• daniiel

Vad ger du i julklapp?

Nu är det oktober och hög tid att börja tänka på och planera inför julen hihi

Vad tänker ni ge era nära och kära i julklapp?

Dela gärna med er av era tips, idéer och tankar här. Jag vet då att jag definitivt tar emot tips! :)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-01 12:42
    Behöver ni julklappstips, så får ni ju självklart skriva inlägg här nedan också och be om hjälp!

Förhoppningsvis ska vi kunna hjälpa varandra med julklappstips (även andra typer av presenter) här :)
  • Svar på tråden Vad ger du i julklapp?
  • javas
    daniiel skrev 2012-10-02 18:23:46 följande:
    Haha ja, jag känner igen det där. Vi har kalas för vår dotter där våra familjer kommer och ett till kalas för alla kompisar ca 1 vecka före jul. Sedan har vi då själva julafton och då fyller ju makens syster år, så henne firar vi någon dag före eller efter. Julafton brukar vi turas om att ha hemma (min familj), i år är det våran tur, sedan firar vi jul med makens familj dagen efter. Min mormor fyller sen år 29 december, så då blir det att fira hos henne och efter det kommer nyårsafton då vi alltid är hemma. Det är fullt upp med allt och även om inte alla sakerna är hemma hos oss, så är det ändå mkt att ordna med.

Personliga presenter tycker jag också om, men det är svårt att hitta på något. Jag brukar göra korgar med lite ihop-plock. Min mamma har fått en med lite tidningar, filt, ljus, tofflor, vinglas och vin och liknande. Syster har fått med bra att ha saker till hemmet osv. Nu tryter dock idéerna lite kring just det. Speciellt när man inte har så mkt pengar att röra sig med.

Gulligt med halsbanden tycker jag:) Jag har själv ett halsband med ett hjärta där det står "Storasyster" och min syster har ett likadant där det står "Lillasyster" :)
    Hembakat har vi faktiskt gett bort till våra mormor.
    Köpte ett plastfat i guld för 19kr, slog sen in i cellofan. Vi gjorde söta marsipangrisar, pepparkakor med glasyr, lite kolor och sånt. Mkt uppskattat och billigt ;) O så tyckte dom det är kul när barnen varit med o gjort det.
    Men nu kanske inte de är så kul till tjejer i 20 årsåldern ;)
    Vad får de ungefär kosta?
  • daniiel
    javas skrev 2012-10-02 18:32:05 följande:
    Köpte ett plastfat i guld för 19kr, slog sen in i cellofan. Vi gjorde söta marsipangrisar, pepparkakor med glasyr, lite kolor och sånt. Mkt uppskattat och billigt ;) O så tyckte dom det är kul när barnen varit med o gjort det.
    Det var en bra idé, den ska jag spara till nästa år eller till någon födelsedag! :)

Haha nja, nog fikar dom gärna, men kanske inte vill ha det i julklapp :P Vi vill gärna försöka hitta något för ca 100-200kr åt min syster och till makens syster antingen två saker i samma prisklass eller en sak för det dubbla, med tanke på att det är hennes födelsedag också.
  • Tilda93
    javas skrev 2012-10-02 18:32:05 följande:
    Vart köpte du plastfatet ?
  • daniiel
    Tilda93 skrev 2012-10-03 01:14:41 följande:
    Vart köpte du plastfatet ?
    Nu kanske det här inte är vad javas pratade om, men det kan ju vara ett alternativ ändå. Det har funnits såna "undertallrikar" i plast i alla möjliga olika färger lite överallt i inredningsbutiker och andra butiker. Tex Åhléns, Indiska, ÖoB, Rusta osv. De brukar ligga i prisklassen upp till ca 50kr (vissa dyrare såklart).

• Tilda93
    daniiel skrev 2012-10-03 01:21:23 följande:
    Nu kanske det här inte är vad javas pratade om, men det kan ju vara ett alternativ ändå. Det har funnits såna "undertallrikar" i plast i alla möjliga olika färger lite överallt i inredningsbutiker och andra butiker. Tex Åhléns, Indiska, ÖoB, Rusta osv. De brukar ligga i prisklassen upp till ca 50kr (vissa dyrare såklart).

Åh dem på bilden var ju fina!, vart är dem ifrån? , tänkte 19 kr är ju skit billigt!!
    Tack för tipset :)
  • daniiel
    Tilda93 skrev 2012-10-03 01:35:13 följande:
    Åh dem på bilden var ju fina!, vart är dem ifrån? , tänkte 19 kr är ju skit billigt!!
    Tack för tipset :)
    Just dom där är bara en bild på från google, vet inte vart dom är ifrån, men det går som sagt (iaf i staden jag bor) hitta såna där överallt i olika prisklasser, färger och mönster. Man kan ha dom som tallriksunderlägg, ljusfat, kakfat osv :) Har du facebook, så brukar det finnas lokala "köp och sälj"-grupper. Efterlyser du såna fat i en sån grupp, kan du nog få tag på flera för en ännu billigare peng. Dom brukar dock ligga i spannet 20-50kr/st nya i butik :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-10-03 07:03:36 följande:
    Just dom där är bara en bild på från google, vet inte vart dom är ifrån, men det går som sagt (iaf i staden jag bor) hitta såna där överallt i olika prisklasser, färger och mönster. Man kan ha dom som tallriksunderlägg, ljusfat, kakfat osv :) Har du facebook, så brukar det finnas lokala "köp och sälj"-grupper. Efterlyser du såna fat i en sån grupp, kan du nog få tag på flera för en ännu billigare peng. Dom brukar dock ligga i spannet 20-50kr/st nya i butik :)
    Ett litet varnande finger bara.
    Vissa såna fat är inte avsedda för mat, färgen dom är målad med är giftig. Så kolla om ni ser symbolen för mat (brukar vara gaffel och glas) eller i alla fall att det inte sitter en text någonstans som  säger att artikeln inte är lämplig för mat 
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-10-03 10:20:47 följande:
    Ett litet varnande finger bara.
    Vissa såna fat är inte avsedda för mat, färgen dom är målad med är giftig. Så kolla om ni ser symbolen för mat (brukar vara gaffel och glas) eller i alla fall att det inte sitter en text någonstans som  säger att artikeln inte är lämplig för mat 
    Alla såna fat jag har sett och har hemma går utmärkt att ha mat på :) Men bra varning!
  • Hanni

Åhh, det här är ju helt klart min sorts tråd. Julen är nog bland det absolut bästa som finns. :D En av få saker som jag gillar med vintern (övriga är min födelsedag och att rida/tolka eller åka skoter på en riktigt fin, men inte för kall, vinterdag)! Familjen och dom på jobbet har redan hunnit skratta och sucka åt min julhysteri! :D

Anyhow, än så länge har jag bara hunnit köpt en kombinerad present/julklapp till pappa, det blev 30 min körning i en Ferrari eller Lamborghini.

Jag älskar både att ge och att få ihopplockade korgar! Går ju att kombinera med massa olika saker beroende på vad mottagaren gillar. Sen är jag en av de som faktiskt tycker att ett presentkort är helt okej, och ganska bra, att få.

daniiel, gillar någon av systrarna att baka tex?

• Tilda93

Jag tänkte ge bort ett fat med fina blockljus och stenar med cellofan runt om :) Tack alla

Svar på tråden Vad ger du i julklapp?