• daniiel

Vad ger du i julklapp?

Nu är det oktober och hög tid att börja tänka på och planera inför julen hihi

Vad tänker ni ge era nära och kära i julklapp?

Dela gärna med er av era tips, idéer och tankar här. Jag vet då att jag definitivt tar emot tips! :)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-01 12:42
    Behöver ni julklappstips, så får ni ju självklart skriva inlägg här nedan också och be om hjälp!

Förhoppningsvis ska vi kunna hjälpa varandra med julklappstips (även andra typer av presenter) här :)
  • Svar på tråden Vad ger du i julklapp?
  • daniiel

Vi är lite "tråkiga" och har beställt 6st likadana fotoalmanackor med bilder på vår dotter till våra föräldrar samt mor- och farföräldrar. Det blev en billig och enkel julklapp som vi vet kommer uppskattas :)

Nu har vi kvar att köpa till våra systrar och vår dotter. Jag tar därför gärna emot tips på klappar till tre tjejor, en 6-åring, en 20-åring och en 23-åring :)

Vår dotter fyller dessutom år bara någon vecka före jul och min makes 20-åriga syster fyller år på själva julafton.

• Chicita

Hos oss så köper vi presenter till min bror och brorsdotter. Vartannat år firar dom med oss hos makens föräldrar och syskon och vartannat år firar dom med flickans mamma.
    Men det är till 99% kläder som dom får eller andra nyttoprylar. Brorsan hör till dom som inte har möjlighet till någon som helst "lyx" och kläder till sig själv står långt ner på prioriteringslistan. Och brorsdottern får mest begagnade kläder (som mormor och mamman köper på loppisar mm). Så de få nya kläder hon får av brorsan räcker ju inte långt i en liten 8-årings mode-värld. 
    Så jag bidrar så mycket jag kan där...

Annars är det bara makens två brorsbarn som får "riktiga" paket av oss.
    För alla vi andra kör med "hemlig tomte".
    Vi har gjort namnlappar som vi återvinner varje år, direkt efter paketutdelningen så drar vi lott om vem vi ska handla till nästa år.
    Vi märkte att julklapparna till de vuxna blev billigare och billigare vartefter familjen (och barnen) växte. Så vi bestämde att det var mer värt att få en present med lite mer värde i, än 7-8 stycken för ca 50:- var. Så nu köper vi en present med värde på mellan 150 och 250:- eller därikring. 
    Vi har i princip bara sagt en summa för att ingen ska köpa superdyra presenter och sen får någon annan två trisslotter liksom Tungan ute 

Maken och jag säger alltid att vi inte ska ge varandra något. Men det har vi ändå alltid gjort även om det mest är roliga grejor som lockar till skratt, eller om vi hört att den andre vill ha något speciellt Glad 

• Tilda93

Jag har själv funderat ett tag på dem här julklapparna, vi burkar göra så att vi lottar ut en som vi ska köpa en julklapp till för 500 kr, sen är det till 3-4 barn. Så har också lite att fundera på ;)

Sen så fyller ena systerdottern snart 1 år, och en annan systerdotter ska nog snart ha dop :)

Min sambo kommer få (när dom nu kommer..) sina finskor till bröllopet i föddelsedag- och julklapp, dem går ändå på 800:- och när man är arbetslös så får man tänka sig för:), men funderar på att köpa något litet till också något lite billigare som han ändå uppskattar hm..

så jag hänger gärna kvar här och tar del av tipsen som kommer förhoppningsvis :) , ska genast leta julklappar och andra klappar :) , tack för att du drog upp det :D

• daniiel

Vi hade också sån "gemensamklapp" som det kallades i min släkt medan vi firade hela stora släkten på min pappas sida. Då köpte alla vuxna som ville vara med en klapp var i en viss prisklass (tror det var ca 150-250kr) och sedan var det olika varje år hur man fick den där klappen. Oftast var det olika lekar. Jag tycker det var en rolig och bra idé :) Ofast var det väldigt fina och/eller praktiska klappar.

Min farfar gick dock bort för två år sedan nu i vinter och efter det har hela släkten splittrats. Därför firar vi nu med mina föräldrar och min syster med sambo samt min mormor på själva julafton. Vi firar dagen efter med makens föräldrar och syster med sambo. Vi köper därför klappar till föräldrar, mor- och farföräldrar, våra systrar samt vår dotter såklart, som är det enda barnet numera i julsammanhang.

I år har vi mindre pengar än vi haft på länge (lever på en lön), så därför är det väldigt skralt i julklappskassan. Förra året fick min mormor tex en mobiltelefon, även makens syster. Till maken köpte jag konsertbiljetter. I år är jag glad över att vi bara "behövde" spendera ca 500kr sammanlagt på klappar till samtliga föräldrar och mor- och farföräldrar.

Till min syster vill vi nog köpa för ca 100-200kr och till makens syster för 300-400kr (eftersom hon även fyller år på julafton). Till dottern vill jag köpa för hur mkt som helst, men det går tyvärr inte. Jag tycker det är extremt svårt att hitta klappar till barn för en billig peng, för alla leksaker och liknande är hutlöst dyrt! Hon är ju dessutom i en riktig Barbie och prinsessålder och bara en Barbiedocka kostar flera hundra kronor. Då har hon ju födelsedag bara drygt en vecka före jul också, så pengarna ska ju räcka till födelsedagspresenter också.

• Tilda93
    daniiel skrev 2012-10-01 01:17:29 följande:
    Vi hade också sån "gemensamklapp" som det kallades i min släkt medan vi firade hela stora släkten på min pappas sida. Då köpte alla vuxna som ville vara med en klapp var i en viss prisklass (tror det var ca 150-250kr) och sedan var det olika varje år hur man fick den där klappen. Oftast var det olika lekar. Jag tycker det var en rolig och bra idé :) Ofast var det väldigt fina och/eller praktiska klappar.

Min farfar gick dock bort för två år sedan nu i vinter och efter det har hela släkten splittrats. Därför firar vi nu med mina föräldrar och min syster med sambo samt min mormor på själva julafton. Vi firar dagen efter med makens föräldrar och syster med sambo. Vi köper därför klappar till föräldrar, mor- och farföräldrar, våra systrar samt vår dotter såklart, som är det enda barnet numera i julsammanhang.

I år har vi mindre pengar än vi haft på länge (lever på en lön), så därför är det väldigt skralt i julklappskassan. Förra året fick min mormor tex en mobiltelefon, även makens syster. Till maken köpte jag konsertbiljetter. I år är jag glad över att vi bara "behövde" spendera ca 500kr sammanlagt på klappar till samtliga föräldrar och mor- och farföräldrar.

Till min syster vill vi nog köpa för ca 100-200kr och till makens syster för 300-400kr (eftersom hon även fyller år på julafton). Till dottern vill jag köpa för hur mkt som helst, men det går tyvärr inte. Jag tycker det är extremt svårt att hitta klappar till barn för en billig peng, för alla leksaker och liknande är hutlöst dyrt! Hon är ju dessutom i en riktig Barbie och prinsessålder och bara en Barbiedocka kostar flera hundra kronor. Då har hon ju födelsedag bara drygt en vecka före jul också, så pengarna ska ju räcka till födelsedagspresenter också.
    Gå in på www.hittajulklappar.nu/julklappstips/till-barn/ , så kanske det kan hjälpa dig med letandet till din dotter :)
  • Chicita

Om du är duktig på handarbete daniiel så kan du lösa en del av dotterns julklappsproblem (och kanske några andras) genom att sticka eller virka härliga halsdukar i färger dom gillar.
    En jätterosa halsduk med lite silvertrådar inlagt ibland kan ju vara en fin prinsessig present exempelvis Glad 

Nya sängkläder till docksängen (om hon har någon sådan) brukar också vara populärt, och både enkelt och billigt att göra om man har något gammalt påslakan som börjar bli lite slitet och ändå ska kasseras.

Hemgjord konfekt i en fin burk eller ask kan också vara en toppenpresent som inte kostar många slantar...

Dom två vi ska köpa presenter till i år kommer att få varsitt halsband (som vi köpte på Rhodos) med ett glashänge. Och sen blir det en sak till då dessa halsband var så väldigt billiga.
    Bland annat har vi hittat en filt som är "omsydd" till en sorts poncho-mantel...
    Den är fortfarande fyrkantig (eller tja rektangulär om man ska vara petnoga Flört) om man lägger ut den på ett bord eller någonstans.
    Men från ena kortsidan är den uppklippt in till mitten där ett halshål är gjort.
    Sen har dom satt i duffel-knappar så att man kan stänga igen den igen. Och sytt på fickor fram i samma tyg.
    Superhärlig och en perfekt present till den frusne Glad 
    Vad den andre ska få vet vi inte än. Men det kanske blir smink då hon älskar sånt... 

• daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-10-01 08:13:01 följande:
    Vi ger en slant till en organisation som vi gillar.
    De har vi gjort tidigare år också, donerat pengar i våra mor- och farföräldrars namn till Hjärtebarnsfonden :) Vår dotter har ett hjärtfel, så det har känts som en bra sak :)
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-10-01 09:41:27 följande:
    Om du är duktig på handarbete daniiel så kan du lösa en del av dotterns julklappsproblem (och kanske några andras) genom att sticka eller virka härliga halsdukar i färger dom gillar.
    En jätterosa halsduk med lite silvertrådar inlagt ibland kan ju vara en fin prinsessig present exempelvis Glad 

Nya sängkläder till docksängen (om hon har någon sådan) brukar också vara populärt, och både enkelt och billigt att göra om man har något gammalt påslakan som börjar bli lite slitet och ändå ska kasseras.

Hemgjord konfekt i en fin burk eller ask kan också vara en toppenpresent som inte kostar många slantar...

Dom två vi ska köpa presenter till i år kommer att få varsitt halsband (som vi köpte på Rhodos) med ett glashänge. Och sen blir det en sak till då dessa halsband var så väldigt billiga.
    Bland annat har vi hittat en filt som är "omsydd" till en sorts poncho-mantel...
    Den är fortfarande fyrkantig (eller tja rektangulär om man ska vara petnoga Flört) om man lägger ut den på ett bord eller någonstans.
    Men från ena kortsidan är den uppklippt in till mitten där ett halshål är gjort.
    Sen har dom satt i duffel-knappar så att man kan stänga igen den igen. Och sytt på fickor fram i samma tyg.
    Superhärlig och en perfekt present till den frusne Glad 
    Vad den andre ska få vet vi inte än. Men det kanske blir smink då hon älskar sånt... 
    Haha mja, nu är det så att jag redan har påbörjat en halsduk till dottern och maken. Till maken har jag sagt att det får bli hans födelsedagspresent (han fyller 13 oktober), men det blir nog svårt att få igenom samma sak med dottern eftersom hon redan valt färg och vet om det :P Tyvärr kan jag inget annat, sy kan jag väl visserligen, men det börjar vara tomt i tyglagret nu, samt idélagret :P

Vad kul det lät med ponchon där, smart idé att göra om en filt till något sådant :) Och halsbanden från Rhodos, det är kul att både ge och få sånt som är köpt tex utomlands tycker jag. Sånt som inte går att hitta på närmsta Glitter-butik tex.

Våra systrar är egentligen det svåraste, för båda dom köper ju allt de vill ha. Alltså i tex kläd, smyckes och sminkväg samt inredningsväg osv. Därför blir det så otroligt svårt att köpa något, speciellt när man inte har mkt att röra sig med. De har fått presentkort på Make up store och typ Gina tricot tidigare år, och det skulle väl funka i år också, i nödfall. Ska dock se om vi kan hitta någon pryl först.
Svar på tråden Vad ger du i julklapp?