• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • gbg2012

Kom och tänka på det där paret som gifte sig på låtsas för publicitet och det finns en bild när de står vi den extremt stora tårtan. DE är trashiga, kommer inte ihåg vad de heter..

• daniiel
    gbg2012 skrev 2012-07-21 12:47:26 följande:
    Ja inte valde vi allt för att det är dyrast vi valde långt ifrån gbg dyraste lokal! Vi gifte oss inte på ett slott för vi ville ha intimt och mysigt. Alla val vi gjorde var ju känslan vi ville ha och känslan när vi kände inför de. 

Ett bröllop ska ju såklart spegla brudparet. =)

Lite som de där kändisarna med sina miljonbröllop...Ja det är trashigt att bara vilja synas! 
    Ja, det var inte riktat specifikt till dig, utan en mer allmän reflektion.
  • Pluppe
    daniiel skrev 2012-07-21 12:38:38 följande:
    Ja, precis som jag skrev tidigare i tråden.. att spendera mkt pengar bara för att spendera mkt pengar. Att välja de dyraste alternativen bara för att de är dyra. Det tycker jag är rätt trashigt.
  • Louise

Jag har svårt för personer som pratar illa om tillställningar i stort. Jag menar när man åker därifrån och det ska pratas illa om maten, musiken osv när man sitter i bilen/taxin därifrån. Då blir gästerna som pratar illa strashiga...

• TheD
    Louise skrev 2012-07-22 17:29:57 följande:

Jag har svårt för personer som pratar illa om tillställningar i stort. Jag menar när man åker därifrån och det ska pratas illa om maten, musiken osv när man sitter i bilen/taxin därifrån. Då blir gästerna som pratar illa strashiga...

Nja... om det är en ren åsikt så är det inget skitsnack utan mer klargörande för vad man tycker.
  • Pluppe
    Louise skrev 2012-07-22 17:29:57 följande:

Jag håller med dig! Tror helt klart att det kommer blir det efter vårt bröllop, har fått höra en hel del nu innan.. Finns vissa kandidater i släkten som bara "måste" snacka lite..
    TheD skrev 2012-07-22 17:48:23 följande:
    Nja... om det är en ren åsikt så är det inget skitsnack utan mer klargörande för vad man tycker.
    Fast det blir ju skitsnack om dem säger det när dem åker därifrån. Då kan dem ju likagärna säga det rakt ut till brudparet så brudparet kan "försvara" sig, annars blir det ju rent skitsnack om det är med negativ ton.
  • Fästmön
    Brudiframtiden skrev 2012-07-20 21:26:28 följande:
    Lite OT kanske...
    En sak som jag funderar över när det gäller buffé, trerätters, femrätters, lokaler, klänning etc etc i samband med bröllop är att det ena eller det andra känns mer lyxigt eller finare etc. MÅSTE det vara lyxigt bara för att det är bröllop? Festligt ja..men lyxigt? Går ett bröllop ut på att det ska vara så lyxigt som möjligt? Ibland känns det som man (säger inte att jag är ett undantag) fokuserar på detaljer och det som syns utåt...men varför gifter man sig egentligen? Lite trashigt är det nog allt att det är att lyxa i överkant..
    Det måste absolut inte vara så lyxigt så möjligt. För vår del så handlade bröllopet om att det skulle bli så trevligt så möjligt snarare än så lyxigt så möjligt. Jag åker dit på ganska många "trashigheter" som nämns i tråden (varav jag skrivit ett antal själv Glad). Även fast vi hade råd att lägga mer pengar på bröllopet så valde vi bort några "lyxiga" saker för att folk skulle känna sej mer avslappnade och för att det skulle bli en trevlig stämning.

Sen vet jag att många nog hade tyckt att vårt bröllop var "för mkt". Vi la exempelvis 15 000 sek på blommor att dekorera lokalen med.
  • Chicita

Ordet "lyxigt" används nog överdrivet i bröllopssammanhang.
    Men det är väl det där typiskt svenska att man vill "unna sig" (och i det här fallet också sin familj, släkt och vänner) en dag där dom får känna sig lite rikare än vad dom egentligen är. En dag där dom unnar sig dyrare mat, mer påkostade kläder, dekorationer och allt vad det nu kan vara.
    Sen behöver det inte kosta massor eller vara oxfilé, skaldjursbuffé eller något annat som kostar pengar bara för att kosta pengar (som daniiel och några andra skrev om tidigare).

Vår "lyx" var att anlita en cateringfirma och att betala mina kollegor för att servera och bemanna baren så vi slapp tänka på det själva eller försöka övertala släkt och vänner att ställa upp gratis.

Ordet lyx kan dessutom användas i många nivåer och utgår från individens egna referenser.
    Som exempel. När jag och maken vill "lyxa till det" så tar vi en helg på hotell, eller går på en riktigt bra restaurang och äter det vi vill utan att kolla priserna.
    När min bror vill "lyxa till det" så köper han makrill i tomatsås och har som pålägg på mackorna. Eller en påse kanelbullar och äter med mjölk...

Så med andra ord så behöver det inte betyda att man måste vara på ett slott eller herrgård och ha sittande 5-rätters med servitörer i livré för att det ska räknas som lyxigt.
    Utan det kan vara att man "lyxar till det" med att ha knoppalakan som dukar istället för vita pappersdukar på rulle från ICA. Eller att man plockar blommor i trädgården och dekorerar borden med, för blommor ger en "lyxig" känsla. Någon annan tycker att ljus är det lyxigaste som finns och satsar på fina ljus i "silverstakar". Det kan vara att man beställer tårtan från ICA MAXI istället för att svärmor ska göra dom klassiska gräddtårtorna. Andra lägger extra krut på maten.

Häng inte upp er på vad ordet lyx betyder för er.
    För det behöver inte ha samma betydelse för någon annan Flört 
    Ordet lyx i bröllopssammanhang kan man nog alltså sammanfatta till att betyda "finare än vi brukar göra det". 

• majflicka

Den här tråden är kul om den tolkas rätt. Visst får man som vuxen ha lite självdistans och ta att en annan vuxen inte delar ens smak men om sedan ngn ifrågasätter vad man tycker är trashigt då får man ta det med. Bara för att man får tycka vad man vill betyder ju inte det att andra bara ska låta det passera. Själva lyckdes vi pricka in en hel del grejer som ni andra tycker är tacky;) hihi. Fine by me. Byter trashigt mot tacky nu... Tacky i bröllopssammanhang för mig är att ha sådant som uppenbart inte är ens stil, tex ha hög hatt och frackbröllop alt smoking ( det senare älskar jag själv hihi) när man aldrig i sitt liv varit på en tillställning som krävt det tidigare och själv helst bär tisha och jeans. Man bör i mitt tycke göra dagen så att man och ens gäster är bekväma för troligen är det så att om man själv inte äger en frack gör troligen inte ens vänner det heller... Sen får väl erkännas att jag tycker kuvertbröllop är tacky. Tillåter inte vår ekonomi att vi bjuder in till bröllopsfest då låter vi bli det och har ett mindre familjefirande som mer passar vår livssituation för stunden. Bröllop bjuder man på. ( argumentet att bröllopspresent får man ju alltid funkar inte då det är frivilligt och ngt man ska vara tacksam för och det känns hemskt att vissa kontrar med att " Man kan ju alltid tacka nej till inbjudan", ja det kan man men de flesta bjuder ju in vänner och familj för att man vill ha med dem på sin fina dag och inte är ute efter att skapa osämja. Sen finns det ju mkt som man kan tycka känns som fånigt beteende. T ex att man kör över sin familj och vänner som borde betyda allt för en för att det är " vår dag" ( för de flesta av oss är det ju viktigt att vänner och bekanta känner sig välkomna) men det känns inte tacky utan bara korkat;)

• knyttan
    majflicka skrev 2012-07-23 13:03:16 följande:
     Sen finns det ju mkt som man kan tycka känns som fånigt beteende. T ex att man kör över sin familj och vänner som borde betyda allt för en för att det är " vår dag" ( för de flesta av oss är det ju viktigt att vänner och bekanta känner sig välkomna) men det känns inte tacky utan bara korkat;)
    Nej jag fattar inte alls det där "vår-dag" resonemanget som verkar gå ut på att man har rätten att domdera och köra med resten av familjen och vännerna för att man ska gifta sig? Vill man inte ha en trevlig dag med dem? Jag ser det ju som att jag ska ställa upp och ge mina vänner och familj en fin upplevelse som tack för att de kommer och delar dagen med oss, men vissa ser det tydligen som att gästerna ska var deras undersåtar för en dag... supertacky!!
Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?