• På rosa moln

Ursäkter för att tacka nej till bröllop

Vilka orsaker tycker ni är okej att tacka nej till ett bröllop av? Är det okej att tacka nej bara för att man inte har lust att gå/tycker att det är bökigt att ta ledigt från jobbet/ordna barnvakt/liknande? I mina ögon så är det en stor ära att bli bjuden på ett bröllop och jag tycker att det borde vara mycket få saker som går före det. En planerad förlossning samma dag/ett annat bröllop där någon som står en närmare/hinner skicka inbjudan tidigare gifter sig/en resa som inte går att omboka... det är väl de orsakerna jag kan komma på. En kompis som är bjuden på vårt bröllop tackade precis nej med ursäkten att hon inte vet vad hon ska göra i sommar... Sedan frågade hon om hon kunde höra av sig längre fram när planerna har klarnat mer, då svarade jag att om inte vårt bröllop är viktigare för henne än att hon kan lova att ha den dagen fri (utan en bra ursäkt till motsatsen) så behöver hon inte heller komma.

Överreagerar jag eller är det förståligt att jag tar illa upp?

• Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop
  • durrasflikka
    På rosa moln skrev 2012-05-17 21:22:54 följande:
    Vilka orsaker tycker ni är okej att tacka nej till ett bröllop av? Är det okej att tacka nej bara för att man inte har lust att gå/tycker att det är bökigt att ta ledigt från jobbet/ordna barnvakt/liknande? I mina ögon så är det en stor ära att bli bjuden på ett bröllop och jag tycker att det borde vara mycket få saker som går före det. En planerad förlossning samma dag/ett annat bröllop där någon som står en närmare/hinner skicka inbjudan tidigare gifter sig/en resa som inte går att omboka... det är väl de orsakerna jag kan komma på. En kompis som är bjuden på vårt bröllop tackade precis nej med ursäkten att hon inte vet vad hon ska göra i sommar... Sedan frågade hon om hon kunde höra av sig längre fram när planerna har klarnat mer, då svarade jag att om inte vårt bröllop är viktigare för henne än att hon kan lova att ha den dagen fri (utan en bra ursäkt till motsatsen) så behöver hon inte heller komma.

Överreagerar jag eller är det förståligt att jag tar illa upp?
    Där beror det ju på, har hon jobb? Eller letar hon sommarjobb? För isf kanske hon inte kommer få ledigt, eller vet inte ännu om hon får ledigt.

Jag bryr mig inte om anledning till ev. nej (kanske för att det mest är hans släkt?) så jag ska inte säga att du överreagerar eller inte för alla är/tycker olika.
  • Juni 2012

Alla har inte jobb där man kan ta ledig en dag mitt i ett 10dagarspass.

Att inte ha råd är en godkänd ursäkt, alla har inte pengar att lägga på bensin/övernattning. Men vet man om det långt i förväg så ökar ju möjligheten att försöka spara/låna ihop. Jag har tackat nej med motiveringen att vi inte hade råd.

Jag tycker nog att hennes ursäkt låter helt ok. Är man alldeles ny på ett jobb så ber man kanske inte om ledigt direkt, men när man kommit in lite i rutinerna så märker man ju om de andra byter pass med varann och man själv också kan göra det.

• På rosa moln

Hon studerar till läkare så jag betvivlar inte alls att hon har mycket att göra, men om hon nu exempelvis måste plugga den dagen så kunde hon väl åtminstone komma på vigseln? Att inte göra det är i mina öron att säga "du är helt oviktig för mig så jag kan inte ens lova att avsätta en timme eller två för er den dagen".

Men, men... jag har hellre färre gäster som glädjer sig åt att dela vår dag med oss än fler gäster som kommer för att de känner sig tvungna så jag får väl försöka att se det positivt.

• På rosa moln
    Juni 2012 skrev 2012-05-17 21:46:26 följande:
    Alla har inte jobb där man kan ta ledig en dag mitt i ett 10dagarspass.

Att inte ha råd är en godkänd ursäkt, alla har inte pengar att lägga på bensin/övernattning. Men vet man om det långt i förväg så ökar ju möjligheten att försöka spara/låna ihop. Jag har tackat nej med motiveringen att vi inte hade råd.
    Det förstår jag mycket väl att inte alla har råd med även fast jag inte tror att det var anledningen för henne då hon varken behöver åka många meter för att komma dit eller behöver övernatta där heller. Men annars så visst händer det att folk behöver tacka nej på grund av det (och det är såklart ingenting som folk i allmänhet vill berätta) så det får jag ta med på min lista också.

När det gäller jobb däremot så tror jag att det är extremt få som inte kan få ledigt om de ber om det fem månader innan och berättar att det är väldigt viktigt att de får ledigt, men jag antar att det förekommer det också.
  • repsara

Jag tycker alla ursäkter är "okej".

Jag har ingen aning om hur andras liv ser ut eller om det är svårt att få semester, hitta sommarjobb, har dåligt med pengar eller annat som kan påverka ens liv.

Visst tycker jag också att det är en ära att få vara med och dela en stor dag, men som sagt - alla har olika förutsättningar.

• På rosa moln

Ingen som håller med mig alltså? Glad

• Juni 2012

Nä, de flesta får ledigt.

Men som kompisens sambo som jobbar på finlandsfärja, behöver man en dags ledigt så får man vara ledig hela passet (8-10 dagar) och det sviiiider ekonomiskt tyvärr

Tråkigt att folk i allmänhet har så svårt att säga "Jag har inte råd". Jag orkar inte skämmas för att jag är sjukskriven, så jag säger som det är. 
    Solig

• daniiel

Jag hade nog tyckt att det var tråkigt att min vän inte hade möjlighet att komma, men jag hade nog inte tagit så illa upp som du verkar ha gjort. Som alla andra skriver här så vet man väldigt sällan hur en annan persons liv ser ut och det kan finnas massor med anledningar till att man tackar nej utan att för den sakens skull inte tycka att bröllopet är en stor och rolig grej för brudparet. Vi sköt upp OSA för ett par vänner till oss just för att de tyvärr inte visste riktigt hur sommaren skulle se ut med jobb osv. Vi visste inte ens om vår toastmadame (som jobbar inom vården) kunde byta bort sitt pass förrän ca 2-3 veckor före vigseln. Jag tycker inte det är så konstigt.

• På rosa moln
    Juni 2012 skrev 2012-05-17 22:07:15 följande:
    Nä, de flesta får ledigt.

Men som kompisens sambo som jobbar på finlandsfärja, behöver man en dags ledigt så får man vara ledig hela passet (8-10 dagar) och det sviiiider ekonomiskt tyvärr

Tråkigt att folk i allmänhet har så svårt att säga "Jag har inte råd". Jag orkar inte skämmas för att jag är sjukskriven, så jag säger som det är. 
    Solig
    Beröm till dig, det behövs många fler som vägrar skämmas över den de är!

Ja det kan såklart vara de som har svårigheter att komma loss av olika anledningar och hade hon sagt någonting i stil med "jag är ledsen, men jag kan absolut inte få ledigt den dagen" så hade jag kanske tyckt att det var okej (även om jag hade blivit besviken ändå), men att säga någonting luddigt som mellan raderna går att utläsa "jag vet inte än om jag har någonting roligare för mig den dagen" (även fast det kanske inte var så det var menat att låta) tycker jag är kasst.
  • aniara
    På rosa moln skrev 2012-05-17 21:22:54 följande:
    Vilka orsaker tycker ni är okej att tacka nej till ett bröllop av? Är det okej att tacka nej bara för att man inte har lust att gå/tycker att det är bökigt att ta ledigt från jobbet/ordna barnvakt/liknande?
    Att gå på bröllop ska vara kul, inte en uppoffring! Vill man inte så behöver man inte, så klart! Men sen kan man ju fundera på hur viktig man är för den här personen om man inte prioriteras så högt att den personen väldigt gärna vill delta.

Just i detta fallet så har vi ju bara hört en sida av historien. Hade hon själv beskrivit sin syn hade den nog inte varit så kortfattad. Det kan finnas faktorer som inte är kända, som de andra redan varit inne på.
Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop