• daniiel

Vad ger du i julklapp?

Nu är det oktober och hög tid att börja tänka på och planera inför julen hihi

Vad tänker ni ge era nära och kära i julklapp?

Dela gärna med er av era tips, idéer och tankar här. Jag vet då att jag definitivt tar emot tips! :)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-01 12:42
    Behöver ni julklappstips, så får ni ju självklart skriva inlägg här nedan också och be om hjälp!

Förhoppningsvis ska vi kunna hjälpa varandra med julklappstips (även andra typer av presenter) här :)
  • Svar på tråden Vad ger du i julklapp?
  • snowstars

Film då? Man brukar ju kunna hitta två DVD-filmer för 99:- på olika affärer. Typ Ica, Clas Ohlson.. etc.

• maxmamma

hej hallå!!

till min pappa ska jag köpa ett presentkort på en flygtur med ett två sitsigt flygplan till födelsedagspresent

till julklapp får han en flaska The Snowgrouse whiskey och en ny postlåda haha

till min mamma ska jag köpa en presentkort på kroppsbehandling typ massage o fotvård eller vad man nu vill välja i julklapp

i födelsedagspresent får hon kryddkrukor, mini keramikgryta och en liten flaska vin o en chokladkaka av finare sort.

min 15åriga son får pengar o presentkort på butik där  man kan köpa spel til dator o tv-spel i julklapp han brukar få det i present oxå för det är det enda han önskar.

min 10-riga dotter får pengar o lite kläder o nagellack och hästspel till datorn.
    hästspel o ryktsaker önskar hon sig i present, brukar få en liten peng oxå i present.

Vår gemensamma son på 3½år får i julklapp kläder, leksaker
    när han fyller 4 får han ungefär det samma.

iom att vi gifter oss 12 januari 2013 så köper vi inte nå julklappar till varandra i år, dessutom fyller m2b år 9december o han får en mackmyra whiskey i present.

själv så önskar jag mig ingeting mer än ett bra o tåligt vintertäcke till min islandshäst åring, men jag får nog köpa täcket själv så jag får rätt storlek på täcket.Tungan ute

nu vet jag att det finns fler hästmänniskor här inne o jag vet även att många tycker att man INTE ska använda täcke på unghästar(åringar) men det är tänkt att bara användas då det är verkligen blåsigt o snöigt inte annars.

jag och m2b önskar oss inget annat än att få en underbar bröllopsdag att fira med våra underbara vänner och med resten av våra familjer. Det står högst upp på önskelistan iår för våran del Hjärta 

• Chicita
    maxmamma skrev 2012-10-23 12:54:45 följande:
    själv så önskar jag mig ingeting mer än ett bra o tåligt vintertäcke till min islandshäst åring, men jag får nog köpa täcket själv så jag får rätt storlek på täcket.Tungan ute

nu vet jag att det finns fler hästmänniskor här inne o jag vet även att många tycker att man INTE ska använda täcke på unghästar(åringar) men det är tänkt att bara användas då det är verkligen blåsigt o snöigt inte annars.
    Kan ju inte låta bli att kommentera då Flört
    När det gäller storlek på täcket så brukar ju täcken från en och samma tillverkare passa om man vet vilken storlek man redan har på täcken.
    Så man kan ju önska sig ett täcke från X-tillverkare i X storlek som exempel. 

Men om jag inte minns fel så bodde du väl i Rättvik. Finns inte Bidermans kvar uppe vid Travet? Ett presentkort till den affären kan ju vara något att önska annars Glad 

Och vad gäller täcken över huvud taget så brukade jag alltid få massor med skit över att jag inte rakade mina hästar och sen slängde på dom flera täcken istället... Jag körde i stället efter devisen - har dom päls så ska dom behålla den. Och skaffade flera kraftiga regntäcken istället och några bra stalltäcken som drog ut fukt om dom råkade bli blöta.
    För om dom har päls under så räcker det ju med bara ett regntäcke om det är blötsnö eller riktig blåst någon dag. Och om det blir extremt kallt så kan man alltid ha stalltäcket under regntäcket.

Så det kanske är ett alternativ för dig om du inte vill att unghästen ska ha täcke för att slippa få så tjock päls (som många annars satsar på). Ett rejält regntäcke, gärna med avtagbar krage, så man skyddar dom från att bli blöta och håller dom lite i lä, men låter pälsen utvecklas som den ska. Glad 
  • Emmalinnea

jag har köpt ett halsband som ser ut som dogtags med våra barns namn och födelsesdatum på tillmin m2b:)
    Sen har jag köptlite grejjer till hans gitarr. Ungarna har jag inte köpt något till ännu funderarfortfarande :)

• maxmamma
    Emmalinnea skrev 2012-10-23 15:21:53 följande:
    jag har köpt ett halsband som ser ut som dogtags med våra barns namn och födelsesdatum på tillmin m2b:)
    Sen har jag köptlite grejjer till hans gitarr. Ungarna har jag inte köpt något till ännu funderarfortfarande :)
    Chicita skrev 2012-10-23 13:30:56 följande:
    När det gäller storlek på täcket så brukar ju täcken från en och samma tillverkare passa om man vet vilken storlek man redan har på täcken.

Men om jag inte minns fel så bodde du väl i Rättvik. Finns inte Bidermans kvar uppe vid Travet? Ett presentkort till den affären kan ju vara något att önska annars Glad 

Och vad gäller täcken över huvud taget så brukade jag alltid få massor med skit över att jag inte rakade mina hästar och sen slängde på dom flera täcken istället... Jag körde i stället efter devisen - har dom päls så ska dom behålla den. Och skaffade flera kraftiga regntäcken istället och några bra stalltäcken som drog ut fukt om dom råkade bli blöta.
    För om dom har päls under så räcker det ju med bara ett regntäcke om det är blötsnö eller riktig blåst någon dag. Och om det blir extremt kallt så kan man alltid ha stalltäcket under regntäcket.

Så det kanske är ett alternativ för dig om du inte vill att unghästen ska ha täcke för att slippa få så tjock päls (som många annars satsar på). Ett rejält regntäcke, gärna med avtagbar krage, så man skyddar dom från att bli blöta och håller dom lite i lä, men låter pälsen utvecklas som den ska. Glad 

jag rakade mitt sto som jag hade för islandshästar får ju myycket päls o när hon blev svettig så tog de över ett dygn innan hon var torr in på skinnet, därav att jag klippte henne

sambons shirehäst rakar jag inte, han blev inte svettig så djupt in som henne, på honom.

Nej Bidemans finns inte kvar, har inte hört talas om den affären, har bott här i snart 7år o aldrig hört om den.

Åringen drar 115 i täcke o jag har köpt ett tunnfordrat regntäcke åt henne så jag gör nog som du föreslog, tar ett fleectäcke under regntäcket om det är riktigt kalla o blöta dagar.

Är det inte kallt men bara blött så räcker regntäcket utan nått annat.

Är det ingen nederbörd o inte så kallt så får hon vara utan överhuvudtaget.

visst är det knepigt att så fort man inte gör som alla "superproffs" hästägare då får man så mkt skit på sig o anses vara dålig hästägare o icke kunnig??

Det jag kanske istället göra är att köpa ett till tunnfordrat regntäcke o ett till fleecetäcke, så jag kan varva mellan de båda ifall ett set är blött o måste torkas nån dag.

Får jag fråga vad du hade för hästar o om du red eller körde eller vad du gjorde med dem o får jag fråga varför du slutade ha hästar??

själv ska jag vänta till våren innan jag köper en ny ridhäst åt mig. har ev en operation jag ska genomgå i sen vintern o vill vara pigg o stark i kroppen igen innan jag börjar rida o träna igen.

mvh maxmamma 
  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-10-23 17:58:28 följande:
    Chicita skrev 2012-10-23 13:30:56 följande:

jag rakade mitt sto som jag hade för islandshästar får ju myycket päls o när hon blev svettig så tog de över ett dygn innan hon var torr in på skinnet, därav att jag klippte henne

sambons shirehäst rakar jag inte, han blev inte svettig så djupt in som henne, på honom.

Nej Bidemans finns inte kvar, har inte hört talas om den affären, har bott här i snart 7år o aldrig hört om den.

Åringen drar 115 i täcke o jag har köpt ett tunnfordrat regntäcke åt henne så jag gör nog som du föreslog, tar ett fleectäcke under regntäcket om det är riktigt kalla o blöta dagar.

Är det inte kallt men bara blött så räcker regntäcket utan nått annat.

Är det ingen nederbörd o inte så kallt så får hon vara utan överhuvudtaget.

visst är det knepigt att så fort man inte gör som alla "superproffs" hästägare då får man så mkt skit på sig o anses vara dålig hästägare o icke kunnig??

Det jag kanske istället göra är att köpa ett till tunnfordrat regntäcke o ett till fleecetäcke, så jag kan varva mellan de båda ifall ett set är blött o måste torkas nån dag.

Får jag fråga vad du hade för hästar o om du red eller körde eller vad du gjorde med dem o får jag fråga varför du slutade ha hästar??

själv ska jag vänta till våren innan jag köper en ny ridhäst åt mig. har ev en operation jag ska genomgå i sen vintern o vill vara pigg o stark i kroppen igen innan jag börjar rida o träna igen.

mvh maxmamma 
    Jag skriver privat istället så slipper vi ta upp tråden med hästprat Glad
  • daniiel
    snowstars skrev 2012-10-23 12:20:43 följande:
    Film då? Man brukar ju kunna hitta två DVD-filmer för 99:- på olika affärer. Typ Ica, Clas Ohlson.. etc.
    Film är en bra idé, men han har redan typ tusentals filmer. Han laddar ju bara hem det han vill se.

Han är extremt svårt att köpa till. Han köper själv allt han vill ha. Till och med hans föräldrar och min syster har svårt att köpa till honom :P
  • Chicita
    daniiel: Tycker han om vin eller öl eller något sånt så kanske ni kan köpa något lite ovanligare sånt.
    Eller så får hans present helt enkelt bli att ni firar honom genom att bjuda på mat eller något Glad 
  • daniiel

Nä, egentligen inte. Han gillar väl whiskey, men det fick han i födelsedagspresent. Saken är den att vi är väl inte riktigt så tighta med honom att det känns naturligt att ge bort en middag till just honom. Jag och min syster är ju väldigt bra vänner, men vi umgås oftast bara vi två. Förutom vid fester, men då är det ju oftast många andra där/här också :P

Svar på tråden Vad ger du i julklapp?