• På rosa moln

Ursäkter för att tacka nej till bröllop

Vilka orsaker tycker ni är okej att tacka nej till ett bröllop av? Är det okej att tacka nej bara för att man inte har lust att gå/tycker att det är bökigt att ta ledigt från jobbet/ordna barnvakt/liknande? I mina ögon så är det en stor ära att bli bjuden på ett bröllop och jag tycker att det borde vara mycket få saker som går före det. En planerad förlossning samma dag/ett annat bröllop där någon som står en närmare/hinner skicka inbjudan tidigare gifter sig/en resa som inte går att omboka... det är väl de orsakerna jag kan komma på. En kompis som är bjuden på vårt bröllop tackade precis nej med ursäkten att hon inte vet vad hon ska göra i sommar... Sedan frågade hon om hon kunde höra av sig längre fram när planerna har klarnat mer, då svarade jag att om inte vårt bröllop är viktigare för henne än att hon kan lova att ha den dagen fri (utan en bra ursäkt till motsatsen) så behöver hon inte heller komma.

Överreagerar jag eller är det förståligt att jag tar illa upp?

• Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop
  • På rosa moln

Tack för era synpunkter även fast det hade varit kul om någon hade hållit med mig Flört

• LitenSandra

Jag tycker att du har helt rätt! Vi är själva på samma ställe kan man säga. Vi har bjudit de som vi verkligen vill ska komma på vårt bröllop, däribland mina mostrar och morbröder (5 st + respektive) och alla, utom en, har tackat nej. Via SMS. Har inte fått en enda anledning. Två av dem fick jag fråga då o.s.a gått ut.... Känner mig så ledsen för att de inte kommer. Jag tycker som dig, att det verkligen är något speciellt att bli bjuden på bröllop. Kan bara komma på ett par godtagbara anledningar till att inte komma, typ graviditet, resa och jobb i annat land... Annars ser man till att komma! Punkt. Så jag är mycket besviken på min släkt. Men å andra sidan så vet vi ju nu hur dom ser på oss, och deras prioriteringar. Tråkigt är det. Förstår dig fullt ut! Helt rätt.

• passionsblomman

Om jag blir inbjuden till något av en vän, där jag riskerar att mista den personens vänskap om jag tackar nej, och dessutom känner att jag måste skaka fram en ursäkt som ska godkännas av den personen, då hade jag funderat fler än en gång runt vad det egentligen är för typ av vänskapsrelation.

Man har ingen skyldighet att ange några skäl eller komma med förklaringar om man tackar nej. Det behöver inte vara en markering i fråga om hur man värderar sin relation.
    Precis på samma sätt som folk väntar sig att man ska fatta att "man kan ju inte bjuda alla, någonstans måste man dra gränsen", utan att de som inte blev bjudna ska bli sura och tro att de inte räknas, måste man rimligen också kunna tacka nej till en festlighet, för att "man kan ju inte gå på allt, någonstans måste man dra gränsen"

Slutligen tycker jag egentligen inte att det är en så fantastiskt stor ära att bli bjuden till bröllop. Visst är det riktigt roligt och man blir jätteglad, missförstå mig rätt, men faktum är att jag tycker det är brudparet som föräras sina nära och käras uppslutning, när folk tar sig tid och råd att komma.

Sorry, nu fick du inget medhåll härifrån heller.

Däremot, får jag ju tillägga, är det inget konstigt om man själv blir ledsen och besviken över att någon inte kommer, för att man gärna sett den personen närvara. Men det är en anna sak och inget man kan låta gå ut över vännen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD

tackar man nej så tackar man nej... Jag tycker det är fult att fråga:"jaha, varför kan du inte?" Jag hatar folk som ställer följfrågor. nej är ett nej, lika mycket som ja är ett ja.

Om hon inte vet så vet hon inte. Om hon inte vill komma så är det så. Tycker inte det är konstigt. Så din reaktion mot din kompis verkar lite väl onödig. Hon har en framtid som hon ska tänka på...gissar jag. Skulle vara bra och veta hur hon tänker och ser på det hela då vi endast ha läst din version...

• pulmonate
    aniara skrev 2012-05-17 22:22:09 följande:
    Att gå på bröllop ska vara kul, inte en uppoffring! Vill man inte så behöver man inte, så klart! Men sen kan man ju fundera på hur viktig man är för den här personen om man inte prioriteras så högt att den personen väldigt gärna vill delta.
    Detta håller jag med om. Jag förstår att vissa inte kan komma av olika anledningar, men man hoppas ju ändå att ens närmaste släkt och vänner försöker komma i alla fall. Det ska inte vara en uppoffring utan något roligt. Att de vill dela ens speciella dag. 
  • Mandis

Hmm..självkart har alla rätt att tacka nej utan att behöva uppge en "giltig" orsak. Dock skulle jag nog få en lite annan syn på vår vänskap om en av mina nära vänner skulle göra så.

Jag har bland annat en vän som var nästan först av alla att tacka ja...och nu 6 veckor innan bröllopet kommer hon och säger att hon har klantat till sig och dubbelbokat den dagen då hon sedan ett par veckor har bokat en resa på samma dag. Detta har fått mig att se lite annorlunda på vår vänskap..hon säger ofta att jag är en av hennes närmaste vänner..men det känns inte särskilt troligt då jag inte tycker att man glömmer bort en av sina "närmaste" vänners bröllopsdag. Som tur är har jag en massa andra goa vänner och familj som kommer och firar dagen med oss..men det känns ju fortfarande lite tråkigt.

• knyttan
    På rosa moln skrev 2012-05-17 22:04:32 följande:
    Ingen som håller med mig alltså? Glad
    Jag tycker nog att de flesta anledningar till att inte komma är ok, om det faktiskt är anledningar som gör att man är förhindrad. I det här fallet så lät det ju på din kompis som om hon inte visse om hon skulle ha något roligare för sig än att gå på ditt bröllop - alltså INTE OK Skrikandes. Kan man inte så kan man inte och det är inte så mycket att orda om. Men att vänta och se för att det kan hända något annat skoj eller man kanske får för sig att resa bort eller något annat, nej det tycker jag bara visar på att man inte är värd att ha några vänner! Jag tyckte ditt svar var riktigt bra!
  • Anneli256

Du ska vara glad att det bara är en "kompis" min m2bs far, syster, och två bröder har inte hört av sig över huvud taget.. Vi förutsätter att dom inte har för avsikt att komma.

Vi har även ett par vänner som ringt först till toastmadame o sagt att dom trodde dom skulle komma sedan sagt till oss att det var några saker dom behövde kolla, sedan har dom sagt först vid ett tillfälle att allt var klart dom skulle komma ändrat sig igen.. senaste var åter igen att dom trodde att dom skulle komma men dom skulle ringa oss. Nu drygt en vecka innan bröllopet har vi inte hört något och har inte heller för avsikt att bry oss. Det som är det värsta är att dom egentligen inte var med på gästlistan från början men han sa vid ett tillfälle att dom skulle komma till kyrka och då valde vi att bjuda dom då min m2b speciellt ha rätt bra kontakt med mannen

Jag förstår att man blir besviken det är vi... Fördelen ni har är iaf att ni får ett klart svar och även en förklaring (även om du personligen tycker den är otillräcklig)

lycka till o njut av dom gäster som vill komma. Det gör vi

• moa2012

hej i mitt fall är det int riktigt så..vi hade gjort en mindre lista på folk som var bjudna men då blev det krig i vår släkt..ett jävla ståhej och bråk..det sluta med att min mormor fick sticka till lite mer pengar så istället för 35 bjudna blev det 70...35 var alldeless tillräkligt för mig...
    jag håller med både de andras åsikter men även dina..jag tycker att man har fler ursäkter än dem du skrev men å andra sidan hade jag blivit riktigt besviken om det är en nära vän,vilket det måste vara eftersom man nog inte brukar bjuda ytliga vänner på bröllop...hade en person inte tyckt att jag var viktigare än så ,,då hade jag nog tagit avstånd hädanefter..jätte tråkigt för er...håller med om att man kräver inte att en person ska vara närvarande hela dagen men att komma en time till en vigsel borde inte vara till större besvär..eftersom hon studerar kan det ju inte vara så att hon tänkt åka utomlands en längre tid eller så..och hade vet varit så att hon faktiskt planerat att göra en resa hade jag sakt det istället för den ursäkten hon gav..
    lycka till på bröllopet och att det kommer människor som faktiskt har intresse för er.. 

• Cantaton
    passionsblomman skrev 2012-05-17 23:19:29 följande:
    Om jag blir inbjuden till något av en vän, där jag riskerar att mista den personens vänskap om jag tackar nej, och dessutom känner att jag måste skaka fram en ursäkt som ska godkännas av den personen, då hade jag funderat fler än en gång runt vad det egentligen är för typ av vänskapsrelation.

Man har ingen skyldighet att ange några skäl eller komma med förklaringar om man tackar nej. Det behöver inte vara en markering i fråga om hur man värderar sin relation.
    Precis på samma sätt som folk väntar sig att man ska fatta att "man kan ju inte bjuda alla, någonstans måste man dra gränsen", utan att de som inte blev bjudna ska bli sura och tro att de inte räknas, måste man rimligen också kunna tacka nej till en festlighet, för att "man kan ju inte gå på allt, någonstans måste man dra gränsen"

Slutligen tycker jag egentligen inte att det är en så fantastiskt stor ära att bli bjuden till bröllop. Visst är det riktigt roligt och man blir jätteglad, missförstå mig rätt, men faktum är att jag tycker det är brudparet som föräras sina nära och käras uppslutning, när folk tar sig tid och råd att komma.

Sorry, nu fick du inget medhåll härifrån heller.

Däremot, får jag ju tillägga, är det inget konstigt om man själv blir ledsen och besviken över att någon inte kommer, för att man gärna sett den personen närvara. Men det är en anna sak och inget man kan låta gå ut över vännen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Bra formulerat, Passionsblomman. Precis så tänker jag också. Rakt igenom.

Jag är hemskt ledsen över att inte kunna gå på en av mina nära vänners bröllop i sommar, och alla anledningar känns "futtiga" och hon blev givetvis nedstämd när jag meddelade att jag (vi) inte kan komma. Men den här gången behöver jag prioritera annorlunda, av flera skäl. Det betyder inte att hon är mindre värd för mig i vår vardagliga relation. Jag är intresserad av hur hon tänker runt sin sminkning, hur klänningen ser ut, hjälper henne gärna att hitta stolsöverdrag o.s.v. Jag ÄR intresserad av hennes och hennes blivande mans bröllop, men har tackat nej... 
Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop