• På rosa moln

Ursäkter för att tacka nej till bröllop

Vilka orsaker tycker ni är okej att tacka nej till ett bröllop av? Är det okej att tacka nej bara för att man inte har lust att gå/tycker att det är bökigt att ta ledigt från jobbet/ordna barnvakt/liknande? I mina ögon så är det en stor ära att bli bjuden på ett bröllop och jag tycker att det borde vara mycket få saker som går före det. En planerad förlossning samma dag/ett annat bröllop där någon som står en närmare/hinner skicka inbjudan tidigare gifter sig/en resa som inte går att omboka... det är väl de orsakerna jag kan komma på. En kompis som är bjuden på vårt bröllop tackade precis nej med ursäkten att hon inte vet vad hon ska göra i sommar... Sedan frågade hon om hon kunde höra av sig längre fram när planerna har klarnat mer, då svarade jag att om inte vårt bröllop är viktigare för henne än att hon kan lova att ha den dagen fri (utan en bra ursäkt till motsatsen) så behöver hon inte heller komma.

Överreagerar jag eller är det förståligt att jag tar illa upp?

• Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop
  • J2012

TS, jag förstår dig fullt ut. 

Jag tycker inte man behöver en bra ursäkt för att tacka nej, jag är intresserad av om folk kommer eller inte och sedan vad det beror på så är inte så väsentligt för mig. Att i god tid tacka nej är i min värld ett bevis på att man bryr sig tillräckligt mycket för att fatta att det är viktigt för planering etc. att brudparet får veta så fort som möjligt om man kommer.

Vi har en vän som gjort precis som i TS fall, och jag tycker det är ganska oförskämt. Ev är personen så omogen att han inte förstår hur viktigt detta är för oss. Jag hade hellre sett att han tackade nej rakt av, om det så var för att han tycker det är tråkigt med bröllop, men det är faktiskt inte kul att få svaret "Jag vet inte, jag har inte planerat den helgen ännu, det kanske dyker upp något annat". Då känns det som att vännen i fråga tror att det är som vilken fest som helst där man kan svänga förbi innan man drar på krogen om man inte har något annat för sig, och inte något man planerat under ett år och man bjuder på mat och vin för över 1000 kr per person. Jag förstår att vårt bröllop inte är den viktigaste dagen i någon annans liv än vårt eget, men man kan väl ändå visa viss respekt för att vi gjort allt vi kunnat för att kunna bjuda på en så fin fest som möjligt.

• knyttan
    J2012 skrev 2012-05-18 19:04:29 följande:
    TS, jag förstår dig fullt ut. 

Jag tycker inte man behöver en bra ursäkt för att tacka nej, jag är intresserad av om folk kommer eller inte och sedan vad det beror på så är inte så väsentligt för mig. Att i god tid tacka nej är i min värld ett bevis på att man bryr sig tillräckligt mycket för att fatta att det är viktigt för planering etc. att brudparet får veta så fort som möjligt om man kommer.
    Precis, exakt så menar jag!
  • Pyttsan

Jag tycker nog inte heller att det är en ära att bli bjuden på kalas. Men det är roligt! Skrattande 

Vi har tackat nej till 2 bröllop i september, huvudsakligen pga barnvaktsbekymmer.
    Det är nämligen så att vi är bjudna på bröllop alla helger i september, förutom den sista helgen och då gifter vi oss själva. Det var otippat och känns jättetrist, såklart hade vi gärna gått på alla bröllop! Nu väljer vi bort några avlägsna släktingar och går på våra goda vänners och vårt eget. Det är inte rimligt att resa 3 helger i rad OCH ha vår egen 1½ åring bortlämnad alla helger. 2 känns redan som mycket, då vi oftast släpar med henne överallt.

Ett bröllop i augusti tackar vi nej till av liknande orsak som din kompis. Vi vet ännu inte om vi kan vara lediga då och de ville veta vid o.s.a. för att kunna boka en massa saker. Det bröllopet pågår i 3 dagar, med resdagar blir det 5 dagar för oss. Det är på en underbar plats och jag är helt säkert på att alla arrangemang kommer att vara en verkligt upplevelse, men det är inte rimligt att lägga 5 dagar på det om vi måste ta ledigt mitt under vår egen högsäsong. I så fall kanske en av oss kan åka, men att stänga ner går inte, då överlever vi inte vintern ekonomiskt. Det känns jättetrist om det i efterhand visar sig att vi skulle kunna vara lediga, själv kan jag tycka att det lite galet att ha o.s.a. 5mån innan bröllopet, men det är ju min åsikt.

Det har inget att göra med hur jag värderar dessa människor som vänner eller som människor, jag älskar kalas och hade gärna gått!

Det är helt enkelt inte alltid rimligt att göra sitt yttersta för någon annans stora dag.

• knyttan
    Pyttsan skrev 2012-05-18 21:35:47 följande:
    Jag tycker nog inte heller att det är en ära att bli bjuden på kalas. Men det är roligt! Skrattande 

Vi har tackat nej till 2 bröllop i september, huvudsakligen pga barnvaktsbekymmer.
    Det är nämligen så att vi är bjudna på bröllop alla helger i september, förutom den sista helgen och då gifter vi oss själva. Det var otippat och känns jättetrist, såklart hade vi gärna gått på alla bröllop! Nu väljer vi bort några avlägsna släktingar och går på våra goda vänners och vårt eget. Det är inte rimligt att resa 3 helger i rad OCH ha vår egen 1½ åring bortlämnad alla helger. 2 känns redan som mycket, då vi oftast släpar med henne överallt.

Ett bröllop i augusti tackar vi nej till av liknande orsak som din kompis. Vi vet ännu inte om vi kan vara lediga då och de ville veta vid o.s.a. för att kunna boka en massa saker. Det bröllopet pågår i 3 dagar, med resdagar blir det 5 dagar för oss. Det är på en underbar plats och jag är helt säkert på att alla arrangemang kommer att vara en verkligt upplevelse, men det är inte rimligt att lägga 5 dagar på det om vi måste ta ledigt mitt under vår egen högsäsong. I så fall kanske en av oss kan åka, men att stänga ner går inte, då överlever vi inte vintern ekonomiskt. Det känns jättetrist om det i efterhand visar sig att vi skulle kunna vara lediga, själv kan jag tycka att det lite galet att ha o.s.a. 5mån innan bröllopet, men det är ju min åsikt.

Det har inget att göra med hur jag värderar dessa människor som vänner eller som människor, jag älskar kalas och hade gärna gått!

Det är helt enkelt inte alltid rimligt att göra sitt yttersta för någon annans stora dag.
    Nej jag tycker inte heller att det är en ära att bli bjuden på bröllop och att man MÅSTE göra sitt yttersta för att kunna komma. Men jag tycker att man bör kunna ge relativt klara besked, och i de fall det absolut inte går (de anledningar som redan har disskuterats, typ semesterschemaläggningar, sommarjobbsansökningar etc etc) så kan man förklara att det är pga x och y som man inte vet än, går det bra att vänta lite....
    Annars så tycker jag att det ända rätta är att göra som ni gör då, att helt enkelt tacka nej. Men att vänta sig att man har någon sorts standby plats i andra människors viktiga händelser, nja då tycker jag inte att det är så ok.
  • J2012
    J2012 skrev 2012-05-18 19:04:29 följande:
    Vi har en vän som gjort precis som i TS fall, och jag tycker det är ganska oförskämt. Ev är personen så omogen att han inte förstår hur viktigt detta är för oss. Jag hade hellre sett att han tackade nej rakt av, om det så var för att han tycker det är tråkigt med bröllop, men det är faktiskt inte kul att få svaret "Jag vet inte, jag har inte planerat den helgen ännu, det kanske dyker upp något annat". Då känns det som att vännen i fråga tror att det är som vilken fest som helst där man kan svänga förbi innan man drar på krogen om man inte har något annat för sig, och inte något man planerat under ett år och man bjuder på mat och vin för över 1000 kr per person. Jag förstår att vårt bröllop inte är den viktigaste dagen i någon annans liv än vårt eget, men man kan väl ändå visa viss respekt för att vi gjort allt vi kunnat för att kunna bjuda på en så fin fest som möjligt.
    Jag kan ju tillägga att denna vännen inte hade problem med att ge besked pga jobb, han visste att han var ledig, hans "annat" var verkligen underförstått "något roligare". Och han får väl gå på en roligare fest om det dyker upp någon, men då kan man väl ändå linda in det lite snyggare..?

• AnnMurr

Här handlar det inte om jobb, förlossningar, bröllop utomlands osv, utan det handlar om att kompisen är ledig men vill inte planera in bröllopet ifall det kommer någonting annat som de vill göra..Och frågade TS ifall de kunde svara senare, för deras ledighet inte var planerad ännu.

Antingen tackar man ja eller nej.

Vi har ett par st gäster som inte kan svara ännu pga diverse orsaker, helt ok då det gäller barnvaktsproblem. Men inte skulle jag vilja bjuda in någon som svarar ungefär som så att de kommer, om de inte har någonting bättre för sig på deras ledighet.

• AnnMurr

*gäller barnvaktsproblem mm.

• passionsblomman
    knyttan skrev 2012-05-18 18:36:07 följande:
    Det jag tycker är märkligt är att så många tycker det är ok att säga till en kompis att man bara kommer på deras bröllop om man inte har något roligare för sig. Jag kan bara inte fatta hur man tänker då!
    Så tycker jag också vore märkligt att säga- och jag skulle bli lite stött i det läget. Fast jag uppfattar inte beskrivnigen i TS likadant som du. I mina ögon kan det likagärna innebära att hon inte har en susning om hur sommaren ser ut, och därmed inte kan planera saker än. Hur hon egentligen menar och vad för värde hon sätter på sin vän, vet hon ju bara själv, så uppenbart ryms det tolkningar-och därmed kan aamn ju också reagera olika på vad hon sagt. Det är i sig ett rätt intressant exemple på hur lätt saker blir fel i en kommunikation även i så enkla fall som mellan två personer.

Vad jag verkligen tycker är synd, är att vänskaper riskerar att klippas på ganska snabba boliner och utan att man ens frågar "hur menar du nu? För jag uppfattar att...".
    För det på BT så vanliga svaret att "Om inte valfri anledning och orsak till upprörda känslor eller att sätta ner foten så behöver du inte komma! kan säkert ibland vara befogat, men det är likafullt ett ganska hårt sätt mot folk och har man väl snäst till så, tror jag man själv kan ha flyttat gränserna för sina relationer rätt rejält. Det tycker jag, som sagt är synd och i månnga fall jag läser om här på BT, väldigt onödigt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Darling Daisy
    passionsblomman skrev 2012-05-21 10:37:49 följande:
    Vad jag verkligen tycker är synd, är att vänskaper riskerar att klippas på ganska snabba boliner och utan att man ens frågar "hur menar du nu? För jag uppfattar att...".
    För det på BT så vanliga svaret att "Om inte valfri anledning och orsak till upprörda känslor eller att sätta ner foten så behöver du inte komma! kan säkert ibland vara befogat, men det är likafullt ett ganska hårt sätt mot folk och har man väl snäst till så, tror jag man själv kan ha flyttat gränserna för sina relationer rätt rejält. Det tycker jag, som sagt är synd och i månnga fall jag läser om här på BT, väldigt onödigt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack passionsblomman för att du sätter ord på det även jag menade!
    Är det verkligen värt att säga upp bekantskapen med sina vänner/släktingar bara för att de inte kommer på ens bröllop/inte vill klä sig i rätt färg/köper fel present/uttrycker sig oklart etc.?

Jag har vissa i min släkt som jag inte umgås med. Händelserna som ligger bakom det beslutet är så många gånger värre än om någon tackade nej till vårt bröllop. De som tackade nej till vårt bröllop (via sms långt efter osa-datum) räknar jag fortfarande som våra vänner. Att ha lite perspektiv är alltid bra...

Förlåt TS att det blev lite OT, jag menar inte detta som ett påhopp på dig. Mer som en kommentar till ett fenomen som dyker upp lite då o då här på BT.
  • CoG

För mig är närmaste familjen viktigast och jag antar att dom vill vara med och dela vår dag.
    Men i övrigt så är det upp till var och en.

Då det är vår vigsel är den ju vikgast för oss först och främst, det är en STOR dag.
    Men det kanske inte är en så jättestor dag för andra?
    Alla har sitt liv, det är bara så.

• darkHorse

Jag tycker alla anledningar är godkända anledningar, en inbjudan är precis en inbjudan och inte ett påbud.

Det kan vara så att vännen inte har samma syn på bröllop och inte förstår hur viktigt det är för dig. Då skulle jag rekommendera att berätta hur du känner. Jag har ett par i bekantskapskretsen som rent principiellt inte tycker om bröllop (de gillar inte den juridiska meningen, historisk bakgrund etc.) och därför värderar ett bröllop som en vanlig middag. Däremot är de otroligt lojala och bra vänner på massor av andra sätt.

Det kan också vara så att hon verkligen inte kan tacka ja, för att hon inte vet hur det ser ut ekonomiskt, med jobb eller liknande. Eller att hon var medveten svävande på målet för att hon hade en anledning som hon inte ville dryfta just då. Kanske är relationen med pojkvännen dålig och ett kärleksfyllt bröllop känns jobbigt, men att det känns jobbigt att prata om.

Så, respektera alla anledningar till ett "nej", men om du blir sårad, kommunicera det på ett tydligt och inte anklagande sätt.

Svar på tråden Ursäkter för att tacka nej till bröllop