2013-05-11 22:10:50 följande:
     Men utan att veta säkert tror jag att många bor kvar hemma hos föräldrarna tills dess de är gifta, även om detta säkert också förändrats iom att världen blir mer och mer likriktad.
    Jupp, rätt många bor hemma, till och med efter bröllopet. Dem bor som ett par i föräldrarnas hus, med föräldrarna Solig

Oftanst har man inte riktigt råd med att flytta ut.....
    Min bror va menad att bo med mina föräldrar i samma hus, men han blev ihjälkörd av en som drack, 3 månader efter deras bröllop och 6 månader innan hans son blev född.Gråter
  • macyaway

Haha ni är roliga ni Solig

Jaaa, det skulle bli en massa pengar att festa för och att resa för. osv.

Men min mammas 2 månaders lön plus hennes pansion är 3200:- och vårt dj kostar 3000:- fotograf lika mycket, film och video igen lika mycket osv. Kanske det går lättare att förstå på den nivån? 

• Marjasinus
    Kalaspinglan skrev 2013-05-11 22:17:05 följande:
    Ja om jag vore uppvuxen i en sån kultur, ja. Som svensk känns det däremot väääldigt främmande att tänka sig att få i medeltal 40 000 i present av alla gäster.
    Jämförelsen blir, som jag tror vi båda vill påpeka, helt orimligt och oväsentlig. 

Men att lura sig själv och tro att det här är en klyfta som avser svensk och rumänsk (eller varför inte syriansk, grekisk, spansk, italiensk där liknande system finns) kultur är dumt. Variansen i Sverige är också ganska hög. Läser du igenom lite trådar här på BT så hittar du snabbt de som i budgeten kallt räknar med bidrag i prisklassen 500-1000 kr/gäst. Det finns säkert klickar i Sverige där 40k inte är en orimlig gåva heller, dock motsvarar det nog knappast 2 månadslöner för dessa människor. 
  • Kalaspinglan
    Marjasinus skrev 2013-05-11 22:25:09 följande:
    Jämförelsen blir, som jag tror vi båda vill påpeka, helt orimligt och oväsentlig. 

Men att lura sig själv och tro att det här är en klyfta som avser svensk och rumänsk (eller varför inte syriansk, grekisk, spansk, italiensk där liknande system finns) kultur är dumt. Variansen i Sverige är också ganska hög. Läser du igenom lite trådar här på BT så hittar du snabbt de som i budgeten kallt räknar med bidrag i prisklassen 500-1000 kr/gäst. Det finns säkert klickar i Sverige där 40k inte är en orimlig gåva heller, dock motsvarar det nog knappast 2 månadslöner för dessa människor. 
    Nej det vet jag. Men jag reagerade som sagt på att TS skriver, klart och tydligt:

"...med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön."

och ville därför omsätta det till genomsnittliga svenska förhållanden. Det blir liksom lättare för mig som gillar siffror att greppa ett resonemang när jag har något konkret att ta fasta på.

Självklart är jag medveten om att det finns folk som räknar med att få 500-2000 kr/par i present, oavsett brudparets bakgrund. Jag gillar dock inte det, för som någon tidigare skrev i tråden, så tycker jag inte att man ska räkna med att gå på plus när manbjuder till fest.

Vi vill egentligen inte ha några presenter och inte heller några pengar, vi hoppas bara att gästerna är glada och nöjda över att få vara med och fira vår dag.
Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret