Pyttsan skrev 2012-05-18 21:35:47 följande:
Jag tycker nog inte heller att det är en ära att bli bjuden på kalas. Men det är roligt!
Vi har tackat nej till 2 bröllop i september, huvudsakligen pga barnvaktsbekymmer.
Det är nämligen så att vi är bjudna på bröllop alla helger i september, förutom den sista helgen och då gifter vi oss själva. Det var otippat och känns jättetrist, såklart hade vi gärna gått på alla bröllop! Nu väljer vi bort några avlägsna släktingar och går på våra goda vänners och vårt eget. Det är inte rimligt att resa 3 helger i rad OCH ha vår egen 1½ åring bortlämnad alla helger. 2 känns redan som mycket, då vi oftast släpar med henne överallt.
Ett bröllop i augusti tackar vi nej till av liknande orsak som din kompis. Vi vet ännu inte om vi kan vara lediga då och de ville veta vid o.s.a. för att kunna boka en massa saker. Det bröllopet pågår i 3 dagar, med resdagar blir det 5 dagar för oss. Det är på en underbar plats och jag är helt säkert på att alla arrangemang kommer att vara en verkligt upplevelse, men det är inte rimligt att lägga 5 dagar på det om vi måste ta ledigt mitt under vår egen högsäsong. I så fall kanske en av oss kan åka, men att stänga ner går inte, då överlever vi inte vintern ekonomiskt. Det känns jättetrist om det i efterhand visar sig att vi skulle kunna vara lediga, själv kan jag tycka att det lite galet att ha o.s.a. 5mån innan bröllopet, men det är ju min åsikt.
Det har inget att göra med hur jag värderar dessa människor som vänner eller som människor, jag älskar kalas och hade gärna gått!
Det är helt enkelt inte alltid rimligt att göra sitt yttersta för någon annans stora dag.
Nej jag tycker inte heller att det är en ära att bli bjuden på bröllop och att man MÅSTE göra sitt yttersta för att kunna komma. Men jag tycker att man bör kunna ge relativt klara besked, och i de fall det absolut inte går (de anledningar som redan har disskuterats, typ semesterschemaläggningar, sommarjobbsansökningar etc etc) så kan man förklara att det är pga x och y som man inte vet än, går det bra att vänta lite....
Annars så tycker jag att det ända rätta är att göra som ni gör då, att helt enkelt tacka nej. Men att vänta sig att man har någon sorts standby plats i andra människors viktiga händelser, nja då tycker jag inte att det är så ok.