passionsblomman skrev 2012-05-17 23:19:29 följande:
Om jag blir inbjuden till något av en vän, där jag riskerar att mista den personens vänskap om jag tackar nej, och dessutom känner att jag måste skaka fram en ursäkt som ska godkännas av den personen, då hade jag funderat fler än en gång runt vad det egentligen är för typ av vänskapsrelation.
Man har ingen skyldighet att ange några skäl eller komma med förklaringar om man tackar nej. Det behöver inte vara en markering i fråga om hur man värderar sin relation.
Precis på samma sätt som folk väntar sig att man ska fatta att "man kan ju inte bjuda alla, någonstans måste man dra gränsen", utan att de som inte blev bjudna ska bli sura och tro att de inte räknas, måste man rimligen också kunna tacka nej till en festlighet, för att "man kan ju inte gå på allt, någonstans måste man dra gränsen"
Slutligen tycker jag egentligen inte att det är en så fantastiskt stor ära att bli bjuden till bröllop. Visst är det riktigt roligt och man blir jätteglad, missförstå mig rätt, men faktum är att jag tycker det är brudparet som föräras sina nära och käras uppslutning, när folk tar sig tid och råd att komma.
Sorry, nu fick du inget medhåll härifrån heller.
Däremot, får jag ju tillägga, är det inget konstigt om man själv blir ledsen och besviken över att någon inte kommer, för att man gärna sett den personen närvara. Men det är en anna sak och inget man kan låta gå ut över vännen.
Bra formulerat, Passionsblomman. Precis så tänker jag också. Rakt igenom.
Jag är hemskt ledsen över att inte kunna gå på en av mina nära vänners bröllop i sommar, och alla anledningar känns "futtiga" och hon blev givetvis nedstämd när jag meddelade att jag (vi) inte kan komma. Men den här gången behöver jag prioritera annorlunda, av flera skäl. Det betyder inte att hon är mindre värd för mig i vår vardagliga relation. Jag är intresserad av hur hon tänker runt sin sminkning, hur klänningen ser ut, hjälper henne gärna att hitta stolsöverdrag o.s.v. Jag ÄR intresserad av hennes och hennes blivande mans bröllop, men har tackat nej...