• På rosa moln

Ursäkter för att tacka nej till bröllop

Vilka orsaker tycker ni är okej att tacka nej till ett bröllop av? Är det okej att tacka nej bara för att man inte har lust att gå/tycker att det är bökigt att ta ledigt från jobbet/ordna barnvakt/liknande? I mina ögon så är det en stor ära att bli bjuden på ett bröllop och jag tycker att det borde vara mycket få saker som går före det. En planerad förlossning samma dag/ett annat bröllop där någon som står en närmare/hinner skicka inbjudan tidigare gifter sig/en resa som inte går att omboka... det är väl de orsakerna jag kan komma på. En kompis som är bjuden på vårt bröllop tackade precis nej med ursäkten att hon inte vet vad hon ska göra i sommar... Sedan frågade hon om hon kunde höra av sig längre fram när planerna har klarnat mer, då svarade jag att om inte vårt bröllop är viktigare för henne än att hon kan lova att ha den dagen fri (utan en bra ursäkt till motsatsen) så behöver hon inte heller komma.

Överreagerar jag eller är det förståligt att jag tar illa upp?

• Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop
  • På rosa moln
    passionsblomman skrev 2012-05-18 10:29:00 följande:
    Jag vet. Det är ju det du sagt redan i trådstarten. Jag ville vända på begreppen för att visa att det finns två sidor av myntet. Inte minst vad gäller vem det är som ska godkänna anledningarna. Det verkar i ditt huvud vara helt och hållet du som inbjudare som ska göra det -och utifrån det ockås ha en bedömningsskala i fråga om huruvida man förtjänar din vänskap eller inte. Sådant riskerar att bli både hårt och ensidigt. 

Jag vet av egen erfarenhet att det kan finnas många och skiftande skäl att utebli från saker och ting-och allt kanske man inte kan eller vill tala om heller. Visst är attityden "jag kanske kommer om inget roligare dyker upp" tråkig, men det var inte så jag tolkade vad du skrev att hon sagt. Jag uppfattade att hennes sommar är ett rätt oskrivet blad ännu, och att hon hade svårt att lova/boka något än. DEN situationen vet jag  precis hur det är. Vi lever i min familj efter schema 4 veckor i taget som bäst och det är helt värdelöst-inte minst för att det är ohyggligt svårt att planera sitt liv.
    Ifall man inte är det minsta ängelägen om att dela en av en persons viktigaste dagar i livet med henne eller honom, kan man alls tycka om den personen då?

Men visst kan du ha rätt i det du säger, hon kanske exempelvis lider av en depression som jag inte vet om och av olika skäl vet att hon inte kommer att klara av att komma. Fast i ett sådant läge kanske man kan dra en nödlögn och säga att man precis har blivit överraskad med en resa den helgen eller vad som helst?
  • På rosa moln
    Fru 0728 skrev 2012-05-18 09:35:52 följande:
    Men jag har en tärna som inte tycker vår dag är viktig, jag har haft min klänning hemma i över 3 månader och har inte kunnat pröva den riktigt än. Vill ju se om det behövs justeringar eller läggas upp. Hon har viktigare saker för sig säger hon och det enda jag begärt av henne är att hon ska hjälpa mig med klänningen. Efter lite påtryckningar om hur viktig bröllopsdagen är för oss så ska hon äntligen komma på måndag (jag kör henne o hon bor 3km från mig).
    Frågade henne för några veckor sedan om hon verkligen ville vara tärna (hon är min syster) men har fortfarande inte fått ett svar, hennes liv o allt hennes är ju så mkt viktigare så vi andra betyder inget längre.

Ne som sagt, jag är förbaskat trött på folk som bär sig illa åt. Även om det inte är deras viktigaste dag i deras liv så av kärlek till sin vän eller familj så gör man sitt bästa istället för att komma med lama ursäkter.  
    Riktigt tråkig att höra om din systers oengagemang. Hoppas att det löser sig!
  • På rosa moln
    Willow skrev 2012-05-18 08:52:25 följande:
    Jag tackade nej till en vans brollop forra aret med forklaring att jag helt enkelt inte hade rad, det var i sodra Frankrike pa landsbygden och min pojkvan kunde inte komma med, av skal som inte kunde andras pa, sa han kunde inte dela kostnaden med mig. Vi var inte nara vanner till att borja med, sa darfor prioriterade jag att inte skuldsatta mig for hennes brollops skull.

Var glad at alla som kommer istallet, tank vilken find dag ni kommer att fa tillsammans med alla andra som kommer!  
    Vi gifter oss några kilometer från där hon bor så vi har inte förväntat oss att hon ska ta sig till Frankrike för vår skull Flört

Japp, det gör jag - jag gifter mig hellre inför en person som vill dela vår dag med oss än inför 100 stycken som känner sig tvungna att gå dit (eller gör det för att de vill gå på gratisfest eller liknande) Glad
  • Darling Daisy

Jag har inte läst hela tråden, så jag svarar bara på TS. 

Om man tackar nej till ett bröllop, så har man säkerligen ett skäl som är gott nog i den inbjudnas ögon. Oavsett om det är för att man känner sig obekväm bland dem man inte känner, har ont om pengar eller har en resa till Kuala Lumpur bokad just det datumet. Eller för att man inte har lust.

Som brudpar är det självklart  tråkigt att ens vänner inte kommer, men jag tycker inte att man automatiskt har rätt att värdera orsaken till deras nej. Även om bröllopet är jättestort i mina ögon, så kanske det inte är det för andra personer. Det måste man nog acceptera. Jag tycker att det är lite drastiskt att säga upp bekantskapen med någon för h*n inte kan/vill komma på ens bröllop.

Min allra bästa vän skulle föda en månad efter vårt bröllop. Hon och hennes man var länge osäkra på om de kunde komma/om hon orkade med resan (de bor i Tyskland). För oss var det självklart att de fick lämna besked så sent de ville. De ringde på tisdagen och sa att de skulle komma på lördagens bröllop. 

• På rosa moln
    Darling Daisy skrev 2012-05-18 11:05:03 följande:
    Min allra bästa vän skulle föda en månad efter vårt bröllop. Hon och hennes man var länge osäkra på om de kunde komma/om hon orkade med resan (de bor i Tyskland). För oss var det självklart att de fick lämna besked så sent de ville. De ringde på tisdagen och sa att de skulle komma på lördagens bröllop. 

Att någon ska föda nära bröllopet och bor i Tyskland är väl rätt starka skäl till att tacka nej (ifall de hade gjort det), tycker inte att det riktigt går att jämföra med detta Glad
  • tusensköna

Jag tycker att det är dålig stil att inte svara på OSA osv, men om man måste tacka nej tycker jag att man ska få göra det av vilken anledning som helst egentligen. Det är ju ingenting man gör för att jävlas med brudparet utan det utgår från ens egen situation.
    Som brudpar kan jag förstå att man blir besviken över att någon man valt att bjuda in inte kan komma, men jag tycker att det går lite väl långt när man sedan säger att man inte längre är så nära vänner eller att personen i fråga inte alls bryr sig om oss osv osv. Det kan ju vara så att man helt enkelt inte har möjjlighet att komma på bröllopet - utan någon värdering av vänskap eller annat!
    Det här är inte menat som något illa mot dig TS, och självklart förstår jag att bröllopsdagen är världens största sak för brudparet - men gerenellt tror jag många brudpar måste vakna till och inse att deras stora dag kanske inte alltid är alla gästernas största dag livet oavsett hur glad man är för brudparets skull?
    Det viktigaste är ju trots allt att brudparet blir gifta - och det bli ni ju oavsett vilka som kommer, om tårtan välter, klänningen är i fel färg och allt vad som nu kan gå fel :)
    Lycka till med bröölopet TS, hoppas att den negativa känsla du känner nu inte stör er dag! 

• På rosa moln
    tusensköna skrev 2012-05-18 11:44:50 följande:
    Det viktigaste är ju trots allt att brudparet blir gifta - och det bli ni ju oavsett vilka som kommer, om tårtan välter, klänningen är i fel färg och allt vad som nu kan gå fel :)
    Lycka till med bröölopet TS, hoppas att den negativa känsla du känner nu inte stör er dag! 
    Tack så mycket, du har så rätt Glad Jag anser att alla bröllop är väldigt viktiga, inte bara vårt, och jag skulle inte tacka nej till någon annans om jag inte hade goda skäl, men som jag har sett i denna tråd så verkar detta inte vara så heligt för alla så jag får väl försöka tro att min kompis kanske inte menar något illa med sitt nej.
  • Fästmön

Vi bjöd ett par som inte visste om de kunde komma och därför tackade nej. Då sa vi till dem att de kunde vänta med att lämna besked tills en vecka innan om de ville. Det är helt OK för mej om de värderar andra saker framför mitt bröllop. De föredrar exempelvis att umgås med oss ensamma än att komma på en fest och träffa många främmande människor. Det gör inte dem till sämre vänner för det.

• knyttan

Jag tycker det verkar som de flesta svarar på något annat än vad som egentligen var frågan här... Jag är den första till att kritisera den där "ER dag, gör som ni vill" grejen, och om det är någon som alltid brukar betona att ens bröllop inte är ens hälften så viktigt i andras liv som i ens eget så är det jag...
    Men grejen här är inte att kompisen har tackat nej, tycker jag utan att hon INTE gjort det. Antingen så kan man inte och då tackar man nej, eller så kan man och då tackar man ja, och det behöver man inte öht motivera eller förklara. Men just det där att hon typ vill "vänta och se" tycker inte jag är ok. Flera har sagt att hon kanske måste vänta på besked om jobb osv, men så uppfattar jag TS att det INTE är! Om man måste vänta med att svara pga schemaläggningar på jobbet/ sommarjobb osv, då säger man ju det, och det är väl ingen som skulle tycka det var något konstigt att vänta med OSA för en person pga det.
    I mitt fall så tackade en av mina fastrar, som jag står ganska nära, först ja till att komma och sedan fick jag ett mail några veckor senare där hon skrev att hon pga "ändrade planer" (förklarade inte mer än så) inte kunde, och till och med det accepterar jag, även om jag så klart blev besviken att hon i slutändan inte kommer.
    Det jag tycker är märkligt är att så många tycker det är ok att säga till en kompis att man bara kommer på deras bröllop om man inte har något roligare för sig. Jag kan bara inte fatta hur man tänker då!

• Mimmi2012

Jag tycker inte heller du överreagerade! Att bli bjuden är en ära!

Vi har fått följande avböjningar

* Jag känner ju ingen där och du vet att jag har dålig självkänsla (av en sprallig, glad och social person)

* En familj skrev bara tack men nej tack (jag misstänker för att dom inte känner någon annan där, lite deras stil)

* En nära släkting till mig skrev också bara tack men nej tack (har man en bra anledning så skäms man inte för att säga det tycker jag. Det är ändå vår stora dag)

* En familj hade en nära släkting som gifter sig samma dag, hur ok som helst :)

* En familj skulle kanske på semester då (rätt ok men samtidigt har dom vetat sedan i december att vi ska gifta oss)

Men samtidigt så är denna dagen störst för en själv och man kanske blir lite egotrippad he he!! ;) Hur som så är jag besviken på några som inte kommer...

Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop