• daniiel

Vad ger du i julklapp?

Nu är det oktober och hög tid att börja tänka på och planera inför julen hihi

Vad tänker ni ge era nära och kära i julklapp?

Dela gärna med er av era tips, idéer och tankar här. Jag vet då att jag definitivt tar emot tips! :)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-01 12:42
    Behöver ni julklappstips, så får ni ju självklart skriva inlägg här nedan också och be om hjälp!

Förhoppningsvis ska vi kunna hjälpa varandra med julklappstips (även andra typer av presenter) här :)
  • Svar på tråden Vad ger du i julklapp?
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-10-01 12:36:42 följande:
    Haha mja, nu är det så att jag redan har påbörjat en halsduk till dottern och maken. Till maken har jag sagt att det får bli hans födelsedagspresent (han fyller 13 oktober), men det blir nog svårt att få igenom samma sak med dottern eftersom hon redan valt färg och vet om det :P Tyvärr kan jag inget annat, sy kan jag väl visserligen, men det börjar vara tomt i tyglagret nu, samt idélagret :P

Vad kul det lät med ponchon där, smart idé att göra om en filt till något sådant :) Och halsbanden från Rhodos, det är kul att både ge och få sånt som är köpt tex utomlands tycker jag. Sånt som inte går att hitta på närmsta Glitter-butik tex.

Våra systrar är egentligen det svåraste, för båda dom köper ju allt de vill ha. Alltså i tex kläd, smyckes och sminkväg samt inredningsväg osv. Därför blir det så otroligt svårt att köpa något, speciellt när man inte har mkt att röra sig med. De har fått presentkort på Make up store och typ Gina tricot tidigare år, och det skulle väl funka i år också, i nödfall. Ska dock se om vi kan hitta någon pryl först.
    Attans då Tungan ute

Barbiekläder då? Det kräver ju inte så mycket tyg Flört
    Ja vi tyckte att det var riktigt bra. Vi hittade den på Hemtex av alla ställen. Men det borde man rätt enkelt kunna sy själv också. Snygga men billiga filtar kan man ju hitta lite här och där.

Kan du inte sy borstfodral åt systrarna?
    Egentligen är det ju bara en lång tygremsa (gärna något vadderad) som man sen tar en smalare remsa och veckar så det blir som små "fack" på ena halvan av remsan typ så här (och ja det ska föreställa en borste av något slag Flört) Sen rullar man bara ihop den där och har alla borstar skyddade och samlade.
    Man kan sy dit knappar för stängning eller kardborrband eller ett snyggt band.
    Om man syr med lite tunn vaddering så kan man ju göra utsidan jättefin med en bit spets eller liknande

• daniiel
    Chicita skrev 2012-10-01 13:00:44 följande:
    Attans då Tungan ute

Barbiekläder då? Det kräver ju inte så mycket tyg Flört
    Ja vi tyckte att det var riktigt bra. Vi hittade den på Hemtex av alla ställen. Men det borde man rätt enkelt kunna sy själv också. Snygga men billiga filtar kan man ju hitta lite här och där.

Kan du inte sy borstfodral åt systrarna?
    Egentligen är det ju bara en lång tygremsa (gärna något vadderad) som man sen tar en smalare remsa och veckar så det blir som små "fack" på ena halvan av remsan typ så här (och ja det ska föreställa en borste av något slag Flört) Sen rullar man bara ihop den där och har alla borstar skyddade och samlade.
    Man kan sy dit knappar för stängning eller kardborrband eller ett snyggt band.
    Om man syr med lite tunn vaddering så kan man ju göra utsidan jättefin med en bit spets eller liknande

Jag har faktiskt gjort ett försök på Barbiekläder, men det var lite för pillrigt för min smak :P

Jag var tvungen att kika in på Hemtex hemsida och hittade den här www.hemtex.com/sv/se/produkter/poncho-filt-poncho är det den? Den såg ju fantastiskt mysig ut :D Jag tror att jag ska önska mig den :P
    Och nu när du säger Hemtex, så kom jag på att vi brukar köpa mystofflor till dottern där varje år till jul. Hon brukar få dom i julstrumpan på morgonen. Där brukar hon också få lite godis och en ny julklänning att ha på kvällen :) Tyvärr kunde jag inte hitta några barntofflor på deras hemsida.

Men du, det var ingen dum idé alls det där med att sy ett borstfodral. Det är nog något som de båda skulle kunna behöva och använder jag tyg jag redan har hemma, så skulle vi kunna köpa några borstar och fylla den med också :) Nya borstar behöver man ju ändå med jämna mellanrum. Enklare sak att sy finns ju knappast :P Tack :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-10-01 13:19:23 följande:
    Jag har faktiskt gjort ett försök på Barbiekläder, men det var lite för pillrigt för min smak :P

Jag var tvungen att kika in på Hemtex hemsida och hittade den här www.hemtex.com/sv/se/produkter/poncho-filt-po... är det den? Den såg ju fantastiskt mysig ut :D Jag tror att jag ska önska mig den :P
    Och nu när du säger Hemtex, så kom jag på att vi brukar köpa mystofflor till dottern där varje år till jul. Hon brukar få dom i julstrumpan på morgonen. Där brukar hon också få lite godis och en ny julklänning att ha på kvällen :) Tyvärr kunde jag inte hitta några barntofflor på deras hemsida.

Men du, det var ingen dum idé alls det där med att sy ett borstfodral. Det är nog något som de båda skulle kunna behöva och använder jag tyg jag redan har hemma, så skulle vi kunna köpa några borstar och fylla den med också :) Nya borstar behöver man ju ändå med jämna mellanrum. Enklare sak att sy finns ju knappast :P Tack :)
    Precis den var det ja Glad
    Ser nu att den inte var som jag hade för mig, den här verkar ju vara en halv filt (delad på längden) som man knäpper ihop. Men frusna svärmor kommer nog att gilla den ändå Glad

Ja borstar kan man aldrig få för många. Och nya och fräscha borstar kostar man ju oftast inte på sig så ofta som man borde...
  • TheD

Vi ger inga julklappar . Åker vi till fjällen så är det vår julklapp. Den här jul & nyår blir det Spanien :) Älsklingen kommer troligtvis ge mig något iaf sen är det mina minikusiner som ev. får saker men vi har sagt i släkten att vid en viss ålder så slutar man att slänga runt klappar.

• Ekna

Vi har bokat resa till london över nyår så det ger jag min blivande man till varandra. Sen blir det en trip till ullared för att handla till sin brorsson(2år) så det blir nog lite leksaks instrument. Sen till min kusin(2år) blir det något med alfons åberg.

Till min mamma köper vi nog någon snygg tunika elelr upplevelse

Till bilvande svärmor blir det nog något lyxigt i stickat siden(bästa understället man kan ha)

Till blivande svärfar blir det kankse någon whisky

Sen till min brorsdotter (3,5år) disney on ice biljetter

Även våra vänners dotter kommer får disney on ice biljetter av oss(11år)

• TheD
    Ekna skrev 2012-10-01 13:37:32 följande:

Sen till min brorsdotter (3,5år) disney on ice biljetter

Även våra vänners dotter kommer får disney on ice biljetter av oss(11år)

Jag älskar Disney On Ice! :)
  • javas
    daniiel skrev 2012-10-01 00:17:35 följande:
    Vi är lite "tråkiga" och har beställt 6st likadana fotoalmanackor med bilder på vår dotter till våra föräldrar samt mor- och farföräldrar. Det blev en billig och enkel julklapp som vi vet kommer uppskattas :)

Nu har vi kvar att köpa till våra systrar och vår dotter. Jag tar därför gärna emot tips på klappar till tre tjejor, en 6-åring, en 20-åring och en 23-åring :)

Vår dotter fyller dessutom år bara någon vecka före jul och min makes 20-åriga syster fyller år på själva julafton.
    Har en son som fylller mellan jul och nyår.
    Han är än så länge bara nöjd, jag tycker de är lite knepigt att komma på vad han önskar sig av släkten.
    Jo han får givetvis önska sig själv, men då önskar han sig ju samma av alla =)
    Får jag gnälla lite till så tycker jag de är lite jobbigt då vi firar jul hemma hos oss, sen några dagar senare kalas, sen nyår på det. Tre tillställningar på en vecka. Pjuh! Brukar bli att vi hoppas nyår faktiskt =)

Apropå julklappar så älskar jag personliga klappar. Tycker de är så tråkigt med presentkort o liknande.
    Har bla köpt personliga halsband till mormor o farmor, med just texten mormor o farmor.
    Beställt tavlor med släktträd mm.
    Däremot har jag gett bort tex konsertbiljetter till mina yngre bröder.
  • javas
    Chicita skrev 2012-10-01 00:48:02 följande:
    Hos oss så köper vi presenter till min bror och brorsdotter. Vartannat år firar dom med oss hos makens föräldrar och syskon och vartannat år firar dom med flickans mamma.
    Men det är till 99% kläder som dom får eller andra nyttoprylar. Brorsan hör till dom som inte har möjlighet till någon som helst "lyx" och kläder till sig själv står långt ner på prioriteringslistan. Och brorsdottern får mest begagnade kläder (som mormor och mamman köper på loppisar mm). Så de få nya kläder hon får av brorsan räcker ju inte långt i en liten 8-årings mode-värld. 
    Så jag bidrar så mycket jag kan där...

Annars är det bara makens två brorsbarn som får "riktiga" paket av oss.
    För alla vi andra kör med "hemlig tomte".
    Vi har gjort namnlappar som vi återvinner varje år, direkt efter paketutdelningen så drar vi lott om vem vi ska handla till nästa år.
    Vi märkte att julklapparna till de vuxna blev billigare och billigare vartefter familjen (och barnen) växte. Så vi bestämde att det var mer värt att få en present med lite mer värde i, än 7-8 stycken för ca 50:- var. Så nu köper vi en present med värde på mellan 150 och 250:- eller därikring. 
    Vi har i princip bara sagt en summa för att ingen ska köpa superdyra presenter och sen får någon annan två trisslotter liksom Tungan ute 

Maken och jag säger alltid att vi inte ska ge varandra något. Men det har vi ändå alltid gjort även om det mest är roliga grejor som lockar till skratt, eller om vi hört att den andre vill ha något speciellt Glad 
    De där tycker jag är så vettigt! Vuxna människor blir ju bara att de byter pengar med varandra =)
    Vi köper inte för mkt pengar till de vuxna heller även om vi ger till varje person.
    Eller oftast får mina föräldrar en ihop o svärisarna en ihop!
    Mest för att de ska vara lite roligt o då blir de som jag skrev i inlägget ovanför, nåt personligt.
  • daniiel
    javas skrev 2012-10-02 17:46:06 följande:
    Har en son som fylller mellan jul och nyår.
    Han är än så länge bara nöjd, jag tycker de är lite knepigt att komma på vad han önskar sig av släkten.
    Jo han får givetvis önska sig själv, men då önskar han sig ju samma av alla =)
    Får jag gnälla lite till så tycker jag de är lite jobbigt då vi firar jul hemma hos oss, sen några dagar senare kalas, sen nyår på det. Tre tillställningar på en vecka. Pjuh! Brukar bli att vi hoppas nyår faktiskt =)

Apropå julklappar så älskar jag personliga klappar. Tycker de är så tråkigt med presentkort o liknande.
    Har bla köpt personliga halsband till mormor o farmor, med just texten mormor o farmor.
    Beställt tavlor med släktträd mm.
    Däremot har jag gett bort tex konsertbiljetter till mina yngre bröder.
    Haha ja, jag känner igen det där. Vi har kalas för vår dotter där våra familjer kommer och ett till kalas för alla kompisar ca 1 vecka före jul. Sedan har vi då själva julafton och då fyller ju makens syster år, så henne firar vi någon dag före eller efter. Julafton brukar vi turas om att ha hemma (min familj), i år är det våran tur, sedan firar vi jul med makens familj dagen efter. Min mormor fyller sen år 29 december, så då blir det att fira hos henne och efter det kommer nyårsafton då vi alltid är hemma. Det är fullt upp med allt och även om inte alla sakerna är hemma hos oss, så är det ändå mkt att ordna med.

Personliga presenter tycker jag också om, men det är svårt att hitta på något. Jag brukar göra korgar med lite ihop-plock. Min mamma har fått en med lite tidningar, filt, ljus, tofflor, vinglas och vin och liknande. Syster har fått med bra att ha saker till hemmet osv. Nu tryter dock idéerna lite kring just det. Speciellt när man inte har så mkt pengar att röra sig med.

Gulligt med halsbanden tycker jag:) Jag har själv ett halsband med ett hjärta där det står "Storasyster" och min syster har ett likadant där det står "Lillasyster" :)
Svar på tråden Vad ger du i julklapp?