Här tänkte jag också hoppa in 
Älskar julen men tycker julklappsgrejen tycker jag kan vara riktigt svår, jag är en sån som hatar att köpa grejer bara för att liksom. Ska det va nåt så ska det vara något personligt som man vet att de kommer att uppskatta.
Just nu har vi ganska kort om pengar också vilket naturligtvis oxå spelar in.
De senaste åren har jag gjort det väldigt enkelt för mig genom att köpa några billiga ocg snygga kakburkar och sedan gjort en gigantisk sats skurna pepparkakor. En burk till varje familj/person brukar vara uppskattat och billigt att göra.
Annars brukar jag satsa på olika sorters förbrukningsvaror om jag inte har någon bra konkret idé, gärna flera billiga samlade i någon trevlig korg eller liknande. Då kan man ju också anpassa efter personen men är det förbrukningsvaror så slipper de leva med det för evigt om det är nåt de inte gillar.
Roligast tycke jag det är om det blir lite billigt lyx i tillvaron, tex. badgrejer om de har badkar, spainspirerat, tvmyspaket, ljusarrangemang.
Ibland kan man hitta småsaker som folk uppskattar men inte unnar sig själv men uppskattar i vardagen sen, kanske ett espressohouse kort med ett par hundra kronor på eller ett presentkort på en blomsteraffär.
Till min mamma tänkte jag köpa ett flerpass kort till ett lokalt spa där man kan basta och bada bubbelbad 
Hittade även en superbra sak till bla. ev hästmänniskor
http://www.smartasaker.se/c-me-for-klader-och-pals.html