• Soda
    Äldre 1 Oct 23:39
    22909 visningar
    36 svar
    36
    22909

    Tablett-missbruk

    Jag sökér er med samma eller liknande problem som jag.
    Jag är "treo-man" alltså beroende av treo. Anledningen till detta är att jag sedan jag var liten haft daglig spännings-huvudvärk. Min mamma och jag har försökt hitta orsaken i 15 år, men nu har jag i princip gett upp. För 10 år sedan låg jag inne på avgiftning för att jag åt 10-20 treo-comp om dagen. Efter denna månads avgiftning fick jag ingen hjälp att stanna borta från tabletter, dock började jag inte med comp igen, utan tar "vanliga" treo.
    Jag tycker att jag har prövat det mesta metoder att få bort min huvudvärk, jag gick på en smärtklinik i ett år, men de hittade ingen orsak och jag blev "utslussad" lite snyggt, för jag var inget roligt fall. Jag har prövat akupunktur, avslappning, massage, men allt jag testar gör att det blir värre, Jag har helspänd rygg och nacke och jag vet att mycket av värken kommer från stressen. Jag orkar inte ta tag det igen, hitta något nytt.
    Träning klarar jag ej av, kommer aldrig iväg och när jag faktiskt tar mig till gymet ett par gånger så rinner det bara ut i sanden.
    För ett par år sedan fick jag tag på en huvudvärks spec på St.Göran, gick dit och fick rådet: Sluta stressa, sluta äta treo och sluta rök, när du gjort de så kan vi ta tag i problemet! Suck.
    Jag vet att ni kommer att svara att det bara är jag som kan fixa hivudvärken, men jag har gett upp tror jag. Idag äter jag -8 treo om dagen. Ibland har jag urusla dagar (har ej migrän) och då överdoserar jag, vilket inte är en hit (inget att rekommendera. Jag vet att det inte hjälper att ta för många treo, men vad gör man. Min m2b är upprörd över mitt beroende eftersom det inte är nyttigt, men idagsläget måste jag ta dem för jag klarar ej vardagen annars.
    Jag hoppas att ni förstår lite av vad jag menar med skrivandet, finns det någon på BT som har liknande problem? Skulle gärna vilja veta hur ni mår och känner er, är ni rädda att vitala organ inte kommer att orka alla gifter? Mina värden är kanonfina, men jag kommer väl att decka när jag fyller 40. (är 30 nu (om en vecka))

  • Svar på tråden Tablett-missbruk
  • France­s
    Äldre 2 Oct 06:45
    #0

    Men Soda, om du inte VILL sluta stressa så är det ju svårt att få bort huvudvärken? Lyssna på din kropp och försök att byta jobb/trappa ner om det är möjligt...

    Och det ligger något i det läkaren säger, rökning kan ge migrän i vissa fall. Men självklart kunde han ju ha låtit lite mer hjälpsam...

    Jag hoppas du kommer ur ditt beroende snart och att du hittar en livsstil som är mindre stressig...

  • Kicker
    Äldre 2 Oct 08:51
    #0

    Du kanske har tänkt på detta redan, men - kanske du behöver glasögon? Ibland kan man få huvudvärk av att "försöka se" fast man egentligen borde ha glasögon och inte vet om det.
    En annan grej du kanske skulle kunna pröva är att gå till en tandläkare med dina problem. Av spänningar i käken som beror på problem med tänderna kan man också få huvudvärk.
    Hoppas det fixar sig för dig, du har min sympati!! Kram!

  • Signat­ur
    Äldre 2 Oct 08:58
    #0

    Har inte liknande problem själv, man kan tipsa om
    RFHL
    Riksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende
    Box 23076
    104 35 Stockholm
    tel 08-54556060, fax 08-33 58 66,
    e-post info@rfhl.se, hemsida: www.rfhl.se

    Annars är det nog tyvärr som läkaren säger att man måste "sanera" ganska mycket själv innan de kan ta itu med problemet.

    Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du kan klara av att lösa detta.

  • Therés­e
    Äldre 2 Oct 09:05
    #0

    Har du varit hos en naprapat? Jag går regelbundet för min huvudvärk (har dock migrän). Värken försvinner inte men blir bättre.

    Jag håller med om att du absolut bör kolla dels synen och dels gå till en tandläkare. Jag hade mycket spänningshuvudvärk innan jag insåg att jag var närsynt och kunde åtgärna problemet. Det är också vanligt att personer med huvudvärk ligger och gnisslar tänderna på nätterna och i så fall kan en bettskena hjälpa väldigt mycket. Jag har två kompisar vars huvudvärk nästan har försvunnit tack vare bettskenan.

    Sist men inte minst - men det vet du säkert redan - när man äter för mycket tabletter blir man förstås beroende av dem. Största anledningen till att du har huvudvärk kan alltså vara att du "måste" ta treo för att inte må dåligt. Precis som en rökare som mår dåligt av att inte röka får du huvudvärk av att inte ta tabletter.

    En vän har kronisk huvudvärk och har fått beskedet att när man har så mycket ont blir det som ett "smärtavtryck" i hjärnan. Smärtan blir alltså normaltillståndet - det onormala är att inte ha ont för honom. Han har fått äta antidepressiva tabletter som tydligen också hjälper mot huvudvärken och det har blivit mycket bättre för honom.

    Jag hoppas att du får nya infallsvinklar av det här så att det blir bättre. Jag har själv migrän ibalnd flera dagar i veckan och äter starka tabletter mot det så jag vet precis hur du har det!

  • Jj?
    Äldre 2 Oct 09:22
    #0

    Tandläkaren - Bettskena?

    Optikern - Glasögon?

    Avslappningsövningar?

    Träna? Det tar ett par veckor att få in vanan för alla. Det handlar bara om att bestämma sig. Hitta något DU tycker är kul. Simning? Boxercise (tömmer kroppen på agressioner, tränar mycket rygg)?

    Yoga?

    Sluta äta treo, stå ut till gifterna är ur kroppen. Du får helt enkelt ta en vecka med så ont i huvudet att du inte kan göra något alls. Men du bör nog ha börjat förändra din livssituation först.

  • AnnaM
    Äldre 2 Oct 11:38
    #0

    Försök sluta äta Treo, man kan få ont i huvudet om man äter dem för länge.

  • björni­s
    Äldre 2 Oct 12:57
    #0

    Soda,

    jag vet inte om jag har några direkta råd och jag lider med dig. Men jag hoppas verkligen att du kan sluta snarast! Min mamma var precis som du treo-knaprare och fick stroke för några år sen - direkt kopplat till treomissbruket. Det är alltså förenat med livsfara att missbruka tabletterna. Och som någon sade - en del av din huvudvärk är nog abstinens. Kroppen har vant sig vid att få sin dagliga dos och protesterar genom huvudvärk när den inte får det.

    Det enda sättet för min mamma att slippa ifrån det hela var att lägga om hela sitt liv. Tyvärr är det nog vad jag tror att du måste göra - om du försöker sluta äta treo och inte blir av med huvudvärken i alla fall. Kärnan till problemet är ju stressen och den kan ju bara du ta tag i.

    Jag önskar dig all lycka till!

  • Soda
    Äldre 2 Oct 12:58
    #0

    Jag tackar för alla tips.
    Jag har kollat ögonen, varit hos tandläkaren, går hos naprapat,kollat tumörer, Allt (jag har haft huvudvärk sedan 2 års ålder. Problemet med träning är att mnan kommer in i en ond cirkel. Huvudvärk= har absolut ingen lust att träna. Jag har problemet när jag försöker med avslappning eller liknande att "jag frigör" allt slag mm i kroppen att huvudet blir 0 ggr sämre, 10 ggr längre. Jag våger alltså ej detta då jag inte vet om yoga, zonterapi, avslappning mm funkar. Kalla mig feg, men det är nog jävligt att leva med huvudvärk 24 h om dygnet i 365 dagar. Jag vill allstå inte pä på värken ytterliggare.

  • brunet­ten
    Äldre 2 Oct 15:30
    #0

    Soda,

    jag känner igen mig så väl. Jag har dock lyckats få ner min värk i nacke och axlar också. Jag har haft ont dagligen i över 15 år och har också varit treoberoende.

    Dock är min värk oftast sådan att jag kan leva med den, utan att behöva gå hem från jobbet eller avbryta vad jag håller på med. Även om den finns där hela tiden. När jag slutade med tabletterna så märkte jag faktiskt ingen skillnad efter ett tag. Tabletterna hade liksom inte hjälpt. Oftast låter jag inte värken påverka mitt liv så mycket (kräver mycket av en) men när man är deppig eller nere pga något annat så blir det oftast mycket värre.

    Jag har som du fått massor med olika behandlingar, har bettskena, gör avslappningsövningar mm. Det som hjälp mig mest som person är dock att jag har gått i terapi i 1,5 år. Det har lärt mig hantera smärtan på ett bättre sätt. Visst kan jag fortfarande bli alldeles paralyserad och deprimerad över att jag har haft ont i mer än halva mitt liv men de tillfällena kommer mer sällan. Dessutom gick jag och styrketränade i våras hos sjukgymnasten och det är den första behandlingen som hjälpt mig att minska smärtan i axeln. Dessutom sa både min sjukgymnast och psykolog att mitt liv är mitt ansvar och även om det känns tungt att tänka den tanken så inser man efter ett tag att den är sann. Det är bara vi som kan förändra våra liv.

    Jag har förändrat och påverkat sättet jag lever men tyvärr har det inte hjälpt. Så även om jag också hatar att träna styrketräning och egentligen oftast hellre har ont är behöver gå till ett gym så har jag skaffat mig ett kort och börjat träna denna vecka. Jag hoppas verkligen att det ska kunna hjälpa mig även i fortsättningen.

    Jag vet inte om träning eller terapi kan hjälpa dig, men det har i alla fall hjälpt mig.

    Lycka till!
    Kram brunetten

  • Signat­ur
    Äldre 2 Oct 15:35
    #0

    Kan du inte försöka ta en treo mindre i en vecka, därefter ta bort en till etc. Eller försök minska med en halv tablett i veckan. Problemet med just treo är att det är beroendeframkallande. Mest pga på koffeinet i dem. Treo gör oftast spänningshuvudvärk värre.

Svar på tråden Tablett-missbruk