• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • Pluppe
    M040812J skrev 2012-07-24 22:45:13 följande:
    Håller med! Förstår inte att folk ens orkar bry sig så mkt om andras val. Ett bröllop är väl fin oavsett hur "tacky" eller "trashigt" det är. Kan man inte bara låta det vara så och hålla sina åsikter inne?
    Självklart finns det mer och mindre självklara val nu när jag planerar, men inte rör det mig i ryggen hur andra gör? Visst är detta en "glimten-i-ögat-tråd" men generellt förstår jag inte alls hur man kan döma andras bröllop så hårt utifrån små detaljer, för det är det MÅNGA som gör. 

• Pluppe
    moa2012 skrev 2012-07-24 21:30:11 följande:
    håller med om att det är skitsnack !!
    Vad bra! :) Då är det inte bara jag som tycker att alla "diskutioner" är skitsnack (vilket jag inte gör, men andra tror).
  • TheD
    Pluppe skrev 2012-07-28 16:06:21 följande:
    Vad bra! :) Då är det inte bara jag som tycker att alla "diskutioner" är skitsnack (vilket jag inte gör, men andra tror).
    Nu säger du väl ändå mot dig själv? :)
  • TheD

Tillägg till listan som verkligen hör hemma i tråden:

Pannkakstårta - Nej, jag har aldrig hört talas om det på bröllop men iaf.

Kläder, skor, tygsaker, prydnadspill med rosetter!!! Dvs inte att bara en sak har det utan varenda dekoration.

• 1700tal
    knyttan skrev 2012-07-25 21:50:04 följande:
    med jätteansträngd dresscode (frackbröllop men ingen av gästerna har en frack ex...)
    Hehe, tycker det här är så intressant.. Det här med frackbröllop tas upp ständigt som nåt alldeles förfärligt och överdrivet (eller vad man nu har för åsikt om det ), ändå har jag under mina 4 år på BT inte läst, hört eller stött på ett enda par som haft frackbröllop... Inte utanför BT heller.
  • knyttan
    1700tal skrev 2012-07-29 09:08:03 följande:
    Hehe, tycker det här är så intressant.. Det här med frackbröllop tas upp ständigt som nåt alldeles förfärligt och överdrivet (eller vad man nu har för åsikt om det ), ändå har jag under mina 4 år på BT inte läst, hört eller stött på ett enda par som haft frackbröllop... Inte utanför BT heller.
    Jag har stött på det men då har det varit i gamla student/ akademikerkretsar och där är det ju inte helt ovanligt med frackmiddagar. Jag tycker inte heller att det är speciellt förfärligt och överdrivet med just frack om man nu har en naturlig relation till det Glad
  • majflicka
    1700tal skrev 2012-07-29 09:08:03 följande:
    Hehe jaså? Och jag som sett bilder från flera stycken här på BT!  Men är min pet peeve så  har väl antennerna ute ;)

Bröllopet efter vårt i kyrkan när vi gifte oss förra året var också ett frackbröllop. Var lite roligt för den närmaste familjen + bröllopssällskap började komma medan min familj fotades och "hängde" lite utanför kyrkan och då hörde vi mamman till brud/brudgum klaga högljutt till annat släkting: Varför 17 skulle de ha sån här klädkod! Se vad fint det kan vara när man är normal! (hänvisade till oss)
    knyttan skrev 2012-07-29 16:03:54 följande:
    Jag har stött på det men då har det varit i gamla student/ akademikerkretsar och där är det ju inte helt ovanligt med frackmiddagar. Jag tycker inte heller att det är speciellt förfärligt och överdrivet med just frack om man nu har en naturlig relation till det Glad
    Eller hur! Min make har egen frack och är i flera sällskap från akademikertiden där frack används  så ngn gång/år kommer den fram medan jag ALDRIG varit på en tillställning
  • 1700tal

Hm, jaså... Ja, jag har aldrig sett nåt iaf. Men har väl inte spanat efter dem heller. Min blivande har också egen frack och har använt den en hel del. Tycker själv inte frack är nåt märkvärdigt, varken som plagg eller som klädkod. Men har fascinerats över hur avigt inställd många är till det. Det är ju bara ett plagg, om än ett formellt sådant. Och vad är fel med formella tillställningar liksom?

• daniiel

"Felet" med formella tillställningar kan ju bli om ingen i brudparets närhet någonsin är på sådana tillställningar och därför måste hyra eller köpa en frack och aftonklänning enbart för att gå på ett bröllop. Speciellt om det är så att brudparet själva inte brukar gå på eller ha sådana tillställningar annars. Att det bara ska ha frackbröllop "bara för att". Då kan det lätt bli dyrt för gästerna och stelt på middagen/festen om de känner sig obekväma i kläderna. Att sätta en hög klädkod "bara för att" kan jag också tycka är lite sk. "trashigt".

Om det däremot är så att man är van sådant och själv brukar gå på sådana tillställningar och man vet att flera av gästerna också brukar göra det, eller att de skulle tycka att det var jättekul att köpa/hyra nya kläder.. ja, då är det ju bara att köra på! :)

• knyttan
    1700tal skrev 2012-07-29 20:38:14 följande:
    Hm, jaså... Ja, jag har aldrig sett nåt iaf. Men har väl inte spanat efter dem heller. Min blivande har också egen frack och har använt den en hel del. Tycker själv inte frack är nåt märkvärdigt, varken som plagg eller som klädkod. Men har fascinerats över hur avigt inställd många är till det. Det är ju bara ett plagg, om än ett formellt sådant. Och vad är fel med formella tillställningar liksom?
    Nej inget alls, jag har själv varit på frackmiddagar /studentbaler men tycker inte att det är så speciellt kul - pga den studentikosa jargongen, inte för frackens skull! Det jag ville åt var väl mer om man väljer att ha en klädkod (som tex frack då eller smoking) som inte gästerna har någon naturlig relation till. Om man nu bara är gamla nationspolare varav hälften är promoverade och super i frack jämt och ständigt så är det ju inget konstigt att man har frack på sitt bröllop heller, då kanske det skulle vara mer "fel" med kavaj iså fall, samma om man kanske jobbar i kostym, då kan jag förstå att man vill gå upp ett steg för att inte känna att man går i arbetskläderna. Men om Pelle Blåställ och Fia Frisör vill ha tjusigt som attan på bröllopet och därför väljer att ha frack (vet inte hur vanligt det är iofs, säkert inte särskillt...) bara för att det ska vara "flott" liksom, och utan att riktigt ha koll på resten av vett-och-etiketten mm, då är det onekligen lite trash.
Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?